- - https://andisheh-nou.org -

سخنرانی حسن روحانی در مراسم تحلیف

مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در مراسم تحلیف خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت:”مردم با انتخاب خود گفتند که چه می خواهند و چه نمی خواهند. منتخب ملت باید بداند چه عهدی با مردم دارد و باید تا پایان به تعهدات و وعده های خود عمل کند. انجام این تکلیف بدون همکاری همه ارکان نظام اسلامی ممکن نیست.”

روحانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم آگاه و هوشیار ایران با مشارکت کم‌نظیر خود در انتخابات بار دیگر با ما به‌ روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند و با رای اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرارداشت؛ از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور به نظام و دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.”

این سخنان روحانی در حالی بیان شد که در چند هفته گذشته انتقادهای جدی بر سر تشکیل کابینه متوجه وی شد. به عنوان مثال، براساس خبرهای انتشار یافته، قرار نیست در کابینه جدید، رنان حضور داشته باشند.

وی با تاکید براینکه رای مردم در این انتخابات حاصل بلوغ اجتماعی بود اظهار داشت:” این دولت می خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد؛ ما دولتی مصلح هستیم، چه در سیاست داخلی چه سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می دهیم؛ البته با قدرت همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی دانیم؛ پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگترین سلاحمان رای ملت است.”

روخانی در اشاره به رویکردهای دولت آمریکا به توافق برجام گفت:” جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد؛ باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی و فرصت های ملی هستیم و رو آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است.”

روحانی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای تاکنونی رژیم از بدو تاسیس تاکنون اشاره داشت و گفت:” در بسیاری از مناطق محروم بهبودهای قابل‌توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی نسبت به اوایل انقلاب کاهش یافته است. امروز سطح بهداشت و درمان و آموزش از سطح قابل توجهی نسبت به سایر کشورها برخوردار است.” لازم به تذکر است که موضوع حاشیه نشینی هم اکنون به یک چالش عظیم برای رژیم مبدل شده است و گزارشات مکرر به روشنی نشان می دهد که فاصله فقیر و غنی نه تنها کاهش نیافته است بلکه ابعاد بحرانی هم پیدا کرده است. در زمینه درمان و بهداشت وضعیت آن چنان بحرانی بود و هست که در آغاز به کار دولت روحانی در چهارسال گذشته، قول  رسیدگی به این موضوع داده شد و طرح های شکست خورده ای هم به مورد اجرا درآمد که تغییرات کیفی به نفع مردم از آن حاصل نشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:” آنانی که به دنبال پاره کردن برجام هستند بدانند که با این اقدام، طومار عمر سیاسی خود را با به پایان می برند. امروز روزگار رونمایی از مادر بمب ها و مادر تحریم ها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنید.”

روحانی در جایی دیگر اعلام کرد که،  جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی آمریکا ساکت نخواهد نشست.

وی ادامه داد: حل بحران‌های منطقه‌ای مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با افراط و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها و مذاکره سوری- سوری و یمنی- یمنی امکان‌پذیر نیست.

روحانی با اشاره به حضور میهمانان از کشور های مختلف در این مراسم گفت:” امیدوارم حضور معنادار شما آغازی دوباره برای گسترش پیوندها در جهت منافع مردم و ثبات منطقه باشد.”