- - https://andisheh-nou.org -

عبدالله نوری و نگرانی از سرخوردگی مردم

جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان چهارمحال و بختیاری با «عبدالله نوری» دیدار و گفت‌وگو کردند. عبدالله نوری در ابتدای این دیدار و در پاسخ به توقعات و انتظارات مطرح‌شده از دولت دوازدهم گفت: «یکی از دوستان حاضر در ‏جلسه، به نتیجه ‏یک نظرسنجی اشاره داشت که حدود 10 درصد از مردمی که به آقای روحانی رای ‏داده‌اند، ‏گفته‌اند اگر به زمان انتخابات برگردیم، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر نتیجه این ‏نظرسنجی دقیق باشد، این پرسش قابل طرح است که مگر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی ‏حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته‌اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‏ترسیم کرده بوده‌اند که به سرعت دچار یاس شده‌اند؟ اصلاح‌طلبان در بسیاری از موضوعات ‏ناچارند در محدوده‌ای که حاکمیت تعریف می‌کند، حرکت و کنش و اقدام سیاسی داشته باشند. در ‏انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان افرادی را ‏تایید کرده و اصلاح‌طلبان می‌توانستند از بین ‏آن‌ها دست به یک انتخاب بزنند و یا اصلا در ‏انتخابات شرکت نکنند. اصلاح‌طلبان و اکثریت مردم، ‏نتیجه شرکت نکردن در انتخابات را در آن هشت سال ‏کاملا حس کرده‌اند. هنوز فراموش نشده ‏است که با آن درآمدهای افسانه‌ای ارزی و ریالی و با ‏آن سطح از حمایت‌های گسترده که از دولت می‌شد، ‏چه بر سر منافع ملی و منابع انسانی کشور آمد. پس باید اصلاح‌طلبان بین افرادی که شورای نگهبان تایید کرد، مناسب‌‏ترین را انتخاب می‌‏کردند و معنای این انتخاب این نیست که او هم خواسته‌های جریان اصلاحات ‏را برآورده خواهد ‏کرد و یا می‌تواند برآورده کند»‏.
عبدالله نوری در ادامه افزود: «البته این نگرانی وجود دارد که مردم به‌مرور از رفتار ‏دولت سرخورده ‏شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند، چون با ‏تایید و حمایت اصلاح‌طلبان به ‏این دولت رای داده‌اند. وظیفه نخبگان و فعالان اصلاح‌طلب در نقاط مختلف کشور این است که به ‏مردم ‏توضیح دهند، در چه شرایطی از این دولت حمایت شد. همیشه تاکید کرده‌ام که به بن‌‏بست رساندن امور و موضوعات، منفعل بودن و عدم مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی، جامعه و کشور را به کمال و رشد و پیشرفت نمی‌رساند، بلکه این ارائه ‏راه‌حل و نقشه راه است که ‏اهمیت دارد.»
عبدالله نوری تصریح کرد: «البته آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌طلبان ‏کار کند. ایشان باید جهت پیشبرد اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود، با همه دستگاه‌ها و ‏نهادهای کشور تعامل و همکاری کند و ‏بسیاری از اصلاح‌طلبان هم تاکید دارند که دولت از هر ‏سخن و عمل افراطی که موجب اختلاف بین ‏دستگاه‌ها شود، به‌گونه‌ای که به کارآیی و بازدهی دولت و رئیس‌جمهور آسیب برسد، در حد امکان پرهیز ‏کند‎.‎ ‏همه می‌دانیم که در کشور ما رئیس‌جمهوری تنها نظر نیست و آقای ‏روحانی هم با همین ‏مقدار قدرت و امکانی که دارد، باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد»‏.
عبدالله نوری در ادامه گفت: «البته اصلاح‌طلبان باید هم‌چنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‏داده و انتظارات اکثریت جامعه که به او رای داده‌اند، تلاش جدی و ‏همه‌جانبه کند که در این خصوص رفع حصر و محدودیت‌ها از عزیزان و دلسوزان مردم و تلاش برای رفع ‏مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات محروم جامعه بسیار اهمیت دارد».