چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵
جبار مصطفی فررند جابر، زندانی سیاسی متولد عراق، شامگاه دوشنبه ۲ تیر در زندان اوین جانش را از دست داد.
او به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال و نیم حبس محکوم شده بود و حدود پنج ماه از دوران محکومیتش را در زندان اوین سپری کرده بود. جبار مصطفی در سالن ۲ بند ۷ زندان اوین نگهداری میشد.
بر اساس اطلاعات منابع تحکیم ملت، او پس از بروز علائم سکتهٔ قلبی به مراقبت و مداخلهٔ فوری پزشکی نیاز داشت، اما رسیدگی لازم به وضع او نشد و او در زندان جان باخت.
مرگ جبار مصطفی بار دیگر موضوع وضع درمانی زندانیان و مسئولیت مقامات زندان در قبال حفظ جان و سلامت افراد بازداشتشده را مطرح میکند. فعالان حقوق بشر سالهاست دربارهٔ تأخیر در اعزام زندانیان بیمار به مراکز درمانی، کمبود امکانات پزشکی، و محرومیت زندانیان از دسترسی به خدمات درمانی مناسب هشدار دادهاند.
طی دو سال گذشته حداقل ۱۰ نفر بهعلت نبود رسیدگی پزشکی در زندان اوین جانشان را از دست دادهاند.