- - https://andisheh-nou.org -

برگزاری شش تجمع اعتراضی در کشور

ظرف روز گذشته و امروز شش تجمع اعتراضی در کشور برگزار شد. گروهی از کارگران کارخانه کاشی نیلو نجف آباد و در روز جاری کارگران کارخانه هپکو اراک، کارگران پست‌های فشار قوی، کارشناسان ناظر کشاورزی، حدود ۴۸۰ کارگر سیمان مسجد سلمیان و کارکنان اخراجی موسسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به نقل از ایلنا، کارگران کارخانه هپکو اراک امروز نیز بابت پیگیری مطالبات صنفی خود در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

این کارگران که شمار آنها تا  حدود ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌شود، روز گذشته نیز همزمان با ورود محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به شهر اراک مقابل ساختمان استانداری تجمع کرده بودند.

ظاهرا این سفر در راستای پیگیری مصوباتی بوده است که در سفر آبانماه هیات دولت به استان اراک صورت گرفته بود.

کارگران می‌گویند: “به دنبال اجتماع صنفی روز گذشته، سخنگوی دولت دستور رسیدگی به مشکلات کارگران کارخانه هپکو را داده و در همین رابطه حتی شب گذشته جلسه‌ای با حضور برخی از مسئولان استانی برگزار شده است”.

کارگران تصریح کردند، بر اساس مصوبه شب گذشته کارفرما هپکو مکلف شدهمه مطالبات کارگران شرکت هپکو را تا اسفند ماه پرداخت کند.همچنین بخشی از این مطالبات قرار است طی روز های شنبه ویکشنبه هفته آینده به حساب کارگران واریز شود.

همچنین مقرر شده است حدود  ۴۵ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که از دی ماه از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هپکو در نظر گرفته شده بود هر چه سریعتر پرداخت شود.

کارگران هپکو در ادامه در خصوص منفک کردن کارخانه از بخش خصوصی گفتند: “طبق تصمیمی که در جلسه مذکور اتخاذ شده قرارشد برسی این موضوع در دست پیگیری دولت  قرار بگیرد ضمن آنکه کارگران پیشنهاد کرده بودند تا زمان برطرف شدن مشکلات کارخانه،این واحد بمدت حداقل  سه سال تحت نظارت مستقیم دولت قرار گیرد”.

با این حال کارگران معترض هپکو  می‌گویند: “تا زمان دریافت بخش نخستمطالبات مزدی خود که قرار است  کارفرما تا روز شنبه ویکشنبه به حساب آنان واریز کند به اعتراضات آرام صنفی خود در محل کارخانه  ادامه خواهند داد”.

پیگیری همسان‌سازی و مستقیم شدن قرارداد، بازهم کلاه‌زردها را به تجمع کشاند

به گزارش ایلنا، نزدیک به ۵۴۰ نفر از کارگران پست‌های فشار قوی برق صبح امروز با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی نسبت به حذف نشدن قراردادهای پیمانکاری و عدم اجرای همسان‌سازی مزایای مزدی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

شماری کارگران پست‌های فشارقوی برق گفتند که از صبح امروز نزدیک به ۵۴۰ نفر از آنها با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار مستقیم شدن قراردادهای استخدامی و تامین شدن اعتبارات مالی مربوط به همسان‌سازی مزد سال ۹۶ خود هستند.

آنها می‌گویند که این خواسته‌های صنفی را به استناد بند ۶۱ قانون بودجه سال ۹۵ و دستور‌العمل مربوط به همسان سازی مزدی خود  پیگیری می‌کنند.

 آنطور که معترضان می‌گویند در تجمع امروز با شماری از نمایندگان مجلس مانند علیرضا محجوب، شهاب نادری، نادر قاضی پور، عبدالرضا مصری، محسن بیگلری و مهدی فرشادان ملاقات داشته‌اند و بار دیگر مطالبات خود را به آنان یادآور شده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که در رابطه با این اجتماع صنفی توسط شورای هماهنگی بهره بردارن پست‌های فشار قوی برق کشور تهیه و صبح امروز منتشر شده، آمده است: “علی رغم اینکه طرح یکسان سازی حقوق و مزایای اپراتورهای کار معین در برنامه ششم تصویب شده است در هنگام بررسی طرح مسئولان وزارت نیرو و نماینده دولت سنگ اندازی هایی انجام دادند”.

در ادامه این اطلاعیه یادآور شده است درست در زمانی که یکسان سازی حقوق و مزایای در برنامه ششم توسعه تصویب شده است مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر درصدد هستند تا بخش فوق توزیع پست‌های فشار قوی برق کشور را به شرکت‌های توزیع که دارای مشکلات عدیده هستند، واگذار کنند.

کارشناسان ناظر کشاورزی مقابل مجلس تجمع کردند

به گزارش ایلنا، گروهی از کارشناسان ناظر کشاورزی صبح امروز با تجمع مقابل ساختمان مجلس خواستار رسیدگی نمایندگان به مشکلات‌شان شدند.

گروهی از کارشناسان ناظر کشاورزی واجد شرایط استخدام در استان کرمانشاه، به‌منظور درخواست برای رفع بلاتکلیفی وضعیت استخدامی‌شان مقابل مجلس تجمع کردند.

بیست و شش روز از آغاز اعتراض کارگران مسجد سلیمان گذشت؛ ادامه بی‌تفاوتی مسئولان مربوطه

به گزارش ایلنا، ۴۸۰ کارگر سیمان مسجد سلمیان امروز وارد بیست و ششمین روز اعتراض صنفی خود‌ که به منظور پیگیری مطالبات برزمین‌مانده‌ آنها صورت گرفته‌است، شدند.

در این باره یکی از کارگران معترض سیمان مسجد سلیمان گفت: “نگرانی همه ما تامین معاش خانواده‌هایمان است و برای همین در مدت شکل گیری این اجتماع صنفی از مدیریت کارخانه و مسئولان شهرستانی و استانی انتظار داشتیم که واکنش به‌جا و مناسب خود نشان دهند که دغدغه‌های ما برای آنها اهمیت دارد”.

به گفته وی، مهم‌ترین خواسته کارگران این کارخانه پرداخت معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی است.

او با بیان اینکه الآن همه ما‌غم نان داریم، افزود: به نظر می‌رسد مدیران کارخانه سیمان مسجد سلیمان بعد از ۲۶ روز از آغاز اعتصاب کارگران مسجد سلیمان، عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌اند و از کارگران انتظار دارند با نادیده گرفتن خواسته هایشانه پیشنهادهای یکسویه و نامعقول آنان پاسخ مثبت دهند.

او گفت: “روز گذشته همزمان با  بیست وپنجمین روز از اعتراض ،چند تن از مسئولان کارخانه با حضور در جمع کارگران معترض خواستند با داده وعده پرداخت حداقل بخشی از مطالبات کارگران را در هفته جاری وآینده به نوعی کارگران را از ادامه تجمعات خود منصرف کنند که با مخالفت کارگران روبرو شد”.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت در ادامه با انتقاد از آقای علی عسکر ظاهری، نماینده مسجد سلیمان در مجلس تصریح کرد: “آقای ظاهری به عنوان نماینده مردم مسجد سلیمان در این مدت ۲۶ روزه از اعتراض ما کارگران سیمان مسجد سلیمان پی گیری  مشکلات صنفیمان نبوده است”.

او با بیان اینکه آقای ظاهری از مشکلات کارگران این واحد مطلع است؛ گفت: “اعضای شورای کارگری این کارخانه در چندین نوبت برای برطرف شدن مشکلات کارگران سیمان مسجدسلیمان به صورت شفاهی وکتبی  اطلاع رسانی کرده بودند که متاسفانه ایشان مشکلات کارگران مسجد سلیمان را درحاشیه قرار داده است و حتی به تلفنهایی که از سوی کارگران به وی می‌شود پاسخ نمی‌دهد”.

از قرار معلوم در این واحد تولیدی حدود ۴۸۰ کارگر رسمی و قراردادی شاغل در این واحد تولیدی بین  ۱۵ تا ۱۸ ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند.

دیروز روی داد؛ کارگران کارخانه کاشی نیلو نجف آباد خواستار حل مشکلات صنفی خود شدند

به گزارش ایلنا، گروهی از کارگران کارخانه کاشی نیلو نجف آباد متعلق به بخش خصوصی خواستار حل مشکلات صنفی خود شدند.

این کارگران روز دوشنبه (۱۱ بهمن ماه) با حضور مقابل کارخانه و میدان گلدشت نجف آباد، نداشتن امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه از سوی مالکان این کارخانه را از جمله مطالبات خود بیان کردند.

کارگران این کارخانه خصوصی مدعی شدند حقوق و مزایای آنان طی یکسال گذشته پرداخت نشده است و به همین دلیل خواستار پیگیری مطالبات خود از سوی مسئولان این شهرستان شدند.

این کارخانه در سال های اخیر به بخش خصوصی واگذار شد و سالانه قادر به تولید هشت میلیون متر مربع انواع کاشی کف و نماست.

تجمع کارکنان اخراجی ثامن الحجج مقابل ساختمان مجلس

به گزارش ایلنا، کارکنان موسسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود در نتیجه انحلال این موسسه مالی اعتباری بار دیگر در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

بیش از ۵۰۰ نفر از مجموع ۲۷۰۰ کارمند ثامن الحجج که در ۴۸۰ شعب این موسسه  مالی اعتباری اشتغال دارند از بامداد روز گذشته دوشنبه (۱۱ بهمن ماه) به تهران آمدند تا باردیگر اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود را اعلام کنند.

تعدادی این افراد که شماری از آنها روز گذشته تجمع مشابهی را مقابل ساختمان بانک مرکزی برپا کرده بودند؛ افزودند: “به احترام شهدای آتش‌نشانی روز گذشته مراسم تشییع و خاکسپاری آنها برگزار شد، اجتماع صنفی خود را نیمه‌کار رها و آنرا امروز در مقابل ساختمان مجلس برپا کردیم”.

این تجمع کنندگان بایدآوری اینکه پیشتر آنها در تاریخ ۱۳دی تجمع مشابهی را در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برپا کرده بودند؛ افزودند: “آنزمان تعدادی از نمایندگان مجلس قول پی گیری مطالباتمان را داده بودند که پس از گذشت یک ماه این وعده‌ها هنوز عملی نشده است”.

موسسه ثامن الحجج تا پیش از متوقف شدن فعالیت هایش در دیماه سال گذشته در سراسر کشور ۴۸۰ شعبه داشت که درآن نزدیک به ۲۷۰۰ نفر مشغول کارند.

کارکنان موسسه ثامن الحجج در ادامه می‌گویند: “با وجود پیگیری‌‌های آنها و تجمع در مقابل نهادهای مختلف در مدت یک سال گذشته هنوز هیچ کدام از مسئولان مربوطه به خواسته‌های آنها رسیدگی نکرده‌اند”.