- - https://andisheh-nou.org -

چهار تجمع اعتراضی در کشور برگزار شد

کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه، کارگران بازنشسته فرنخ، ناز نخ ومه نخ قزوین، کارگران سیمان مسجد سلیمان و حدود ۲۰۰ نفر از سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری کاسپین در تجمعاتی جداگانه خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، منابع خبری در شهرستان شوش از تشدید اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه خبر می دهند.

یکی از کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه با اعلام این خبر گفت: “دلیل تشدید امروزاعتراضات کارگران این مجتمع عملی نشدن وعده کارفرمای بخش خصوصی کارخانه در پرداخت مطالباتشان است”.

به گفته وی در آخرین اعتراض کارگران که در  روز چهارشنبه هفته گذشته (۶بهمن ماه) انجام شد کارفرما وعده پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات کارگران را برای روز شنبه (۹ بهمن ) وحداکثر امروز یکشنبه (۱۰ بهمن ماه) داده بود اما از آنجایی این وعده محقق نشد کارگران معترض امروز اجتماع اعتراضی خود را در محوطه کارخانه از سرگرفتند.

به ادعای این کارگر از قرار معلوم در این مدت چند روزه  مدیریت کارخانه برای پرداخت بدهی های معوقه خود به کارگران جلسه‌ای برگزار کرده است و که نتیجه آن در قالب صورت جلسه‌ای نهایی شده است.

گفته می شود براساس این صورت جلسه، کارفرمای نیشکر هفت‌تپه تصمیم گرفته است که حقوق آذر ماه کارگران را در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه، حقوق دی ماه را هفته اول اسفند،  عیدی پاداش سال جاری را از ۲۰ تا۲۵ اسفند، حقوق بهمن ماه را از ۲۵ تا پایان سال جاری پرداخت کند.

همچنین براساس صورت جلسه فوق  کارفرما وعده کرده حق پاداش وبهره برداری سالهای ۹۴ و ۹۵ کارگران را به همراه حقوق اسفند ماه کارگران ۱۵ اردیبهشت ماه را  مشروط به اینکه کارگران زودتر از موعد مقرر بهربرداری مزارع نی شکر را به پایان برسانند پرداخت کند که  همه این مواردمورد مخالفت کارگران قرار گرفت.

از قرار معلوم این برنامه‌ریزی کارفرما دلیل برپایی اعتراضات کنونی است زیرا کارگران معترض می‌گویند به دلیل فشارمالی نیازمند هستند تا کلیه مطالبات خود را در فواصل زمانی کمتر و پیش از اتمام سال جاری دریافت کنند..

همچنین کارگران در روزهای گذشته گفته بودند در شرایط کنونی که مدیریت کنونی مجتمع همواره مدعی مواجه بودن با مشکل کمبود منابع مالی است، ورود بخش خصوصی به این محیط صنعتی می‌توان از منظر آن‌ها به معنی تعطیلی این واحد صنعتی تلقی شود.

تجمع کارگران بازنشسته فرنخ، ناز نخ ومه نخ قزوین مقابل ساختمان استانداری

به گزارش ایلنا، شماری از کارگران بازنشسته سه کارخانه فرنخ، نازنخ و مه‌نخ در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی ومزدی عنوان می‌شود، صبح امروز مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

گفته می‌شود که حدود ۱۵۶ نفر  از کارگران بازنشسته واحد ناز نخ و حدود ۲۰۰ نفر از واحد های فر نخ و مه نخ که از سال ۹۰ تاکنونبه مرور بازنشسته شده‌‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان کار خود را دریافت کنند و به همین دلیل تعدادی از آنها  صبح امروز با تجمع مقابل ساختمان استانداری قزوین خواستار پی گیری مسئولان این نهاد دولتی در دریافت مطالبات خود شدند.

به گفته یکی از کارگران بازنشسته  مجتمع تولیدی ناز نخ مجموع مطالبات سنواتی آنان به حدود یازده میلیارد  تومان می‌رسد که به صورت مشخص میزان طلب هر یک از کارگران حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می شود.

 طبق اظهارات وی، کارگران بازنشسته بعد از سالها تلاش با سوابق بالای ۲۰ سال توانستیم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور از این کارخانه بازنشسته شویم  اما ظاهرا کارفرما نبود منابع مالی را دلیل عمل نکردن به تعهدات خود عنوان می کند اما آن‌ها که از ادامه این وضعیت خسته شده‌اند تصمیم به برپایی این تجمع گرفته اند.

بیست وچهار روز از اعتراض کارگران سیمان مسجد سلیمان گذشت: انتقاد تجمع کنندگان از بی تفاوتی مسئولان خوزستان

به گزارش ایلنا، باگذشت حدود ۲۴ روز از اعتراض صنفی کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت مطالبات معوقه آنها صورت نگرفته است.

تعدادی از این کارگران در تماس یادآور شدند: “از زمانی که  اجتماع صنفی آنان در محوطه کارخانه آغاز شده است نه تنها کارفرما اهمیتی به پرداخت مطالبات عقب افتاده آنان نداده بلکه بدور از انتظار ما با بی تفاوتی مسئولان استانی وشهرستانی برای پیگری مطالباتمان روبرو شده‌ایم”.

به صورت مشخص این کارگران می‌گویند: “ظاهرا وعده‌هایی که کارفرمای کارخانه برای  پرداخت طلب ما کارگران داده بود در همان حد شعار باقیمانده است و انگار قرار نیست کسی به غیر از  خود ما پیگیر مطالبات صنفی مان باشد”.

این کارگران در عین حال از نهادهای صنفی کارگری  ودولتی در استان خوزستان وشهرستان مسجد سلیمان انتقاد کرده و گفتند: “این نهادها تا این لحظه در پیگیری مطالبات آنها هیچ  اقدامی نکرده‌اند”.

این کارگران که شمار آنها تا ۴۸۰ نفر برآورد می‌شود بابت ۵ ماه معوقات مزدی خود طلبکارند و به همین دلیل از تقریبا ۲۴ روز قبل در محوطه کارخانه خواستار معوقات مزدی خود شده‌اند.

به گفته یکی از کارگران معترضین در چند روزی که در محوطه کارخانه  اجتماع صنفی انجام داده بودیم هیچ مسئولی پی گیر مطالباتمان نبود به همین جهت تصمیم گرفته ایم در صورت ادامه بی تفاوتی مسئولان استانی وشهرستانی به تهران سفر کنیم تا صدایمان را از نزدیک به گوش مسئولان برسانیم.

تجمع سپرده‌گذاران کاسپین مقابل مجلس

به گزارش ایسنا، حدود ۲۰۰ نفر از سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری کاسپین با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد رئیس کل بانک مرکزی اعتراض کردند.

جمعی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی با سر دادن شعارهایی در اعتراض به رئیس کل بانک مرکزی، خواستار تعیین تکلیف سپرده گذاری شان در این موسسه مالی و اعتباری شدند.

تجمع کنندگان در حلقه یگان نیروی انتظامی پشت بلندگو شعار می دادند و مطرح کردند که این تجمع در روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین حدود ۱۰۰ نفراز کارکنان توسعه جهاد کشاورزی و اعضای تعاونی مسکن جهاد توسعه نیز با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت شان شدند.

خبرگزاری هرانا