- - https://andisheh-nou.org -

ده‌ها کشته در جریان راهیپمایی صلح آنکارا در ترکیه

انفجار دو بمب در مرکز آنکارا، پایتخت ترکیه، باعث ده‌ها کشته و زخمی شده است. تابحال ۸۶ کشته و ۱۸۶ زخمی تایید شده است و در نتیجه برخی رسانه‌ها این‌را «مرگبارترین حمله تروریستی تاریخ ترکیه» دانسته‌اند. حال ۲۸ تن از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

این انفجار در مسیر راهپیمایی اعتراضی «صلح» صورت گرفت که توسط گروهی از نیروهای کرد، چپ‌گرا و مترقی در اعتراض به جنگ دولت ترکیه با شبه‌نظامیان کرد در جنوب شرقی این کشور تدارک دیده شده بود.

آژانس خبری «دوغان» فیلم‌هایی از عواقب این بمبگذاری منتشر کرده است که در آن مسئولین راهپیمایی مشغول نگهداری از زخمی‌ها هستند. منبعی در ترکیه به گفت که نشانه‌هایی از حمله پلیس به این مسولین که در حال پرستاری از زخمی‌ها بودند در دست هست.

این انفجار در حالی صورت می‌گیرد که، سه هفته مانده به انتخابات مجلس، نگرانی‌های امنیتی در این کشور همسایه‌ی ایران بالا گرفته است.

دولت ترکیه گفت بمبگذاری انتحاری مسئول این «حمله تروریستی» بوده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، امروز بعدازظهر جلساتی اضطراری با مقامات دولتی و روسای نهادهای امنیتی در این مورد برگزار کرد.

رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب «دموکراتیک خلق‌ها» و سفارت آمریکا در آنکارا نیز این حمله را محکوم کردند.