- - https://andisheh-nou.org -

قیمت همه کالاها گران شد جز دخانیات

روحانی و دولت متبوعش می تواند همچون رئیس جمهور قبلی یعنی احمدی نژاد با ارایه آمارهای دروغ چهره زشت دولتش را بزک کند اما سیمای کریه آن با چنین آرایشگری، زیبا جلوه نخواهد کرد.

 

 

 

چند روز پیش که حسن روحانی به مناسبت دومین سالگرد انتخابش به عنوان رئیس جمهور، مصاحبه ای با رسانه ها برگزار کرد از قبل معلوم بود که شعارهای توخالی که دو سال پیش در جریان به اصطلاح مبارزات انتخاباتی بیان کرد، در این روزها نزد مردم هیچگونه خریداری ندارد منتها بدون توجه به این نارضایتی های گسترده از جمله باز هم ادعا کرد که وضعیت اقتصادی ایران بهبود یافته است و از جمله به معضل تورم هم اشاره کرد که کاهش تورم بالای 40 درصد به زیر 15 درصد را دستاورد بزرگ  دولتش عنوان کرد. ادعای کاهش تورم ،دولت روحانی را در چنان مخمصه ای انداخته که خود وی هم این کاهش را به صورتی جدید معرفی کرد. خبرگزاری مهر با این تیتر که، “قیمت همه کالاها گران شد جز دخانیات/ قدرت خرید ۱۵ درصد کاهش یافت” در بررسی گزارش بانک مرکزی مربوط  به تورم ،گزارشی انتشار داد و نوشت:”بررسی آمارهای بانک مرکزی از روند صعودی قیمت تمامی کالاها به غیر از گروه دخانیات در یکسال اخیر حکایت دارد.” و در ادامه آورده است:” مسئولان دولت تدبیر و امید طی دو سال فعالیت خود، بارها اعلام کرده اند که کاهش نرخ تورم یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی آنها بود و توانسته اند طی این مدت نرخ تورم را از ۴۰ درصد به حدود ۱۵ درصد کاهش دهند اما با وجود چنین دستاوردی، کاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس و مشاهده نیست.” مهر، در اشاره به سخنان روحانی در دو روز پیش که اعلام داشته بود،”معیار ما در زمینه گرانی و ارزانی، زندگی و جیب مردم است.” و “وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته، بدین معناست که سرعت حرکت ماشین تورم کاهش یافته، نه اینکه این ماشین متوقف شده یا دنده عقب رفته است؛ معنای کاهش نرخ رشد تورم، ارزانی نیست. به این معنا است که وقتی ماشین اقتصاد به سمت دره حرکت می کند، حالا به سمت جاده برگشته و سرعت آن نیز کم شده است”، ادامه می دهد:”گرچه به استناد آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نرخ تورم روند کاهنده داشته و نزولی است، اما این سئوال مطرح است که چرا این روند در زندگی روزمره مردم و مواجه با قیمت کالاها در بازار قابل لمس نیست و مردم همچنان برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکلاتی مواجه هستند و با وجود کاهش نرخ تورم، قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بدون توجه به آن، روند افزایشی خود حتی اندک را ادامه می‌دهند و گویا بازار از روند کاهنده نرخ تورم تبعیت نمی کند.”

مهر در ادامه، گزارش بانک مرکزی را آورده که بر اساس آن، ” در یکسال گذشته نرخ لبنیات ۴.۷ درصد، تخم مرغ ۲۵.۷ درصد، برنج ۹ درصد، حبوبات ۵ درصد، میوه‌های تازه ۶۹ درصد، سبزی‌های تازه ۸.۲ درصد، گوشت قرمز ۷.۳ درصد، قند و شکر ۴.۵ درصد و چای ۸.۲ درصد رشد کرده است.”

به استناد به این گزارش که بر اساس آمار بانک مرکزی انتشار یافته است ،خوراکی ها و آشامیدنی ها ،پوشاک و کفش ، مسکن، آب، برق و گاز و  سایر سوخت ها  ، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه  ، بهداشت و درمان (با وجود وعده ها)، حمل و نقل ، ارتباطات ، تفریح و امور فرهنگی تحصیل ،رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه  همگی در یکسال اخیر رشد داشته اند.   در این گزارش تنها کالایی که کاهش داشته است دخانیات بوده است. مهر نتیجه می گیرد که در یکسال گذشته قدرت خرید مردم 15 درصد کاهش یافته است.

در همین حال، مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه در گفتگو با مهر گفت:” وقتی نرخ تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش می یابد، به معنای ارزان شدن قیمت‌ها نیست؛ به این معنا است که قبلا که افزایش قیمت‌ها ۴۰ درصد بود، در حال حاضر به ۱۵ درصد رسیده است.

وی افزود: “یعنی مردم کالاها را در شرایط فعلی ۱۵ درصد گران تر از پارسال می خرند در حالی که قبلا ۴۰ درصد گران تر می خریدند. این در حالی است که اگر نرخ تورم منفی شود، قیمت‌ها کاهش می یابد. تورم مثبت به معنای کاهش قیمت نیست، بلکه به معنای افزایش قیمت است، تورم منفی به معنای کاهش قیمت‌ها است.

این اقتصاددان تصریح کرد: به عبارت دیگر، سرعت افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است. اگر نرخ تورم ۴۰ درصد بود، به این معنا بود که قدرت خرید مردم ۴۰ درصد کاهش می یابد اما هم اکنون که ۱۵ درصد است، یعنی قدرت خرید مردم ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سخنان روحانی، آمار بانک مرکزی، تجزیه و تحلیل اقتصاددانان و توجیهات جورا واجور دولت مردان و حامیان آنها را به هر شکلی که بخواهیم تفسیر کنیم به یک نکته مشترک می رسیم و آن این است که نه در دو سال گذشته و نه در یکسال گذشته و نه هم اکنون که این ادعاهای شعاری مرتب تکرار می شود هیچگونه تغییری در جهت بهبود وضعیت معشیتی مردم و بخصوص قشرهای زحمتکش حاصل نشده است. روحانی و دولت متبوعش می تواند همچون رئیس جمهور قبلی یعنی احمدی نژاد با ارایه آمارهای دروغ چهره زشت دولتش را بزک کند اما سیمای کریه آن با چنین آرایشگری، زیبا جلوه نخواهد کرد.