- - https://andisheh-nou.org -

خبرگزاری ایلنا و “چهره تازه” علی جنتی، وزیر ارشاد

خبرگزاری ایلنا هدفمندانه یا غیر عمد، فراموش کرده است که این سیاست های سخت گیرانه از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی تاکنون تغییری نکرده……

 

خبرگزاری ایلنا، در یک گزارش به بررسی رویکرد عملی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد پرداخته و سیاست های تدوین شده در وزارت خانه تحت ریاستش را، با آن چیزی که روحانی وعده داده و عقیده دارد را، متفاوت ارزیابی کرده است. ایلنا در رابطه با، ” نظارت‌های سفت‌وسختی”، که وی در پیش گرفته، می نویسد:”پخش گفت‌وگوی علی جنتی با برنامه‌ نگاه یک در شبکه اول سیما؛ چهره‌ای تازه‌ از مدیریت فرهنگی و هنری وزیر ارشاد در این وزارت‌خانه ارایه داد. تصویری که نشان می‌داد او مرزهای ممیزی و سانسور را چنان سفت و سخت بر تفکرات و اندیشه‌های امروز بسته است که تقریبا هرگز امکان ندارد هیچ تفکری از سیستم بسته‌ی ارشاد عبور کند.”

خبرگزاری ایلنا هدفمندانه یا غیر عمد، فراموش کرده است که این سیاست های سخت گیرانه از ابتدای آغاز به کار دولت روحانی تاکنون تغییری نکرده و در واقع بهتر بود این طور عنوان می شد که، سیاست های سخت گیرانه همچنان ادامه می یابند.

 

ایلنا در ادامه به بررسی موضع روحانی می پردازد و ادامه می دهد:” درحالی‌که اردیبهشت ماه همین سال حسن روحانی درباره سلیقه‌ای برخورد کردن و سخت‌گیری در ممیزی و سانسور هشدار داده و از اعتقاد خود به این موضوع که صاحبان فرهنگ نیاز به گشت ارشاد ندارند و او نیز به دنبال سانسور دولتی نیست سخن گفت، شب گذشته وزیر او از تمام و کمال بودن مسیرهای نظارتی اطمینان داده و بر این میزان از حاکمیت نظارت در سیستم ارشاد بر خود می‌بالد. به گونه‌ای که در پایان شکاف فاحشی میان سخنان و آرای رییس‌جمهور و وزیرش در باب ممیزی به نظرمی‌رسد که درنهایت ثابت می‌کند یکی؛ افکاری روشنفکرانه دارد و هنرمندان را افرادی باشعور که نیاز ی به نظارت ندارند؛ معرفی کرده و دیگری؛ به دخالت‌ها از همه سو لبیک می‌گوید.”

در پاسخ به این نوع گزارش دهی که در آن سیاست های اعمال شده از یک سو محکوم و در همان حال به چهره پردازی متفاوت از طرف دیگر که به ظاهر مخالف این رویه است،دامن می زند، باید گفت، چنین ترفندهای تجربه شده نزد افکار عمومی بی خاصیت گردیده است. ترکیب کابینه روحانی را افرادی تشکیل می دهند که در خوشبینانه ترین حالت، با مانورهای مقطعی وعده هایی را می دهند که در عملا به هیچکدام پایبند نیستند. اگر فرض را بر این بگذاریم که حسن روحانی با چنین سیاست هایی مخالف است این سوال به وجود می آید که انتخاب فردی که مخالف سیاست های رئیس جمهور است در راس یک وزارتخانه به چه معنا می باشد؟

لازم به توضیح است که خامنه ای ولی فقیه رژیم در چندین نوبت نسبت به سیاست های فرهنگی هشدار داده است که انعکاس آن در سخنان علی جنتی مشهود است. وزرای کابینه روحانی بیش از آنکه تحت اوامر وی باشند، مجریان گوش به فرمان ولی فقیه هستند. این امر حتی در مورد خود حسن روحانی هم صدق می کند. بنابراین آن چیزی که ایلنا از آن به عنوان، “چهره ای تازه از مدیریت فرهنگی”، عنوان می کند را نباید صحیح ارزیابی کرد. سیاست های ممیزی، سانسور کتاب و فشار بر روزنامه نگاران و رسانه ها در اشکال گوناگون پدیده نوظهوری نبوده و نیست و به نظر می رسد هدف از این گزارش منزه جلوه دادن حسن روحانی است. در دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد ما بارها شاهد بودیم که وزرای غیر همسو با وی از کار برکنار شدند و جای انها را کسانی گرفتند که با وی همسویی بیشتر داشتند. اگر ادعای ایلنا در این مورد صحیح باشد قاعدتا ما باید انتظار داشته باشیم که وی وزرای غیر همسو را برکنار و افرادی را که با سیاست های وی همسو هستند را وارد کابینه کند. دوران فریب مردم با شعارهای زیبا به پایان رسیده و هنگام آن است که این ادعاها عملی شوند.