- - https://andisheh-nou.org -

دو تجمع صنفی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز، حدود ۲۰۰ نفر از کارگران و کسبه صنف کیف و کفش استان تهران و تعدادی از پیمانکاران مجتمع نیشکر هفت تپه در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، حدود ۲۰۰ نفر از کارگران و کسبه صنف کیف و کفش استان تهران روز گذشته مورخ دوشنبه ۶ شهریورماه، در اعتراض به بیکاری‌های گسترده در این صنعت و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدکننده این محصولات مقابل وزارت کشور، تجمع کردند.

جمعی از حاضران در این تجمع در این رابطه به ایلنا گفتند: شرایط نابرابری که برای کارگران ایرانی و غیرایرانی حاضر در بازار کیف و کفش وجود دارد، باعث شده کارفرمایان سودجو از این موقعیت سوءاستفاده کنند.

این در حالی است که به گفته معترضان هم‌اکنون ۲ هزار کارگاه در سطح شهر تهران مشغول تولید محصولات کیف و کفش هستند که اگر این روند ادامه یابد، برای کارگران ایرانی به دلیل گرانتر تلقی شدن؛ شغلی باقی نخواهد ماند و این درحالی است که هزاران نفر از آنها در دو دهه اخیر به صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول کار بوده‌اند.

آنها می‌گویند: “غالب افرادی که در جستجوی معاش از مرزهای شرقی داخل کشور می‌شوند به دلیل نداشتن مجوزهای قانونی مورد سوءاستفاده کارفرمایان سودجود قرار می‌گیرند”.

پرداخت دستمزدهای بسیار ناچیز و محبوس شدن شبانه‌روزی و کار اجباری در محیط‌های نامناسبی که در عمل به کارگاه تولید کیف و کفش تبدیل شده‌اند، ازجمله مواردی است که شرکت‌کنندگان حاضر در اجتماع روز گذشته از آن به عنوان مصداق سوءاستفاده از کارگران غیرایرانی نام برده‌اند.

معترضان می‌گویند: “فارغ از غیر انسانی بودن این موقعیت، شرایط به گونه‌ای است که اکنون شرایط بازار کار برای کارگران ایرانی دشوارتر شده است، زیرا قیمت تمام شده محصول تولید شده توسط کارگر خارجی تا یک سوم محصول ساخت دست کارگران ایرانی کاهش یافته است و در نتیجه توزیع‌کنندگان بزرگ نیز جذب تولیدات ارزانتر شده‌اند”.

تجمع پیمانکاران مجتمع نیشکر هفت تپه شوش در تهران

به گزارش ایلنا مورخ ۷ شهریورماه، تعدادی از پیمانکاران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به آنچه که پرداخت نشدن مطالباتشان نامیده می‌شود؛ مقابل ساختمان مدیریت این مجتمع در منطقه پاسداران شهر تهران تجمع کردند.

از قرار معلوم پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های پیمانکارانی که در حال حاضر مسئولیت تامین و مدیریت بیشتر نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی این مجتمع را برعهده‌ دارند، دلیل برپایی این تجمع بوده‌است.

پیمانکاران معترض مدعی هستند در پرداخت مطالبات مزدی کارگران خود با مشکل مواجه هستند.

در این زمینه «سیامک افشار» قائم مقام مجتمع نیشکر هفت تپه توضیحاتی را به ایلنا ارائه کرد. وی گفت: “با وجود اختلاف نظر جدی مدیریت بخش خصوصی با پیمانکاران مجتمع بر سر ارقام ادعایی آنها درباره صورت وضعیت‌های مالی، هیئت مدیره مجتمع نیشکر خود را نسبت به انجام تمامی تعهدات مسئول دانسته و در همین راستا تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا طی روزها و هفته‌های آیند بدهی پیمانکاران را پرداخت کند”.