- - https://andisheh-nou.org -

بیانیه مشترک نامزدهای اسکار علیه گسترش ناسیونالیسم

کارگردانان پنج فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی در جشنواره امسال، از جمله اصغر فرهادی بیانیه‌ای مشترک علیه گسترش ناسیونالیسم منتشر کردند.

به گزارش زمانه به نقل از روزنامه بریتانیایی «گاردین»، شش کارگردان نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی در جشنواره امسال جمعه ۲۴ فوریه در بیانیه‌ای مشترک از گسترش ناسیونالیسم انتقاد کردند.
بر اساس این گزارش، «مارتین زاندولیت» کارگردان «سرزمین من» از دانمارک، «هانس هولم» کارگردان «مردی به نام اُو» از سوئد، «اصغر فرهادی» کارگردان «فروشنده» از ایران، «مارن اده» کارگردان «تونی اردمان» از آلمان و «مارتین باتلر» و «بنتلی دین» کارگردانان فیلم استرالیایی «تنا» امضاءکنندگان این بیانیه هستند.
اصغر فرهادی چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهد کرد. او این تصمیم را در اعتراض به دستور مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا گرفت.
فرهادی در پی این تصمیم، انوشه انصاری و فیروز نادری، فضانورد و پژوهشگر ناسا را نمایندگان خود در مراسم اسکار معرفی کرد.
تهیه‌کننده فرانسوی فیلم «فروشنده»، الکساندر ماله- گی، چهارشنبه ۲۲ فوریه / ۴ اسفند در ایمیلی اعلام کرد که در همبستگی با اصغر فرهادی در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد و هیچ‌کدام از دست‌اندرکاران فیلم نیز به مراسم نخواهند رفت.
ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم «فروشنده» هم اعلام کرده بود که در اعتراض به طرح دونالد ترامپ برای محدود کردن صدور ویزای آمریکا از جمله برای شهروندان ایران، در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.
شش کارگردان نام‌برده در بیانیه خود به محکومیت «حال‌و‌هوای افراطی‌گری و ناسیونالیسم، امروز در ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورها، در بخش‌هایی از جمعیت‌ها و بدبختانه‌تر از همه، در میان سیاستمداران حاکم» پرداختند.
آنها در بخشی دیگر از بیانیه «هراس ناشی از تقسیم‌بندی‌ها به جنسیت، رنگ، دین و سکسوالیته» را «ابزاری برای توجیه خشونت» توصیف کردند و آن را «تخریب‌گر» شالوده‌های انسانیت دانستند. این کارگردان‌ها در ادامه به انتقاد از «دیوارهای جداکننده» پرداختند.
۸۹امین دوره اسکار فردا یکشنبه ۲۶ فوریه در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
قرار است در روز برگزاری اسکار، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در میدان «ترافالگار» لندن به صورت رایگان به نمایش عمومی درآید. صادق خان، شهردار مسلمان لندن این فیلم را پیش از مراسم معرفی خواهد کرد.