- - https://andisheh-nou.org -

مدیران عامل شرکت‌های نفتی شل و اِنی در تهران

افشای مذاکره ٢ شرکت بزرگ نفتی با وزیر نفت ایران برای اولین بار

شرق: با وجود اینکه اخبار حکایت از مذاکرات گسترده شرکت‏های انرژی جهان با ایران می‏دهد، به گفته فعالان حوزه انرژی ایران، ورود شرکت‏های بزرگی مانند شل، اِنی و توتال به ایران حدود یک‌سال پس از رفع تحریم‏ها به طول می‏انجامد؛ چراکه بدون بیمه‏‌شدن سرمایه‏گذاری این شرکت‏ها توسط شرکت‏های بیمه‏ای دولتی در کشورهای مورد نظر، سرمایه‏گذاری‏ها شکل نخواهند گرفت و مذاکرات با شرکت‏‏های بیمه‏ای نیز زمان‌بر است؛ اما با‌این‌حال، دو شرکت شل و اِنی ایتالیا برای اولین‏بار و هم‌زمان با افزایش امیدها نسبت‌به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، دیدارها و تماس‌های خود با ایران را علنی کرده‏ اند. بنابر اخبار منتشر‌شده، مدیران عامل دو شرکت نفتی شل و اِنی در ماه‌های ژوئن و می ‌برای مذاکره درباره فرصت‌های جدید همکاری در ایران به تهران سفر کرده‌اند.

شرکت نفتی شل اخیرا گفت‏وگوهایی را در تهران به‌منظور مذاکره درباره همکاری‏های تجاری با ایران پس از لغو تحریم‏ها، انجام داده است. سخنگوی شل گفت: مقامات شرکت نفتی هلندی-‌انگلیسی شل، اخیرا در تهران با مقامات ایرانی دیدارهایی داشته‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، طرفین درباره بدهی هنگفت دومیلیاردو ٣٠٠‏ میلیون دلاری شل به شرکت ملی نفت ایران و زمینه‏های احتمالی همکاری‏های تجاری، پس از لغو تحریم‏ها مذاکراتی داشته‌اند.
بن فان بوردن، مدیرعامل شل، اوایل ماه جاری در حاشیه نشست وزرای نفت اوپک در وین، درباره مسئله بدهی‌ها با مقامات وزارت نفت ایران دیدار و گفت‏وگو کرد. شرکت شل اعلام کرد: اگر لغو تحریم‏ها سرمایه‌گذاری در ایران را امکان‌پذیر کند، ما علاقه‌مند به بررسی نقشی هستیم که می‌توانیم در توسعه ذخایر انرژی ایران داشته باشیم.
همچنین شرکت اِنی اعلام کرد کلودیو دسکالزی، مدیرعامل این شرکت، در ماه می ‌برای گفت‏وگو با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به تهران سفر کرده است. این شرکت افزود: دسکالزی درباره امکان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران مذاکراتی داشته و بر علاقه این شرکت به حضور در ایران، تأکید کرده است.
ایران در حال ارائه قراردادهای جدید نفتی‌ای است که می‌گوید انگیزه بیشتری را برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های انرژی به‌منظور حضور در ایران ایجاد می‌کند. ایران قصد دارد تولید نفت خود را ظرف دو ماه پس از لغو تحریم‌ها، ٥٠٠ هزار بشکه و ظرف شش ماه، به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
یکی از مقامات بلندپایه وزارت نفت ایران در روزهای گذشته اعلام کرد صنعت نفت ایران با برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ٢٠٠‏ میلیارد دلاری، جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران خارجی است. مهدی حسینی، مسئول اصلاح قراردادهای نفتی ایران، با تشریح مزیت نسبی این قراردادها، گفت: حتی در دورانی که بهای نفت کاهش یافته است، حضور در ایران بسیار سودآور خواهد بود.
ایران قصد دارد مکانیسم حفاری، توسعه و احیای میادین نفتی و همچنین احیای تأسیسات نفت را در کنفرانسی که به‌زودی در لندن برگزار خواهد شد، اعلام کند. براساس این قراردادهای جدید، شرکت‌های انرژی خارجی باید برای ارائه خدمات، ساخت خطوط لوله و حفاری میادین، با شرکت‌های داخل ایران شریک شوند. ایران قصد دارد با ارائه مشوق‌های بیشتر، شرکت‌های خارجی را در ازای تبادل فناوری و مدیریت، به حضور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در ایران ترغیب کند.
شش قدرت جهانی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا امیدوارند تا ضرب‌الاجل ٣٠‏ ژوئن، درباره برنامه هسته‌ای با ایران به توافق برسند که می‌تواند به لغو تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران منجر شود.
شرکت نفتی شل حدود دو میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد که درنتیجه دریافت نفت و پرداخت‌نکردن پول آن به‌دلیل وجود تحریم‏ها، ایجاد شده است. پیش‌از‌این نیز، در حاشیه اجلاس اوپک، ‌بن بوردن، مسئول اجرائی شل، با زنگنه، وزیر نفت ایران، درباره پرداخت بدهی دو میلیارد دلاری صحبت کرده بود. این بدهی‌ مربوط به بلوکه‌شدن پول‏های فروش نفت ایران بعد از تحریم‌های اعمال‌شده به جمهوری اسلامی ایران است. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد.
تحریم‏های غرب، صادرات نفت ایران را بیش از ٥٠‏ درصد کاهش داده است و از  ٢,٥‏میلیون بشکه در سال ٢٠١٢، به حدود روزانه یک‌میلیون‌و صد هزار بشکه رسانده است.
کاهش درآمدهای نفتی ایران باعث شده است سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید توسعه میادین نفتی و پرداخت پول واردات تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای فعال‌نگه‌داشتن پروژه‌های نفتی، دشوار شود.
علی فاطمی، مدیر پروژه‏های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت‏وگو با «شرق» در این رابطه گفت: با برداشته‌شدن تحریم‏ها، با ورود شرکت‏های اروپایی و آمریکایی به حوزه‏های نفتی مشترک روبه‌رو خواهیم شد. مهم‏ترین راه برای سرمایه‏گذاری شرکت‏های بزرگ نفتی، مانند شل، توتال، اِنی و…، در حوزه‏های نفتی ایران، رفع تحریم‏ها و بازشدن سوئیفت و ال‏سی و سپس آزادشدن بیمه‏ها برای بیمه‌کردن این سرمایه‏گذاری‏هاست.
وی افزود: این شرکت‏های بیمه‏ای دولتی در ابتدا ریسک سرمایه‏گذاری را بررسی و پس از آن اقدام به بیمه آن می‏کنند؛ اما مذاکره با بانک‏های مرکزی و بیمه‏های دولتی، حتی ممکن است تا یک‌سال پس از رفعِ تحریم‏ها به طول انجامد و تا‌زمانی‌که نتیجه این مذاکرات مثبت نشود، این شرکت‏ها وارد سرمایه‏گذاری نخواهند شد. بنابراین باید تا یک‌سال پس از رفعِ تحریم‏ها، انتظار ورود شرکت‏های خارجی را داشته باشیم.
فاطمی با پیش‏بینی افزایش تولید نفت ایران تا شش میلیون بشکه در روز پس از انجام این توافقات، گفت: با وجود این، آثار تحریم تا یک‌سال پس از توافق هسته‏ای نیز در حوزه نفت و گاز کشور رخ نخواهد داد.