- - https://andisheh-nou.org -

سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری آتنا دائمی شد

سازمان عفو بین الملل بانتشار بیانیه ای با وخیم خواندن وضعیت جسمی آتنا دائمی فعال حقوق بشر، خواستار رسیدگی پزشکی فوری و آزادی این زندانی در سی‌ویکمین روز از اعتصاب غذای وی شد.

روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای در ارتباط با وضعیت آتنا دائمی فعال حقوق بشر بر ضرورت اقدام فوری تاکید و اعلام کرد: “آتنا مدافع حقوق بشر زندانی در زندان اوین تهران با ۳۱ روز اعتصاب غذا در وضعیت جسمی وخیم به سر می برد و نیازمند بستری شدن فوری است.”

خبرگزاری هرانا در باره بیانیه سازمان عفو بین الملل که خواستار رسیدگی پزشکی فوری برای این زندانی در سی‌ویکمین روز از اعتصاب غذای وی شده است نوشت:

در این بیانیه با اشاره به انتقال کوتاه مدت این زندانی به بیمارستان در روز گذشته، ضمن ارائه شرحی از دلایل اعتصاب و آخرین شرایط خانم دائمی، از فعالان خواسته است به زبان‌های انگلیسی، فارسی و زبان مادری خود فورا با مسئولین ایرانی مکاتبه کرده و از آن‌ها بخواهند:

آتنا دائمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، چراکه وی زندانی عقیده بوده و تنها به دلیل انجام فعالیت های مسالمت آمیز زندانی شده؛
اطمینان دهند وی به تجهیزات پزشکی مورد نیاز دسترسی دارد؛
خواهران وی، هانیه و انسیه دائمی را از اتهاماتی تبرئه کنند که بواسطه آن محکوم شده اند؛
در مورد شکنجه و رفتار نامناسب احتمالی در مورد آتنا دائمی شامل خشونت در زمان بازداشت در نوامبر ۲۰۱۶ تحقیق کرده و اطمینان دهند کسانی که در این قضیه مسئول بوده اند در دادگاهی عادلانه محاکمه شوند.

روز گذشته هرانا گزارش کرده بود، آتنا دائمی، به دلیل وخامت حالش به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل و پس از انجام آزمایشات به زندان بازگردانده شد. وزن خانم دائمی در طول مدت اعتصاب ۱۲ کیلو کاهش داشته و فشار سیستول خون وی «به طور غیر عادی» در نوسان است. آتنا دائمی در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، از تاریخ ۱۹ فروردینماه سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است.

اسماعیل عبدی معلم زندانی و فعال صنفی معلمان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین یکی دیگر از زندانیانی است که همچنان به دلیل عدم پذیرش درخواستش در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا – اسماعیل عبدی معلم زندانی و فعال صنفی معلمان در بند ۳۵۰ زندان اوین از روز دهم اردی‌بهشت ماه در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی»، دست به اعتصاب غذا زده است.

در روزهای گذشته، وکیل این فعال صنفی معلمان، از مساعد نبودن وضعیت موکل خود خبر داد و گفت درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور ثبت شده‌ است.

حسین تاج گفته بود: “از روز دهم اردیبهشت، اسماعیل عبدی با خواسته لغو اتهامات امنیتی در پرونده و اعطای حق مرخصی، در اعتصاب غذاست و در ملاقاتی که با ایشان در زندان داشتم، متوجه شدم مقداری وزن کم کرده است”.

آقای عبدی مدتی قبل با نگارش نامه ای سرگشاده اعلام کرد در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در ” صدور احکام امنیتی” برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح ”خروج روند پیگیری پرونده‌ خود از حالت امنیتی به عادی” از تاریخ دهم اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.