دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
به گزارش کانال تلگرامی حسین رزاق، جمعی از فعالان مدنی با انتشار بیانیهای برخورد نیروهای امنیتی با مراسم بزرگداشت خسرو علیکردی در مشهد و بازداشت گستردهٔ حاضران را نمونهای روشن از تداوم سرکوب سازمانیافتهٔ جامعه مدنی در ایران توصیف کردند. این فعالان مدنی در این بیانیه بازداشتها را نه واکنشی مقطعی، بلکه بخشی از روند مستمر محدودسازی آزادیها و خاموشکردن صداهای منتقد دانسته و مسئولیت پیامدهای این برخوردها را متوجه حکومت اسلامی کردهاند.
متن این بیانیه چنین است:
«آنچه در مشهد در مراسم بزرگداشت زندهیاد خسرو علیکردی رخ داد نمایش فشردهای از وضع نگرانکنندهٔ آزادی و امنیت و بهدنبال آن ناکارآمدی و مسئولیتگریزی حکومت در ایران امروز بود.
همچون گذشته، نیروهای امنیتی بهجای حفاظت از حق برگزاری مراسم یادبود و تضمین امنیت شهروندان، با حمله به حاضران حدود ۴۰ نفر، از جمله برندهٔ جایزه صلح نوبل خانم نرگس محمدی را بازداشت کردند، اقدامی که بیش از همیشه نشان میدهد سرکوب صدای مدنی به بهانهٔ بینظمی نمایشی از پیش تدارک دیده شده است.
ما تأکید میکنیم که بازداشت خشونتآمیز فعالان سیاسی و مدنی نه واکنشی به «بر هم خوردن نظم»، بلکه بخشی از روند مستمر محدودسازی عامدانهٔ جامعهٔ مدنی و خاموش کردن صداهایی است که بر حق تعیین سرنوشت، کرامت انسانی، و گذار مسالمتآمیز از استبداد پافشاری میکنند.
بیتردید مسئولیت کامل هرگونه آسیب جسمی و روانی بازداشتشدگان مستقیماً متوجه حکومت اسلامی و گماشتگان آن است.
ما امضاکنندگان این بیانیه بار دیگر یادآوری میکنیم که بنبست عمیق سیاسی و اجتماعی کشور تنها از مسیر بازگشت حق حاکمیت به مردم قابل حل است.
ما خواستار آزادی فوری و بیقیدوشرط همهٔ آزادیخواهان، بهویژه کسانی هستیم که در این مراسم بازداشت شدهاند.»
امضاکنندگان:
خشایار سفیدی، محمد سیفزاده، محمد حبیبی، محمدباقر بختیار، صدیقه وسمقی، مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، جعفر پناهی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، مهدی محمودیان، مصطفی ملکیان، محمد رسولاف، عبدالفتاح سلطانی، حاتم قادری، محمد نجفی، ویدا ربانی، منظر ضرابی، عباس صادقی، مژگان ایلانلو