- - https://andisheh-nou.org -

نشست عمومی حزب ندای ایرانیان و انتخابات آتی مجلس

اول مایلم نگاه خودم را به جلسه هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کنم. برگزاری این نشست البته نشانه قابل اعتنا است از بازشدن تدریجی فضای سیاسی کشور. موقعی که می‌گوییم بازشدن تدریجی فضای سیاسی منظورمان بازگشت به سال ۱۳۸۴ زمانی که آقای احمدی‌نژاد قدرت را به دست گرفت نیست. بازگشت به سال ۱۳۷۵ است. قبل از انتخابات دوم خرداد.

 

با اینکه تا اسفند ماه، زمان برگزاری انتخابات مجلس، زمان قابل توجهی باقی مانده است اما به نظر می رسد جنب و جوش جناح های غارتگر برای ورود به مجلس هر روز بر سرعت آن افزوده می شود. از یک طرف نزدیکان دولت احمدی نژاد و از طرف دیگر اعتدالیون، اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل و جز اینها در چند روز گذشته اقدام به نشست هایی کرده اند که بازتاب رسانه ای هم داشته است. در این میان شرکت چند تن از همفکران و اعضای دولت حسن روحانی در نشست شورای عمومی حزب ندای ایرانیان، نکات قابل توجهی دارد. این موضوع از آن رو با اهمیت است که شاکله اصلی این به اصطلاح حزب، توسط صادق خرازی اداره می شود که روابط نزدیک با بیت رهبری دارد. با اینکه هنگام تشکیل این حزب، مخالفت های آشکار و نهان از سوی اعتدالیون و “اصلاح طلبان” ابراز گردید اما با حضور اعضا و همفکران دولت روحانی در این نشست این ظن را باید تقویت کند که شرکت در انتخابات آتی مجلس از سوی این جناح قرار است به صورتی تنظیم شود که در آن دل نگرانی های بیت رهبری هم در آن مد نظر قرار بگیرد.
روزنامهٔ آفتاب یزد، ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۳، یک مقاله و گزارش خود را به موضوعی اختصاص داد که در ارتباط با ظهورِ قریب‌الوقوع جریانی است به نام «ندای ایرانیان». آفتاب یزد نوشت که، جریانی درصدد است با راه‌اندازیِ تشکلی به نام «ندا»،بین اصلاح‌طلبان تفرقه بیندازد. آفتاب یزد دراین‌ارتباط همچنین نوشت:«… وحدت بین نیروهای فعال اصلاح‌طلب در پایان دوره‌ای هشت‌ساله که اجازهٔ کمترین فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شد، نشان از بلوغ و درک عمیق سیاسی- اجتماعی اصلاح‌طلبان دارد. وحدت و انسجامی که درحال‌حاضر در جناح مقابل آن‌ها یعنی اصولگرایان هیچ نمود عینی ندارد و برعکس تنها اختلافات عمیق و گسترده است که روزبه‌روز در بین جناح راست عینیت بیشتری می‌یابد. پس طبیعی به نظر می‌رسد که اصولگرایان نسبت به اتحاد در جناح اصلاحات غبطه خورده و فکر راه چاره برای برون‌رفت از وضعیت فعلی‌شان باشند. اما متأسفانه رسانه‌های این جناح به‌جای اینکه در جهت ایجاد وحدت بین نیروهایشان تلاش کنند به فکر ایجاد گسل و افتراق در جناح مقابل افتادند. ”
عیسی سحرخیز، در مطلبی در سایت جرس، ۲۶ مردادماه، با عنوان: «حزب حاکم‌پسند»، در ارتباط با این موضوع و با اشاره به بندبازی‌های صادق خرازی، که در رأس این جریان است، آورده است:«اگر بحث تنها بحث آقازادگی باشد و اصل داشتن پیوند با بیوت روحانیت و خویشاوندی با روحانی زادگان می‌توان به استقبال حزب درحال‌تشکیل رفت و ورود آن‌ها را به صحنهٔ سیاسی ایران تبریک گفت، اما اگر آن‌گونه که در محافل سیاسی مطرح است، اساسنامهٔ «ندای ایرانیان «حتی پیش از ارائه به وزارت کشور دولت تدبیر و امید، از طریق حلقهٔ خویشاوندی به تائید رهبری رسیده و تائیدیه ضمنی گرفته شده باشد، از هم‌اکنون باید از آن دل کند و امید از آن برید چون چیزی نخواهد بود جز یک «حزب حاکم پسند «یا زیادش «اپوزیسیون حکومت‌ساخته»، با اعضایی احتمالاً فرصت‌طلب که در این پنج سال راهی جز عافیت‌طلبی برنگزیده‌اند!”
در دی ماه سال گذشته و به هنگام برگزاری همایش سراسری اصلاح طلبان در میان سخنرانان نامی از صادق خرازی نبود. در یک گزارش حاشیه ای در ارتباط با حضور صادق خرازی در این همایش از جمله آمده بود:” محمدصادق خرازی نیز از جمله حاضران همایش امروز بود که با همراهی تعدادی از اعضای حزب ندای ایرانیان وارد سالن شد، در میانه سالن نشست و هنگامی که با درخواست‌های مسئولان اجرایی همایش برای حضور در صندلی‌های ردیف جلو روبرو شد، گفت مکان فعلی‌اش را نسبت به صندلی‌های جلو ترجیح می‌دهد.”
چند ماه پس از آن همایش، روزنامه شرق، ۲۸خرداد، در رابطه با نخستین نشست شورای عمومی اصلی حزب ندای ایرانیان نوشت:” نخستین نشست شورای عمومی اصلی حزب ندای ایرانیان با حضور «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهور، «سیدمحمدصادق خرازی» و «عبدالواحد موسوی‌لاری» برگزار و هم‌زمان هم از لوگوی این حزب رونمایی شد.”
موسوی لاری، وزیر اسبق کشور در بخشی از سخنانش درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در قالب نهاد عالی اصلاح‌طلبان گفت: «جمعی از اصلاح‌طلبان بودند که جلساتی تشکیل دادند ولی تحت این عنوان نبوده است. شورای راهبردی و شورای هماهنگی دو مجموعه نیستند و یک مجموعه هستند و دو جلسه تاکنون برگزار کرده‌اند و با یکدیگر تبادل‌نظر داشته‌اند.”
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس راهبرد کسب اکثریت است یا نتیجه‌ای مثل مجلس پنجم، گفت: “هر چه بیشتر باشد بهتر است. حتما اگر بتوانیم به دنبال اکثریت هستیم، اگر هم نشد یک پله پایین‌تر.” در حالی که قبلا روزنامه نزدیک به روحانی وجود و تشکیل این حزب وابسته به بیت رهبری را ایجاد افتراق در بین اصلاح طلبان عنوان کردند و به نوعی آن رامحکوم کردند اما حضور دو نفر از نزدیکان روحانی سوالات زیادی را به ذهن متبادر می سازد.
اما سخنان موسوی لاری در این میان دارای دو نکته است. یکم، در رابطه با شورای راهبردی و شورای هماهنگی اشاره می شود که باید منظور هماهنگی جناح موسوم به اصلاح طلب با حزب ندای ایرانیان باشد و دوم بسنده کردن به حداقل ها در انتخابات آتی است، یعنی آنجایی که می گوید ، ” به دنبال اکثریت هستیم، اگر هم نشد یک پله پایین تر.”
برای اینکه دید روشن تری از وضعیت سیاسی ایران داشته باشیم لازم است نظر مهدی مهدوی آزاد را مورد بررسی قرار بدهیم. مهدوی آزاد هم اکنون ساکن آلمان است و به طور متناوب با رادیو های فارسی زبان در خارج از کشور همچون بی بی سی، رادیو فردا و صدای آمریکا مصاحبه می کند. مهدوی آزاد به نوعی سخنگوی غیر رسمی جناحی است که روحانی آن را نمایندگی می کند. وی در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۳در برنامه “دیدگاه ها” ی رادیو فردا در رابطه به همایش سراسری اصلاح طلبان در رابطه با نتیجه این نشست در انتخابات آتی گفت:” اول مایلم نگاه خودم را به جلسه هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کنم. برگزاری این نشست البته نشانه قابل اعتنا است از بازشدن تدریجی فضای سیاسی کشور. موقعی که می‌گوییم بازشدن تدریجی فضای سیاسی منظورمان بازگشت به سال ۱۳۸۴ زمانی که آقای احمدی‌نژاد قدرت را به دست گرفت نیست. بازگشت به سال ۱۳۷۵ است. قبل از انتخابات دوم خرداد.”
بدین ترتیب هدف در انتخابات اسفندماه، فراهم آوردن بستری است که در پرتو آن شرایطی به وجود آید که وضعیت جناح های غارت گر مشابه قبل از دوم خرداد ۷۶ باشد. در آن زمان جناح رفسنجانی و بیت رهبری و دیگر جناح های غارتگر در هماهنگی با هم و با تنش های کمابیش کنترل شده موقعیت خویش را تحکیم بخشیده بودند. در آن برهه زمانی اصلاح طلبان واقعی از دایره پست های کلیدی کنار زده شده بودند و خبری از جناح نزدیک به احمدی نژاد هم نبود. این مهم در سخنان یونسی هم کاملا برجسته است. به گزارش شرق وی طی سخنانی گفت:” در حوادث مهم سیاسی به‌ شیوه پوپولیستی مردم را وارد عرصه سیاسی کردیم و چاره‌ای هم نداشتیم؛ احزاب خیلی عقب‌تر از حوادث سیاسی بودند. درحالی‌که احزاب باید پیشرو باشند و در انقلاب اسلامی هم احزاب با تأخیر به انقلاب پیوستند و نقش اساسی در ایجاد تحول بزرگ نداشتند. یونسی در ادامه گفت” «اینها نشان می‌دهد برای ادامه حیات حزبی سازوکاری اندیشیده نشده است به طوری که حزب جوانی مثل حزب ندا بهترین دلیل است که اگر احزاب ملی وجود داشت و درست عمل می‌کرد، لازم نبود شما اعلام وجود کنید». تایید حزب ندای ایرانیان توسط یونسی از مهره های اصلی دولت روحانی دورخیزهای حساب شده ای که در هماهنگی در تعامل با بیت رهبری بیان شده است.سخنان صادق خرازی در این نمایش حزبی نیز تایید این تحلیل است.
صادق خرازی با بیان اینکه امروز نقش ما عبور از یکدیگر نیست، بلکه باید این تفکر انحرافی و کسانی را که باور به مبنای انقلاب، رهبری و قوانین دارند از یکدیگر تفکیک کنیم، گفت: «به‌نام دین، دین و ایمان مردم را فتاندند و یکی از مهم‌ترین گام‌های ما در انتخابات این است که تکلیف خود را در جامعه با این انحراف مشخص کنی.” وی اضافه کرد: «ندا نباید دنبال این باشد که چه زمانی به قدرت می‌رسد. مهم‌ترین خدمت ندا حضور و تأثیرگذاری در جامعه است، گرچه باور قلبی ما این است که نیروهای ندا لایق بهترین موقعیت‌های مدیریتی هستند». رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، یادآور شد: «از دولت قاطعانه، دقیق، با همت، مشروع و مشروط حمایت می‌کنیم، اگرچه دولت را دولت اصلاح طلبی نمی‌دانیم، اما از آن حمایت می‌کنیم که به جنبه‌های مدنی جامعه برسد و تصور می‌کنیم گام‌هایی که دولت در بستر تحولات داخلی و حل معضلات خارجی برمی‌دارد، گام‌های مهمی است».
وظیفه نیروهای مترقی از هم اکنون تا مقطع انتخابات مجلس در اسفند ماه سال جاری نه ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات بلکه افشای ترفندهای بیت رهبری با هماهنگی دولت روحانی برای مهندسی انتخابات در جهت تقویت رژیم ولایت فقیه می باشد. ندای ایرانیان بدون شک و تردید با اشاره رهبری فعالیت خویش را آغاز کرده و در این راستا دولت روحانی، رفسنجانی و همفکران آنها در صدد هستند در تعامل با بیت رهبری انتخابات آتی مجلس را به سرانجام برسانند. اینکه محاسبه گری های رفسنجانی، روحانی و همفکران آنها به چه نتیجه ای برسد قابل پیش بینی نیست اما فرآیندهای تاکنونی نشان داده است که در سیر تحولات سیاسی میهن آن چیزی که دغدغه حکومتیان نیست تمکین به خواسته های مردم ایران و زحمتکشان است. باید با تمام قوا چنین ترفندهای مشمئز کننده و ضد مردمی را افشا کرد.