- - https://andisheh-nou.org -

دانشجویان، نیروی کار ارزان قیمت!

رحمان رضایی- فعال صنفی دانشگاه تهران

قوانین تصویب می شوند و جناح های مختلف قدرت در ایران از این قوانین حمایت می کنند. فرقی ندارد اصولگرا باشند یا اصلاح-طلب یا مستقل، تنها کافی است سرمایه دار یا مدافع سرمایه داری باشند تا حمایت و رضایت خود را از این طرح ها و قوانین ابراز دارند.

محمدحسین امید سرپرست معاونت اداری و مالی وزارت علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی: «امسال اولین سال اجرای برنامه ششم توسعه به شمار می‌رود و براساس این برنامه باید در این سال نزدیک به 20 درصد از کل دانشجویان کشور در رشته های مهارتی تحصیل کنند و در پایان این برنامه، این رقم به 30 درصد افزایش یابد».
پس از تصویب کارآموزی اجباری دانشجویان بدون حقوق، دوره ی یکساله ی کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی (با حقوق ماهیانه ی 400 هزار تومان) و طرح سرباز صنعت؛ در ادامه ی همان روند پیشین، امروز این خبر به گوش می رسد که باید 20 درصد از دانشجویان در رشته های مهارتی تحصیل کنند و به گفته ی مسئولین امر «باید به سمتی حرکت کنیم که تعداد دانشجویان کاردانی این دانشگاه را افزایش و جمعیت دانشجویان کارشناسی را محدودتر کنیم. به گونه ای که نسبت 70 درصد کاردانی و 30 درصد کارشناسی رعایت شود». این طرح تلویحاً به این معناست که سرمایه داران و دولت که مدافع حقوق آنان است برای چیزی نزدیک به 6 سال کارگر مفت و مجانی و درحدود یک سال نیز کارگر ارزان خواهند داشت. در اجرای چنین طرح هایی که تحت عنوان مبارزه با بیکاری به میدان آورده می شوند دولت تنها راه مقابله با بیکاری را بیگاری کشیدن از انسان ها می داند.

دکتر امید در ادامه گفت: «درحالی که برای ایجاد هر شغل در کشور مبلغی بالغ بر 400 میلیون تومان لازم است، در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، این میزان حدود 50 میلیون تومان است».
همین سخن کافی است تا بدانیم با اجرای این طرح ها، سرمایه داران صاحب چه سود کلانی خواهند شد. در همین راستا دولت برای ایجاد هر شغل 350 میلیون تومان به آنها تخفیف داده است. این تخفیف نه تخفیف مالیات و عوارض و امثالهم بلکه به واقع تخفیفی است که از نیروی کار رایگان برای سرمایه داران حاصل خواهد شد.علاوه بر این، اجرای این طرح ها موجب افزایش فشار بر کارگران شاغل در کارخانه ها و در بسیاری موارد اخراج آن ها از محیط کار خواهد شد.

در کنار این طرح ها، از سویی بودجه های نظامی روز به روز افزایش می یابد و از سویی دیگر با طرح کسری خدمت، از دانشِ دانشجویان در راه ساخت اسلحه استفاده می شود؛ دانشی که هیچگونه هزینه ای هم برای بهرمندی از آن پرداخت نمی شود. بی شک وسایل و لوازمی که تا این حد ارزان و در آینده به صورت انبوه تولید می شوند، نیاز به بازار فروش دارند. تاریخ نشان داده است که تولیدکنندگان برای فروش این کالاها هر عملی را مشروع می دانند.