Recently updated on جولای 7th, 2025 at 08:55 ب.ظ
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۴
به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران، در هفدهمین نشست سران بریکس که در ریو دو ژانیرو، برزیل، برگزار میشود، ضمن اشاره به ضرورت ایستادگی جامعهٔ بینالملل در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی اسرائیل، بار دیگر یادآور شد که برنامهٔ هستهای جمهوری اسلامی ایران همواره صلحآمیز و زیر نظر آژانس بینالمللی انرژی اتمی بوده است. این در حالی است که پس از حملههای دوازدهروزهٔ اسرائیل و آمریکا به خاک ایران که از ۲۳ خرداد شروع شد، دولت جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبهٔ مجلس اسلامی از روز چهارشنبه ۱۱ تیر ادامهٔ همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را قطع کرده است و اعلام کرده است که به غنیسازی ادامه میدهد.
عراقچی ضمن ابراز «مراتب قدردانی عمیق» از برزیل «برای میزبانی شایستهٔ این اجلاس و فراهم آوردن مقدمات آن» گفت:
همهٔ ما نمایندگان کشورهایی هستیم که همزمان عضو سازمان ملل متحد هستند. ما همگی به اصول بنیادین منشور ملل متحد اذعان داریم، اصولی که بر اساس جلوگیری از جنگ و ممنوعیت توسل به زور، و حلوفصل مسالمتآمیز اختلافها برای ‘رهایی نسلهای آینده از مصیبت جنگ’ بنا شدهاند. حفظ صلح و امنیت غایت نهایی سازمان ملل متحد است.
[عراقچی در حالی چنین میگوید که در جمهوری اسلامی ایران و هواداران محور مقاومت هنوز جریانها و جناحهایی هستند که بر طبل جنگ میکوبند و حتی از برقراری آتشبس پس از درگیریهای دوازدهروزه ناراضیاند.]
منشور ملل متحد و نظام حقوقی بینالمللی برخاسته از آن باید حافظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولتها در برابر امیال مخرب و ارادههای خودسرانهای باشد که در صورت مهار نشدن، میتوانند صلح و امنیت جهانی را به خطر اندازند.
بیتردید، صلح و امنیت نهتنها پیشنیاز توسعهٔ فراگیر و پایدار برای همهٔ ما است، بلکه شرط ضروری برای تحقق نظمی عادلانهتر، انسانیتر، و امنتر در جهان بهشمار میآید.
بریکس، که بر اصول تقویت چندجانبهگرایی، عدالت، و همکاری استوار است و همواره از نظم حقوقی بینالمللی مبتنی بر منشور ملل متحد حمایت کرده است، در جایگاهی ممتاز قرار دارد تا در برابر تخلفات بیسابقه و نقض اصول بنیادین منشور ملل متحد، نقش اساسی و بیبدیل خود را ایفا نماید.
مایلم از اعضای محترم بریکس که با درک مسئولیت خطیر خود در قبال صلح و امنیت بینالمللی، اقدامات تجاوزکارانه علیه کشور من از سوی دو رژیم دارندهٔ سلاح هستهای از تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) به این سو را محکوم کردند صمیمانه سپاسگزاری کنم.
حملات آمریکا و رژیم اسرائیل به تأسیسات هستهای ما نقض فاحش معاهدهٔ عدم اشاعه (NPT) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود که برنامهٔ صلحآمیز هستهای ایران را در سال ۲۰۱۵ بهاتفاقآرا تأیید کرده است. باید یادآور شد که برنامه هستهای ایران همواره کاملاً صلحآمیز و تحت شدیدترین نظارتهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی بوده است.
آنچه رژیم رژیم اسرائیل و بهدنبال آن، ایالات متحده مرتکب شدند، نقض نقض بیسابقه صلح بینالمللی بود.
تأسفبار است که جامعه بینالمللی در طول دو سال گذشته نتوانسته اقدامی مؤثر برای پایاندادن به نسلکشی فلسطینیان و متوقفکردن اشغالگری رژیم اسرائیل در سرزمینهای عربی همجوار انجام دهد. در واقع، تجاوز رژیم اسرائیل به ایران، محصول مصونیت مطلقی است که از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای ارتکاب هر جنایتی در منطقه ما به این رژیم اعطا شده است.
ارزشهای مشترک ما یعنی صلح و عدالت، امروز بهشدت در معرض تهدید قرار دارند. هر عضو سازمان ملل وظیفه دارد در برابر این بیعدالتی بزرگ ایستادگی کرده و تجاوز رژیم اسرائیل را با قاطعیت محکوم نماید.
جامعهٔ جهانی، تکتک کشورها، همهٔ سازوکارهای سازمان ملل و هر نهاد چندجانبه باید هوشیارانه عمل کنند و همین حالا وارد عمل شوند تا به مصونیت پایان دهند و جنایتکاران را بهدلیل جنایتهای بیپایان و نقضهای فاحش حقوق بینالملل در منطقهٔ ما پاسخگو سازند.
بریکس، بهعنوان صدای شناختهشده جنوب جهانی، باید نقش خود را بهعنوان مدافع حقوق بینالملل و چندجانبهگرایی، در حمایت از اصول بنیادین سازمان ملل، از جمله برابری حاکمیتی ملتها، عدم توسل به زور، و حلوفصل مسالمتآمیز اختلافها ایفا نماید. از توجه شما تشکر میکنم.