- - https://andisheh-nou.org -

‘کوربین’ مداخلات نظامی انگلیس را زمینه ساز حملات تروریستی در این کشور خواند

جرمی کوربین رهبر چپ گرای حزب کارگر روز جمعه و پس از گذشته سه روز از حمله مرگبار تروریستی منچستر، در اظهاراتی جنجال برانگیز، وقوع حمله تروریستی در داخل انگلیس را با مداخلات نظامی این کشور در خارج مرتبط دانست و خواستار تغییر در سیاست خارجی انگلیس شد
کوربین در جریان سخنرانی اش در لندن، وعده داد در صورتی که حزب کارگر در انتخابات پارلمانی هشتم ژوئن ( 18 خرداد) پیروز شود، سیاست های داخلی و خارجی انگلیس را تغییر می دهد.
وی گفت: بسیاری ار متخصصات از جمله کسانی که در دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس کار می کنند بر این نکته اشاره داشته اند که میان جنگ های دولت ما و حمایتش از جنگ در دیگر کشورها و تروریسم در داخل ارتباط وجود دارد.
رهبر حزب کارگر انگلیس تصریح کرد که رهیافت ‘جنگ علیه ترور’ دیگر جوابگو ( برای مقابله با تروریسم ) نیست.
کوربین در همین حال، بیان داشت که وجود ارتباط میان جنگ های خارجی و حمله تروریستی در داخل، ‘ به هیچ عنوان از بار تقصیرات کسانی که فرزندانمان را به قتل رساندند، نخواهد کاست و این تروریست ها برای اقداماتشان حساب پس خواهند داد’.
کوربین اضافه کرد: همبستگی و شفقت و انساندوستی که در خیابان های منچستر در این هفته شاهد آن بودیم دارای یک بار ارزشی است که می تواند هدایتگر دولت ما باشد’.
حمله بمب‌گذاری انتحاری در سالن کنسرت ‘آرینا’ منچستر’ در شمال انگلیس که اواخر دوشنبه شب گذشته صورت گرفت، دستکم 22 کشته و 116 زخمی بر جای گذاشته است که شماری از قربانیان کودک و نوجوان هستند.
عامل این حمله سلمان عبیدی لیبی تبار 22 ساله معرفی شده است.
جرمی کوربین یکی از 13 نماینده مجلس عوام بود که با طرح دولت دیوید کامرون برای حمله نظامی انگلیس به لیبی با هدف سرنگونی معمر قذافی، در مارس سال 2011 میلادی مخالفت کرده بود.
رهبر حزب کارگر پیشتر نیز در سخنانی در اندیشکده چتم هاوس بیان داشته بود: سیاست تغییر رژیم با استفاده از ابزار نظامی در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه و نیز مداخله غرب در افغانستان، سومالی و یمن شکست خورده است و هم اینک ( این سیاست ها و مداخلات) جهان را به مکانی خطرناک تر مبدل ساخته اند.
وی گفت: واقعیت این است که ‘جنگ علیه ترور’ که این مداخلات از آن نشات گرفته اند، شکست خورده است.
رهبر حزب کارگر افزود: این مداخلات نه تنها سبب افزایش امنیت ما در خانه نشده بلکه سبب بی ثباتی و ویرانی در بیرون از خانه ما شده و لازم است که دوباره مورد بازاندیشی قرارگیرند.