- - https://andisheh-nou.org -

از همه‌پرسی استقلال کردستان عقب‌نشینی نمی‌کنیم

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه عکاظ، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که استقلال خواست مردم این منطقه است و ما نیز از برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم کردستان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

وی با ابراز نارضایتی از برخورد مسئولان دولت عراق به ویژه در دوره «نوری مالکی» نخست‌وزیر سابق این کشور، با اقلیم کردستان تاکید کرد که این مساله باعث پایان یافتن صبر ما شده است و ما برای احقاق حقوق مردم کردستان این همه‌پرسی را انجام خواهیم داد.

بارزانی تاکید کرد که این همه‌پرسی در راستای تعیین سرنوشت مردم کردستان به دستان خود آن‌ها برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن تمجید از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان اعلام کرد که زمانی که با وی دیدار کردم، تحت تاثیر لطف او قرار گرفتم. بارزانی همچنین روابط بین اقلیم کردستان و عربستان را عمیق  و ممتاز توصیف کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص بحث استقلال این منطقه افزود: «این پروژه منحصر به مسعود بارزانی نیست، بلکه من افتخار می‌کنم که این طرح را هدایت می‌کنم.»

وی تاکید کرد: «ما دو مرحله مهم را پشت سر گذاشتیم که یکی استقلال عراق و دیگری سقوط صدام است. ما پس از جنگ جهانی اول رای به  الحاق موصل به عراق دادیم؛ مشروط به این که کردها نیز در عراق سهیم باشند و اگر این اقدام کردها نبود، اکنون موصل بخشی از خاک ترکیه به  شمار می‌رفت.»

بارزانی اضافه کرد: «اما پس از این وقایع، سهم اقلیم کردستان نابودی چهار هزار و ۵۰۰ روستا، کشته شدن ۱۸۲ هزار کُرد، و مفقود شدن ۱۲ هزار جوان کُرد بود. حمله شیمیایی و دیگر جنایت‌های انجام شده علیه کردستان عراق بخش دیگری  از این بی‌انصافی‌ها بوده است.»

وی خاطرنشان کرد: «پس از سقوط صدام نیز ما در پی عراقی متحد با مشارکت همه احزاب و گروه‌ها بودیم که متاسفانه با رویکردی همچون سیاست‌های قبلی مواجه شده و از حقوق خود به عنوان مردم عراق محروم شدیم.»

بارزانی ادامه داد که با در نظر داشتن تمامی این امور به این نتیجه رسیده‌ایم که باید کشوری مستقل تشکیل دهیم و در کنار عراق همچون دو همسایه دوست به زندگی مسالمت آمیز بپردازیم.