یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴
م. حامد – اندیشهٔ نو: به گزارش روز یکشنبه ۱۸ آبان ایرنا، تارنمای مؤسسهٔ تانکر ترَکرز در پیامی در شبکهٔ ایکس نوشت: «صادرات نفت ایران در سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور/مهر ۱۴۰۴) به سطحی رسیده که از اواسط سال ۲۰۱۸ (میانهٔ ۱۳۹۷) تا کنون سابقه نداشته است.»
آمار افزایش صادرات نفت ایران در حالی منتشر میشود که تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر ۲۰۲۵ (اوایل مهر ۱۴۰۴) بار دیگر علیه ایران فعال شد. آمریکا و متحدان اروپاییاش انتظار داشتند بازگشت تحریمهای سازمان ملل بر جریان صادرات نفت ایران به بازارهایی مانند چین اثر بگذارد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که محسن پاکنژاد، وزیر نفت ایران، هفتهٔ گذشته گفته بود بازگشت تحریمهای سازمان ملل متحد فشار جدیدی بر صادرات نفت ایران وارد نخواهد کرد. او ضمن اشاره به تجربه سالهای گذشته گفته بود که ایران توانسته است برخی از سختترین تحریمهای آمریکا علیه صنعت نفت را پشت سر بگذارد.

تانکر ترکرز: در چهار هفتهٔ گذشته، ایران روزانه نزدیک به ۲٫۳میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. از اوایل سال ۲۰۱۸ تا کنون چنین اعدادی ندیده بودیم.
سازمان ملل متحد در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۵ شش قطعنامهٔ تحریمی مرتبط با برنامهٔ هستهیی ایران را که پس از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) رفع شده بود بار دیگر اعمال کرد. این تحریمها بهطور عمده اشخاص، تجهیزات مرتبط با فعالیتهای هستهیی، و نیز تجارت تسلیحات را هدف قرار میدهد.