- - https://andisheh-nou.org -

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های صنفی: به تعقیب قضایی رضا شهابی خاتمه دهید

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های صنفی (ITUC) در نامه ای خطاب به مقامات ایران خواستار منع تعقیب قضایی رضا شهابی شده است.

در این نامه آمده است:

بدین وسیله کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، به نمایندگی از 181 میلیون عضو در 162 کشور، نگرانی شدید خود را از اقدامات اخیر مقامات قضایی و امنیتی ایران در تحت فشار قرار دادن رضا شهابی برای بازگردانیدن مجدد او به زندان، ابراز می دارد.

در حال حاضر رضا شهابی با گرو گذاشتن یک وثیقه در خارج از زندان است. جهت سپری کردن مدت باقی مانده از 6سال محکومیت اش (که به ادعای مقامات رسمی تنها 3 ماه از آن باقی مانده) او هر لحظه در معرض خطر دستگیری و زندانی شدن قرار دارد. در عین حال ضامن شهابی هم تهدید شده است که چنان چه رضا شهابی خود را به زندان معرفی نکند، خانه مورد وثیقه توسط مقامات ضبط خواهد شد. در صورت بازگشت شهابی به زندان و به دلیل وضعیت جسمی بسیار وخیم و آسیب های جسمانی ای که از آن ها رنج می برد، سلامتی اش به خطر خواهد افتاد.

رضا شهابی عضو هیأت مدیریه سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران در ماه ژوئن 2010 در حالی که مشغول رانندگی اتوبوس بود دستگیر شده و پس از آن که در برابر چشمان همکارانش به شدت توسط مأموران مورد ضرب و شتم قرار می گیرد، به بند 209 زندان اوین منتقل می شود.شهابی پس از متحمل شدن 19 ماه حبس در سلول انفرادی، توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه شده به 6 سال حبس، 5 سال محرومیت از فعالیت هایی سندیکایی پس از خاتمه دوران زندان، و هم چنین پرداخت 7 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می شود. ستون فقرات و مهره های گردن رضا شهابی در اثر شکنجه و فشارهای جسمانی شدید دوران بازجویی دچار آسیب های شدید شده بطوری که دوبار تحت عمل جراحی قرار می گیرد. او پس از گذراندن 5 سال زندان به توصیه پزشک زندان برای معالجه در خارج از زندان، به مرخصی استعلاجی می رود.

بازگشت رضا شهابی به زندان، که صرفا به خاطر فعالیت های سندیکائی اش به ناحق محکوم شده بود، به معنای عدم رعایت قوانین بین المللی و زیرپا گذاشتن حقوق بشر است.

رضا شهابی نباید به زندان برگردد. ما خواهان پایان دادن به اذیت و آزار او و بازنگردانیدن اش به زندان و آزادی فوری و بدون قید و شرط او هستیم.