- - https://andisheh-nou.org -

اگر روحانی کاندیدا نشود اصلاح طلبان چه خواهند کرد؟ آناهیتا کیهان

با کاندید شدن ابراهیم رئیسی در هفته گذشته و مشخص شدن اینکه این پاپیش گزاردن با حمایت و نظر تائیدی رهبر همراه بوده است این احتمال که حسن روحانی اصولاٌ در انتخابات کاندیدا نباشد را نمی توان از نظر دور داشت.   گفته می شود که حسن روحانی اظهار داشته است که بدون نظر مثبت رهبر در رابطه با کاندیداتوری خود وارد صحنه انتخابات نخواهد شد و این میتواند برای اصلاح طلبان حکومتی و آنان که راهکرد خود را بر اساس ائتلاف با اصولگرایان معتدل قرار داده اند، معضلی بزرگ ایجاد کند.  این مهم است که در نظر داشته باشیم که حسن روحانی در دور پیش هم با صلاحدید و نظر مثبت آیت آلله خامنه ای کاندیدا شده بود.

در محافل اصولگرا در روزهای اخیر و به دنبال اعلام غیر مترقبه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی جنب و جوش بیشتری به چشم می خورد. برخی کاندیدا های اصولگرایان و از جمله آقای قالیباف، شهردار تهران، که در هفته های پیش تصمیم خود برای ورود به صحنه رقابت های انتخاباتی را  اعلام کرده بودند در چهار روز گذشته در عمل حمایت خود را از کاندیداتوری ابراهیم رئیسی اعلام کرده اند.  جناح اصولگرا در اساس بر این اتفاق نظر دارد که مسئله عمده در انتخابات پیش رو ممانعت از انتخاب مجدد حسن روحانی می باشد.

اگر روحانی به هر دلیلی و از جمله اینکه حمایت رهبر را در پشت سر ندارد کاندیدای انتخابات نشود، بی شک ائتلاف اصولگرایان اصلاح طلب  در بحران سیاسی بی سابقه ای گرفتار خواهند شد.  دلایل روحانی برای این تصمیم می تواند بر چند فاکتور اساسی و از جمله اینکه اقشار زحمتکش و طبقات متوسط به شدت از سیاست های اجتماعی و اقتصادی دولت او ناراضی هستند، اینکه او کلاٌ به غیر از «برجام» برگ برنده دیگری در دست ندارد و آن هم با سیاست های اخیر آمریکا در قبال ایران اعتبار و اهمیت سابق خود در انظار از دست داده است، متکی باشد.

برخی از خوش باوران سیاسی و از جمله تحلیلگران «نو لیبرال- چپ»  که بیشتر در حوا و حوش «بی بی سی فارسی» فعالیت دارند معتقدند که اگر هم که رئیسی به عنوان «کاندیدای اصلح» از سوی خامنه ای مطرح و مورد حمایت قرار بگیرد، روحانی باز هم می تواند همانطور که محمد خاتمی توانست در دوم خرداد به پشتیبانی آرا مردمی  بر ناطق نوری پیروز شود، کرسی ریاست جمهوری را در خرداد ماه از آن خود کند.  البته این تحلیل گران توجه نمی کنند که اولاٌ آقای روحانی هیچگاه به محبوبیت محمد خاتمی که در مقام نماینده جنبش اصلاح طلبی وارد انتخاب شده بود و علناٌ جناح اقتدارگرای حاکم و ستمگر و فاسد را به چالش می کشید نبوده است،  و ثانیاٌ اینکه خاتمی در سال 1376 از پایگاه اجتماعی وسیع و پرقدرتی که دربر گیرنده زحمتکشان، جوانان، زنان و روشنفکران خوشنام جامعه بود، بهره مند بود، که به وضوح هیچ قابل مقایسه با شرایط روحانی و وزرای امنیتی و سپاه پاسدار برگمارده او ندارد.  در سال 1376 و در جنبش 2 خرداد این جنبش های دانشجویی پویا و  زنان بودند که در حمایت از خواست های برحق خود طیف میلیونی فعال در کارزار وسیع و ملی محمد خاتمی را فراهم کردند.  این اشتباه فاحشی خواهد بود که پایگاه روحانی و جذابیت انتخاباتی او در سال 1396 را با محمد خاتمی در اردیبهشت 1376 مقایسه کرد.

البته به نظر می رسد که در روزهای اخیر برخی از سردمداران ائتلاف مدافع دولت « تدبیر و امید» این احتمال را که ممکن است حسن روحانی کاندیدای انتخابات در پیش رو نباشد را احساس کردنده اند.  اعلام کاندیداتوری محسن غرویان در غروب روز شنبه (19 فروردین) را نباید و نمی توان اتفاقی دانست.  آیا او کاندیدای جانشین روحانی در شرایطی است که رئیس جمهور از صحنه انتخابات در پیش رو کناره گیری کند؟

محسن غرویان در توضیح دلایل  کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله گفت: گرچه “بنده‌گزینه اصلح را آقای دکتر روحانی می‌دانم….  اما چون هراحتمالی ممکن است در زمان تعیین صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد، بنده به منظور اینکه صحنه از تفکر و اندیشه اعتدالی خالی نباشد، ثبت‌نام خواهم کرد. ”   جالب است توجه شود که آقای غرویان از نظر پیشینه سیاسی و نظریات جا افتاده در رابطه با حمایت از رژیم ولایت فقیه چندان تفاوتی با آقای روحانی ندارند.

در ادامه متن گزارش روزنامه آرمان در مورد اعلام کاندیداتوری محسن غرویان نقل قول می شود.

اعلام کاندیداتوری محسن غرویان

آرمان- احسان اسقایی: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، جناح‌های سیاسی‌ کشور گزینه‌های‌ مدنظر خود برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی را به مردم معرفی می‌کنند. اصلاح‌طلبان از یک‌سال پیش روحانی را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی کرده‌اند و اصولگرایان نیز اخیرا سعی دارند، حول محور حجت‌الاسلام ابراهیم‌رئیسی در انتخابات شرکت‌کنند. شب گذشته نیز محسن غرویان کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. وی درگفت‌وگو با «آرمان» در مورد انگیزه‌ خود به‌منظور شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی از روحانیون و اساتید حوزه علمیه قم در دیدار با بنده اعلام کردند که چرا از حوزه علمیه قم یک نفر هم کاندیدای ریاست‌جمهوری نیست؟ من در جواب آنها اعلام کردم که این درخواست درست است و بنده به‌منظور اینکه اندیشه‌های آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی را ترویج دهم و ازموفقیت‌های آقای روحانی نیز درصحنه انتخابات ریاست‌جمهوری دفاع کنم، اعلام کاندیداتوری خواهم کرد. وی افزود: بنده‌گزینه اصلح را آقای دکتر روحانی می‌دانم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌منظور اینکه آقای دکتر روحانی در انتخابات در مواجهه با سایر کاندیداها تنها نباشند، اعلام کاندیداتوری کرده‌ام. وی در پاسخ به «آرمان» پیرامون اینکه حال که آقای رئیسی نیز کاندیداتوری خود را اعلام کرده ‌است، حضور شما موجب شکسته شدن آرای روحانی نخواهد شد، گفت: من اعلام کرده‌ام آقای روحانی گزینه اصلح هستند، اما چون هراحتمالی ممکن است در زمان تعیین صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد، بنده به منظور اینکه صحنه از تفکر و اندیشه اعتدالی خالی نباشد، ثبت‌نام خواهم کرد. وی ادامه داد: من اعتقاد دارم حوزه علمیه قم باید نماینده‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشد. از این جهت بنده اعلام حضور‌کرده‌ام. وی در مورد اینکه در صورت تاییدصلاحیت تا آخر درصحنه انتخابات خواهد ماند، یا در انتها به‌نفع دکترروحانی انصراف می‌دهد، پاسخ داد: این مورد بستگی به شرایط دارد، اما من اعتقاد دارم لازم است از فرصت انتخابات ریاست‌جمهوری برای تروج تفکراعتدالی استفاده شود. وی در مورد برنامه‌های مختلف خود در سطوح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری‌ افزود: الگو و سرلوحه برنامه‌ بنده به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری اندیشه‌های آیت‌ا… هاشمی است. وی ادامه داد: با همکاری اساتید دانشگاه و فرهیختگاه تحصیل کرد می‌توان وحدت حوزه ودانشگاه را به نمایش گذاشت. اساتید زیادی در دانشگاه‌ها حضور دارند که می‌توان با کمک آنها برنامه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بر اساس برنامه ۲۰ساله توسعه کشور تعیین کرد.