- - https://andisheh-nou.org -

ادامه پرونده‌سازی‌ها برای معلمان زندانی/ فریده غیرت: فعالیت مدنی معلمان کاملا قانونی است

فریده غیرت، حقوقدان، با تاکید بر قانونی بودن فعالیت های مدنی از جمله فعالیت های صنفی معلمان به خبرنگار کلمه توضیح می دهد: “فعالیت های مدنی و صنفی به هیچ عنوان اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محسوب نمی شود. تمام فعالیت های صنفی معلمان در راستای حفظ منافع نظام است و معلمان هیچ کاری علیه نظام انجام نداده اند و کار معلمان نه تنها قانونی و با ارزش بلکه محترمانه است.”

کلمه – مصطفی محمدی:

یک هفته از آغاز سال تحصیلی می گذرد اما علیرغم برخی وعده ها، هنوز معلمان و فعالان صنفی و فرهنگی در زندان به سر می برند.

هرچند که محمدرضا نیک نژاد و مهدی بهلولی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران امروز پس از یک ماه حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شدند، اما اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، رسول بداقی، علیرضا هاشمی، علی اکبر باغانی و سیدمنصور موسوی از اعضای تشکل های صنفی معلمان هستند که همچنان در زندان بسر می برند. اتهام این معلمان اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

فریده غیرت، حقوقدان، با تاکید بر قانونی بودن فعالیت های مدنی از جمله فعالیت های صنفی معلمان به خبرنگار کلمه توضیح می دهد: “فعالیت های مدنی و صنفی به هیچ عنوان اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محسوب نمی شود. تمام فعالیت های صنفی معلمان در راستای حفظ منافع نظام است و معلمان هیچ کاری علیه نظام انجام نداده اند و کار معلمان نه تنها قانونی و با ارزش بلکه محترمانه است.”

وی می افزاید: “اگر معلمی عضو کانون صنفی معلمان هم باشد به صرف اینکه عضویت کانون صنفی معلمان است عملش هیچ ضدیتی با قانون اساسی و قوانین موضوعه و نظام ندارد. بله اگر معلمی با نیت براندازی نظام سلاحی حمل کند می توان او را متهم به اقدام علیه امنیت ملی کرد و خطا است اما فعالیت های صنفی معلمان و طرح مشکلات معلمان هیچکدام از اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را در بر نمی گیرد.”

به گفته پیمان حاج محمود عطار وکیل کانون صنفی معلمان نیز انتقاد به عملکرد آموزش و پرورش، تصادفات جاده ای، آلودگی هوا یا بنزین، گوشت و مرغ آلوده، یا کیفیت نامناسب مدارس و مسائلی از این دست، هیچ کدام به ارکان نظام اسلامی خدشه ای وارد نکرده، بلکه در راستای تقویت نظام و برطرف کردن ایرادها و معایب بوده است. همچنین تبانی برای اخلال در امنیت ملی هم هیچ مصداق ندارد، زیرا جرائمی که در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور پیش بینی شده، مثل بمب گذاری، براندازی، جاسوسی، قاچاق مواد مخدر و مواردی شبیه به اینها، هیچ یک در مخیله و رفتار معلمان نبوده و هیچ کدام از اینها درعملکرد انتقادی خودشان قصد تبانی برای بمب گذاری، جاسوسی، براندازی، ترور، جعل اسکناس، جعل امضای مقامات عالی کشور و مواردی ازاین دست را نداشته اند بلکه تجمع این افراد مقابل مجلس شورای اسلامی و یا در ادارات آموزش و پرورش، صرفاً برای بهبود وضعیت معیشتی و حقوق و مزایای خودشان بوده و هیچ تبانی ای برای اخلال درامنیت داخلی و خارجی کشور نداشته اند.

یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در خصوص آخرین وضعیت آنها به خبرنگار کلمه می گوید: “علت بازداشت آقایان نیک نژاد و بهلولی مربوط به فعالیت های صنفی و حضور آنها در تجمعات صنفی معلمان مربوط می شود و بازداشت آقای بهشتی بخاطر فعالیت های صنفی و دیدارشان با برخی از اعضای دولت به منظور طرح مشکلات معلمان بر می گردد و بازداشت اخیر ایشان به اجرای حکمشان مربوط نمی شود و ظاهرا با پرونده جدیدی قرار است دادگاهی برای ایشان هم برگزار شود. طبق آخرین اخباری که ما داریم از خانواده های آقایان بهشتی و بهلولی و نیک نژاد وثیقه خواسته اند تا آنها را با قید وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد کنند.”

محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی دو عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان که امروز آزاد شدند، پیش از بازداشت دیداری با علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتند. همچنین محمود بهشتی لنگرودی نیز یک روز پیش از بازداشت همراه تعدادی دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ملاقات کرده است.

به گفته این عضو کانون صنفی معلمان سیدمنصور موسوی هنوز در بند دو الف در بازجویی بسر می برد. آقای منصوری که بیمار بوده و تحت معالجات شیمی درمانی قرار داشته از معلمان منطقه شهریار تهران است که مدیریت صفحه انجمن مجازی آموزگاران را در فیس بوک برعهده داشته است. مسئولین هنوز درباره ی اتهامات و علت بازداشت وی توضیحی نداده اند.

در خصوص وضعیت علی اکبر باغانی، علیرضا هاشمی نیز علی رغم وعده ها تاکنون تغییری ایجاد نشده است و آنها در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. این در حالی است که باغانی وضعیت جسمانی خوبی ندارد و مشکلات جسمی را که از همان بازداشت در سال ۸۵ در بند ۲۰۹ دچار شده را دارد و شرایط زندان برای سلامت وی آنهم با توجه به سنش اصلا مناسب نیست. علیرضا هاشمی هم همچنان در بند هشت زندان اوین هستند.

علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان است که برای اجرای حکم پنج سال زندان که در سال ۸۹ به اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” برای او صادر شده بود، در فروردین ماه دستگیر و روانه زندان شد.

علی اکبر باغانی نایب رئیس کانون صنفی معلمان از روز چهارم خرداد برای اجرای حکمش به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. وی در اردیبهشت ۸۹، به یک سال حبس و دو سال تبعید به زابل محکوم شده است. این عضو کانون صنفی معلمان همچنین ارتباط با پرونده‌ی دیگری مربوط به اعتراضات سال ۸۵ معلمان، پنج سال حبس تعلیقی گرفته است.

پرونده اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان نیز که چند ماه از بازداشت وی می گذرد همچنان در شعبه ی ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی است. وی گفته است که بازجویان در پرونده ای جدید او را به سازماندهی و شرکت در تجمعات غیرقانونی متهم کرده اند. این اتهام در حالی مطرح می شود که یکی از مهمترین انتقادات وی وضعیت بد معیشتی معلمان و نابسامانی در روند آموزشی و پرورشی کشور بوده است.

پیش از این اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان در گفت و گویی در مورد مهمترین اعتراض معلمان گفته بود: “اعتراضات پیرامون مسائل حادی است که آموزش و پرورش را زمین گیر کرده است. تمام این‌ها ناشی از نگاه نازلی است که بخشی از حاکمیت و اقتدارگرایان به آموزش و پرورش دارند و به آموزش و پرورش فقط به عنوان یک نهاد مصرفی نگاه می‌کنند. ما مطالبه محور هستیم و کانون صنفی معلمان ایران از دولت تدبیر و امید می‌خواهد که بطور ریشه‌ای اعتراض‌ها و دغدغه‌های فرهنگیان مورد بررسی قرار دهد و گامهای جدی و مثبتی را برای رفع تبعیض بر معلم و آموزش و پرورش بردارد.”

رسول بداغی یکی دیگر از معلمان دربند است که در روندی غیرقانونی همچنان در سلول انفرادی بسر می برد.

عضو کانون صنفی معلمان به نگهداری غیرقانونی رسول بداقی در انفرادی اشاره کرده و می گوید: “آقای بداغی با وجود پایان محکومیت شش ساله در مرداد ماه دوباره با محکومیت سه ساله مواجه شدند و علی رغم صدور این حکم هم به بند عمومی منتقل نشده اند و در انفرادی هستند! البته ملاقات با خانواده دارند اما مانند دیگر زندانیان بند عمومی که ملاقاتها روتین باشد نیست. پیگیری ها در خصوص وضعیت ایشان هم همچنان ادامه دارد اما هیچ پاسخی داده نمی شود.”

فریده غیرت در این زمینه توضیح می دهد: “طبق قوانین کشور ما نگهداری افراد در سلول انفرادی خلاف قانون است چه برسد به زمانیکه فردی حکم زندان بگیرد. فردی که حکم گرفته باید برای اجرای حکم به بند عمومی منتقل شود.”

عضو کانون صنفی معلمان به ادامه اعتراضات معلمان در خصوص زندانی بودن همکاران خود اشاره کرده و می گوید: “قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه و دوشنبه در پاسخ بیانیه شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان با لباس مشکی به سر کلاس ها بروند اما این حرکت مدنی تحت الشعاع اخبار حادثه منا و کشته شدن تعدادی از هموطنان در مراسم حج قرار گرفت. در هر صورت اگر همکاران ما آزاد نشوند قطعا اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد البته تمام این اقدامات و اعتراضات مدنی است و سعی داریم از طریق رایزنی این مسئله حل شود.”

اشاره این عضو کانون صنفی به بیانیه اخیرشورای هماهنگی کانون های صنفی سراسر کشور است که بعنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری کانون های سراسر کشور در آستانه آغاز سال تحصیلی از معلمان سراسر کشور خواستند تا در اعتراض به بازداشت همکارانشان هفته اول مهر ماه با لباس مشکی به کلاس های درس بروند.

عضو کانون صنفی معلمان همچنین به پیگیری دولت در خصوص آزادی معلمان دربند اشاره کرده و خاطرنشان می کند: “بطور مرتب جلساتی با برخی از اعضای دولت برای پیگیری وضعیت معلمان برگزار می شود که در بالاترین سطح هم جلساتی با آقای محمدباقر نوبخت برگزار شده است. به اعتقاد من خواستن وثیقه از خانواده های بهشتی و نیک نژاد و بهلولی نتیجه همین رایزنی ها است و امیدواریم آزادی همه معلمان دربند عملی شود.”

وی در خصوص دلیل این فشارها به جامعه فرهنگیان می گوید: “وحشت حکومت از این است که تحرکات صنفی معلمان به سایر اقشار جامعه سرایت کند و از همین رو شاهد تقابل مخالفان با دولت هستیم. بدین معنا که دولت تلاش می کند تا فضای کشور را از حالت امنیتی خارج کند و مخالفان نمی خواهند اینگونه تصور شود که مطالبات مردم در حال برآورده شدن هست. البته نزدیکی انتخابات هم یکی از دلایل موج فشارها بر جامعه معلمان هست و نمی خواهند حامیان دولت به پای صندوق ها بروند. درصدد هستند که فضای یاس و نامیدی ایجاد کنند تا حضور مردم در انتخابات کمرنگ شود.”