- - https://andisheh-nou.org -

روابط عمومی شرکت مخابرات ایران: تجمعات اخلال است؛ ممکن است مجبور به تعدیل شویم/ کارکنان شرکتی مخابرات: اعتراضات ما صنفی است؛ ما را از تعدیل نترسانید

به دنبال اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات در روزهای گذشته، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران بیانیه‌ای صادر کرده‌است. کارکنان شرکتی مخابرات در استانهای مختلف در پاسخ به این بیانیه، اعتراضات خود را صنفی و در راستای اجرای قوانین اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات در شهرها و استان‌های مختلف کشور ادامه داشته‌است.

به دنبال این اعتراضات، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران بیانیه‌ای در چهار بند منتشر کرده‌است. متن این بیانیه با عنوان  «تجمعات، اختلالی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نکرده است» به شرح زیر است:

1-طی چند سال اخیر گروه ها و جناح های سیاسی هر از چند گاه به تحریک کارکنان به نفع منافع خود و با عدم لحاظ موازین حقوقی و قانونی و مصالح ملی، تجمع هایی را سازماندهی می نمایند که موجب بهره برداری عوامل ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور می گردد. اما علی رغم این موارد، هیچ اختلالی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نشده است .

2- موضوع تجمعات گروه معدودی از کارکنان یکی از شرکتهای پیمانکاری خدمات عمومی و فنی در استان خراسان رضوی و استان لرستان، مطالبه اعلامی از سوی گروه معدودی از کارکنان شرکت پیمانکار خدمات عمومی و فنی شرکت مخابرات ایران مربوط به مصوبه شماره ۸۴۵۱۵ / ت ۳۴۶۱۳ هـ مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ ملزم به برون سپاری فعالیتهای خدمات عمومی، طبخ وتوزیع غذا، امور حمل و نقل، خدمات فضای سبز، تعمیر ونگهداری ساختمان، تأسیسات و نظایر آن است که پس از واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی در سال ۸۸، نیروهای دائمی، قراردادی و همچنین نیروهای شرکت های پیمانکاری هم به بخش غیر دولتی واگذار گردید. شرکت مخابرات ایران با عنایت به پیشرفت سریع تکنولوژی صنعت مخابرات وعلی رغم عدم نیاز به این تعداد نیرو به خصوص در بخش پیمانکاری وجهت جلوگیری از بیکاری این افراد، قراردادهای شرکت های پیمانکاری مربوطه را در قالب قرارداد با شرکت های پیمانکاری خدماتی، تعاونی وشرکت هایی که سهامداران آن پرسنل شاغل و بازنشسته مخابرات می باشند واگذار نمود و طبق ماده ۱۳ قانون کار  بر اجرای صحیح مفاد قراردادها نظارت داشته است و در مواردی علاوه بر پرداخت حقوق قانونی، مبالغی تحت عنوان بهره وری و پاداش نیز به این گروه پرداخت کرده است .

۳-شرکت مخابرات ایران از زمان ورود به عرصه خصوصی‌سازی و علی رغم وجود اختیار قانونی برای تعدیل نیروی انسانی در بخش رسمی و پیمانکاری و عدم صرفه اقتصادی به حفظ وضع موجود با توجه به تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات و واگذاری فعالیت ها به صورت حجمی به شرکت های پیمانکاری،کماکان به لحاظ وضعیت معیشتی پرسنل موصوف از هرگونه برنامه تعدیل نیز خودداری نموده است. لیکن بیم آن می رود که اگر این روند ادامه پیدا کند و حمایت تعدادی از جریان های سیاسی به تقویت آن منجر شود، این شرکت علی رغم میل خود مجبور شود جمع زیادی از این پرسنل را تعدیل کند.

۴-شرکت مخابرات ایران و شرکت های پیمانکاری خدمات عمومی و فنی آمادگی دارند براساس روش های مذاکره سه جانبه گرایی نسبت به تعامل با کارکنان، اقدامات لازم را در چارچوب قوانین موضوعه به انجام رسانند و برای تنویر اذهان افکار عمومی لازم به ذکر است که کلیه شرکت های پیمانکاری خدمات عمومی، دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و ادعا و مطالبات ایشان مربوط به بخشنامه هایی می باشد که از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب، ابطال گردیده است.

واکنش شرکتی‌های مخابرات به این بیانیه

پس از انتشار بیانیه توسط روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، کارکنان شرکتی مخابرات در استان‌های مختلف به این بیانیه واکنش نشان داده و آن را دور از انصاف دانسته‌اند.

در بیانیه‌ای که توسط گروهی از کارکنان شرکتی مخابرات منتشر شده آمده است: نیروهای شرکتی مخابرات ایران  ضمن التزام و اعتقاد به قوانین جمهوری اسلامی ایران ومقام عظمی ولایت، هرگونه وابستگی به گرایشات و طیفهای گوناگون سیاسی داخلی و خارجی، همچنین عناصر ضد انقلاب و رسانه های خارجی را قویاً تکذیب می کنند و صرفاً اعتراضات یک اعتراض صنفی آنهم به مدیران شرکت مخابرات به جهت عدم اجرای قوانین کار در پرداخت حقوق و مزایای این نیروها است. و تاوان و هزینه ی این توهین به نیروهای دلسوز و انقلابی را باید شرکت مخابرات ایران بپردازد که آب به آسیاب دشمن می ریزد. نیروهای شرکتی مخابرات ایران در حضور نمایندگان کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در طول سال ۹۵ و ۹٦ بارها با مدیران مخابرات نشست و مذاکرە داشته و هر بار شرکت مخابرات خلف وعده کرده است. و دیگر هیچ گونه نشستی با مدیران شرکت مخابرات نخواهیم داشت و تنها خواسته‌ی ما قرارداد مستقیم و بدون واسطه همراه با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شرکت مخابرات ایران مطابق ماده‌های۴۹ و۵۰ قانون کار جمهوری اسلامی ایران است.

در بیانیه دیگری که کارکنان شرکتی مخابرات منتشر کرده اند، آمده: تهدید به اخراج و تعدیل نیرو تا کنون حربه ای بوده برای عدم اجرای قانون و پرداخت مطالبات و جلوگیری از خواسته های بر حق پرسنل خصوصی؛ تا کنون بارها مذاکره کردیم و هر بار مدیران زمان را به تعویق انداخته و فقط  به وعده  اکتفا نموده‌اند. در این بیانیه ادعای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در مخابرات، ادعایی بی‌اساس دانسته شده و اظهارات روابط عمومی شرکت مخابرات کاملا رد شده‌است.