- - https://andisheh-nou.org -

نشست لندن: شرکت های نفتی مشتاق به بازگشت به بازارغنی انرژی ایران هستند

شرکت کنندگان درنشست پایانی کنگره ‘شرکت های ملی نفتی جهان’ که روز چهارشنبه در لندن برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم ها علیه ایران در آینده ای نزدیک، تصریح کردند: شرکت های خارجی مشتاقانه برای از سرگیری مناسبات خود با ایران، در انتظار به سر می برند.

به گزارش ایرنا، ‘فرزام کمال آبادی’ تحلیل گرمسایل اقتصادی در اظهاراتی در این کنگره، با بیان اینکه ایران ذخائر نفتی فراوانی را در اختیار دارد که مورد توجه جهانیان است، خاطر نشان ساخت: با برداشته شدن تحریم ها، غرب مشتاقانه مناسبات تجاری اش را با ایران از سر خواهد گرفت.

وی همچنین با مروری بر مناسبات تجاری تهران و پکن طی ۲۰ سال گذشته، گفت: چین در دو مقطع، مناسباتش را با غرب و آمریکا تقویت کرد که سبب شد فرصت همکاری گسترده را با ایران از دست بدهد.

کمال آبادی در این خصوص توضیح داد: اولین مقطع مربوط به دوره ریاست جمهوری ‘جیانگ زمین’ بود که برای ارتقاء روابط کشورش با آمریکا و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، از سوی آمریکا خواسته شد تا همکاری هایش را با ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور، بر هم بزند.

وی با اشاره به دومین ناکامی چینی ها در حفظ مناسبات شان با ایران، افزود: آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر نیز از چین خواسته بود تا از اجرای تعهدات تجاری اش با ایران به بهانه های مختلف امتناع کند تا آمریکا اجازه دهد که پکن جایگاهش را در سازمان تجارت جهانی حفظ کند.

این تحلیل گر مسایل نفتی تصریح کرد: این خلاء اقتصادی به سرعت پس از لغو تحریم ها و با علاقه و اشتیاقی که از سوی غربی ها برای بازگشت به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد، پر خواهد شد.

کمال آبادی گفت: همزمان ایران نیز می تواند با حفظ منافع ملی و ایجاد جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران خارجی، به تسهیل بازگشت شرکت های خارجی کمک کند.

وی در پایان سخنرانی اش ابراز امیدواری کرد که ضرب الاجل ۳۰ ژوئن برای رسیدن به توافق میان گروه پنج به علاوه یک و ایران، منجر به توافق نهایی شود تا به موجب آن مناسبات اقتصادی دنیا با ایران، به طور کامل از سر گرفته شود.

دکتر الهام حسن زاده، کارشناس و محقق مسایل نفتی نیز به عنوان دیگر سخنران این کنگره، به تلاش دولت ایران برای افزایش سقف تولید نفت خام و بهینه سازی مصرف انرژی، اشاره کرد و متذکر شد: تحریم ها نه تنها منابع درآمدی ایران را هدف قرار داده بلکه امکان ارتقاء صنایع کشور را نیز دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش تولید و صادرات نفت ایران در گرو بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی داخلی اش است، گفت: این موضوع در دوره دوم ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد مطرح شد و در چشم انداز سیاست های کلان کشور قرار گرفت تا با ایجاد سازوکارهایی این مساله مرتفع گردد.

حسن زاده با انتقاد از تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: اکثر شرکت های ایرانی که به دنبال کاهش مصرف انرژی می باشند، نیازمند فناوری هایی هستند که به دلیل تحریم ایران به آنها دسترسی ندارند.

وی همچنین به تلاش وزیر نفت ایران برای بازگشت کامل به بازار جهانی نفت خام اشاره کرد و گفت که پس از لغو تحریم ها، ایران خواستار بازگشت به سقف تولید پیش از تحریم ها می باشد.

این کارشناس مسایل نفتی در پایان اظهاراتش با اشاره به تاخیر در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار بود در اسفند سال گذشته در چارچوب یک کنفرانس بین المللی در لندن صورت بگیرد، گفت: رونمایی از قراردادهای جدید به دلیل تحریم ها تاکنون به تعویق افتاده است که امیدواریم با حصول توافق هسته ای در اولین فرصت ممکن برگزار شود.

وی در پاسخ به سووال یکی از شرکت کنندگان در مورد زمان احتمالی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران گفت: اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد احتمالا در ماه سپتامبر میلادی برگزار خواهد شد.

‘لورنت روسکاس’، از دست اندرکاران این کنگره نیز در پایان این نشست، با اشاره به آمادگی شرکت های نفتی غربی برای بازگشت به ایران گفت: این واضح است که اگر توافق هسته ای صورت گیرد و تحریم ها لغو شود، علاقه زیادی از سوی غرب برای بازگشت به بازار ایران وجود دارد.

وی همچنین افزود: در این کنفرانس مطرح شد که قیمت جدید نفت خام در بازار جهانی بین ۶۰ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود که البته برای تولید کنندگان نفتی خبر خوشایندی نیست. اما فکر می کنم که ایران همانند سایر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت اوپک، در قیاس با هزینه بالای استخراج شیل نفت آمریکا، نفت های فلات قاره و آبهای عمیق، هزینه کمتری برای تولید نفت خام دارد و این مساله سبب می شود که تولید نفت خام با این قیمت همچنان برایش مقرون به صرفه باشد.

روسکاس درخصوص نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت: من امیدوارم که توافق میان دو طرف حاصل شود. مذاکره کنندگان [تاکنون] تاریخ بی اعتمادی میان کشورشان را پشت سر گذاشته اند و در صورت حصول توافق، این کشورها هستند که با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

نهمین کنگره شرکت های نفتی دولتی جهان که از سال ۲۰۰۷ میلادی پایه گذاری شده است، از روز دوشنبه با بررسی بازار نفت ایران گشایش یافت و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز با بررسی مسائل مرتبط با شرکت های نفتی ملی در سطح جهان دنبال شد .