شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۴
به گزارش ایرنا، در حملههای چند روز اخیر آمریکا و اسرائیل به خاک ایران، بخشی از ساختمانها و واحدهای انستیتو پاستور ایران دچار آسیب و تخریب شده است. با این حال، تمهیدات پیشبینیشده موجب شده است فعالیتهای اصلی این مجموعه علمی و ملی همچنان ادامه داشته باشد.
بر اساس گزارشهای موجود، در حملههای آمریکایی – اسراییلی ساختمانهایی از انستیتو پاستور ایران دچار تخریب کامل شده و آسیب به وسایل و تجهیزات موجود در بخشها و آزمایشگاهها باعث بروز مشکلاتی در شرایط فعالیت این مجموعه ارزشمند تاریخی و ملی شده است.
این مؤسسه که در سال ۱۲۹۹ تأسیس شده، بیش از یک قرن در خط مقدم مبارزه با بیماریهای عفونی مانند وبا، هاری، سل، هپاتیت، تبهای خونریزیدهنده و کووید-۱۹ بوده است.
بر اساس اعلام انستیتو پاستور ایران، مجموعهٔ آسیبدیده در فضایی به وسعت ۲۴هزار مترمربع شامل ۱۳ آزمایشگاه مرجع کشوری، ۳ آزمایشگاه همکار مرجع، ۸ آزمایشگاه بهداشتی، ۲۳ بخش تحقیقاتی، ۲ مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، ۳ بانک زیستی، ۳ دبیرخانه شبکه تحقیقاتی، ۳ مرکز تحقیقاتی، ۱ واحد واکسیناسیون و ۱ آزمایشگاه مورد تأیید سازمان غذا و دارو است.
