- - https://andisheh-nou.org -

وزیر دهه شصتی پرحاشیه

 

شهروند-محمـــدجــواد آذری‌جهــــرمی، نه‌تنها کم‌سن‌و‌سال است، بلکه کمترین سابق اجرایی را هم در بین گزینه‌های پیشنهادی دارد. وزیر پیشنهادی جوان، متولد‌ سال ۱۳۶۰ است و از دانشگاه صنعت آب و برق تحصیل کرده و عنوان مهندس برق را کسب کرده است. سوابق اجرایی‌اش عمر درازی ندارد و از‌ سال ۱۳۸۸ شروع می‌شوند. او از ۸۸ الی ۹۳، مديرکل امنيت سيستم‌های ارتباطی در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی بوده و پس از آن، تا‌ سال ۹۵ به عضویت هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت می‌پیوندد. از ‌سال ۹۵ تاکنون هم، جهرمی رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت و معاون وزیر ارتباطات بوده است.
این وزیر جوان، در همان ابتدای روز گذشته که از گزینه‌ها پرده‌برداری، برنامه‌های خود برای آینده چهارساله وزارت ارتباطات را به مجلس تقدیم کرده تا نمایندگان پس از مطالعه آن، درخصوص رأی‌اعتماددادن یا ندادن به او تصمیم بگیرند. کسی که جای محمود واعظی می‌نشیند، راه سختی در پیش دارد. وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به نماد ایستادگی در برابر فیلترینگ‌ها تبدیل شده است.
پرحاشیه‌ترین گزینه معرفی‌شده روحانی. مرد جوان ٣٦ساله‌ای است که قرار است جایگزین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شود. واعظی که با شجاعت و صراحت لهجه توانسته محبوبیت زیادی بین کاربران فضای مجازی پیدا کند، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری می‌شود و محمدجواد آذری‌جهرمی جایگزین او می‌شود. او نخستین دهه شصتی و جوان متولد سال‌های بعد از انقلاب است که به‌عنوان وزیر منصوب می‌شود. همین موضوع تعجب بسیاری را به دنبال داشته و پرسش اساسی این بود که «چگونه او پله‌های ترقی را به این سرعت پشت‌سر گذاشت؟» او که درحال حاضر به‌عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت می‌کند، پیش از این به‌عنوان مدیر فنی شستا و یک شرکت اینترنتی درحال فعالیت بوده است. عده‌ای به سابقه حضور او در وزارت اطلاعات اشاره می‌کنند و می‌گویند، او مدیرکل این وزارتخانه بوده است. حتی الیاس نادران توییتی اعتراضی نسبت به این موضوع منتشر کرد که «آقای روحانی نصب معاون فنی وزارت اطلاعات که وظیفه ذاتی‌اش شنود و بگیر و ببند بود؛ می‌خواهید فضای مجازی را آزاد کنید». البته جهرمی هم به سرعت واکنش نشان داد و در پاسخ نوشت: وزارت اطلاعات اداره کلی به نام شنود ندارد. امور سیاسی هم در معاونت فنی پیگیری نمی‌شود. از آقای نادران انتظار حمایت از دولت دارید؟
البته محمدعلی ابطحی فعال سیاسی هم در مصاحبه‌هایی که داشته، به این موضوع صحه گذاشته و اعلام کرده؛ آذری‌جهرمی تنها یک مدیر فنی در وزارت اطلاعات بوده و پیرمردهایی که نمی‌خواهند یک جوان مدیر شوند، دارند برعلیه او می‌تازند. این درحالی رخ می‌دهد که خیلی‌ها انتظار داشتند نصرالله جهانگرد جایگزین واعظی شود. مدیری که به لحاظ فنی بسیار قوی است اما گویا فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه برای او حواشی زیادی درست کرده است. با این وجود، واعظی در آخرین برنامه کاری‌اش در دولت دوازدهم اعلام کرد؛ گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات با معرفی خود او بوده و تشکر می‌کند که روحانی به معاونان این وزارتخانه اعتماد دارد.