- - https://andisheh-nou.org -

اردوی مرگ-کشته و زخمی شدن 43 دانش آموز

آفتاب‌یزد–  دوباره دانش‌آموزان و اتوبوسی به نام مرگ! رفته بودند تا در اردوی دانش‌آموزی شرکت کنند همان اردویی که از چند روز قبل مسافرانش با کلی ذوق و شوق خود را برای آن آماده می‌کنند. آخر اردو رفتن آنهم با دوستان خیلی کیف می‌دهد. اما خواب لعنتی به سراغ راننده‌شان که می‌آید اردوی‌شان را با طعم مرگ و مصدومیت گره می‌زند و جمعه‌ای غم‌انگیز و پر از بغض و گریه برای خانواده‌هایشان رقم می‌زند. داستان از این قرار است که بامداد جمعه 10شهریورماه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی که در مقطع راهنمایی و دبیرستان تحصیل و عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی بودند و با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند؛ در محور داراب به بندرعباس واژگون می‌شود. متاسفانه در اثر این حادثه 9دانش‌آموز دختر کشته و 34 نفر نیز زخمی شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت وقوع این حادثه، خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس بوده است. در همین راستا مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور می‌گوید: «حال ۱۳نفر از مصدومان وخیم گزارش شده و متاسفانه احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.»

۴ نفر از دختران قطع نخاع و قطع عضو شدند
متاسفانه در این حادثه بنا به گفته علی‌منش ،رئیس اورژانس استان فارس
دو نفر از مصدومان منتقل شده به بیمارستان‌ داراب یکی از اندام‌های خود را از دست دادند. دو نفر دیگر از دانش آموزان مصدوم نیز دچار قطع نخاع شدند.

بازداشت راننده اتوبوس
در این راستا رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت: راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که در وضعیت جسمانی سالم بسر می‌برد بازداشت شد. حجت‌الاسلام سید محسن موسوی گفت: دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی در این رابطه تشکیل شده است، همچنین از زمان وقوع حادثه تمهیدات لازم به‌دستور مراجع قضایی، فرماندار و امام‌جمعه برای مصدومان انجام شده است. موسوی اضافه کرد: علت حادثه در دست بررسی است و منتظر اعلام نتایج از سوی مراجع انتظامی هستیم. به احتمال زیاد، خواب‌آلودگی راننده، علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بوده است.

اتوبوس ولوو مجهز به سامانه سپهتن بود
از سوی دیگر رئیس پلیس راه راهور ناجا جزئیات لحظه واژگونی اتوبوس ولوو حامل دانش‌آموزان در شیراز را اعلام کرد و گفت: اتوبوس حادثه‌دیده مجهز به سامانه سپهتن بود. سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به اینکه اتوبوس حادثه‌دیده دارای سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی) بوده است، گفت: برابر اطلاعات این سامانه، سرعت اتوبوس در لحظه تصادف ۸۶ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. وی افزود: همچنین راننده این حادثه حدود یک ساعت و نیم رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود، ولی به‌نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است. وی تصریح کرد: برابر اطلاعات سامانه سپهتن راننده و خودرو مذکور پیش از این تخلف نداشته‌اند، اما برابر اطلاعات دریافتی، اتوبوس به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده به پایه پل برخورد و پس از آن به یک طرف واژگون شده است که همین شدت برخورد موجب این حادثه دلخراش شده است.