- - https://andisheh-nou.org -

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران: مسامحه در مبارزه با فساد هولناک‌ترین ضربه به اعتماد عموم مردم است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با صدور بیانیه ای خواستار تغییر رویه دستگاه قضایی نسبت به منتقدین شدند. در بخشی از این بیانیه از مسوولان قضایی کشور سوال شده است: «صدور حکم زندان حجه‌الاسلام احمد منتظری به جای پاسخ به شبهات و ابهاماتی پیرامون بخشی از تاریخ انقلاب، موجب دلسردی مردم شده است. همچنین چرا برخی دانشجویان، که دغدغه اى به غیر از اعتلا و آبادانى و رشد و سرافرازى این کشور و نظام و خدمت به مردم ندارند و کسانى که خود را پاسدار خون تک تک شهداى این انقلاب و کشور می دانند؛ تنها بواسطه ى بیان نظرات و انتقادات خود (درچهارچوب قانون و تنها بر خلاف سلیقه برخی افراد که میخواهند دانشگاه غیرسیاسی باشد) مورد هجوم و تهمت با عناوینى بى‌انصافانه چون اقدام علیه امنیت ملى و تشویش اذهان عمومى قرار می‌گیرند؟»

خلاصه این بیانیه به شرح زیر است:

 

ما، پاره‌اى از غفلت‌ها، سوء‌مدیریت‌ها، مصلحت‌اندیشى‌ها و عدم اهتمام کامل به شفافیت و پاسخ گویی را مخل آرمان‌هاى نظام و انقلاب می دانیم و دغدغه هاى خود را در ٣ بند ذکر می نماییم:

١. شفافیت و عدم برخوردهاى قهرى و سلبى: مقبولیت و اعتبار همه مسئولین نظام در گرو شفافیت و عمل صادقانه و تلاش در جهت حق و عدالت است. توقع می‌رود روساى قواى سه‌گانه رفتار معصومین (علیهم السلام) را پیرامون نقد پذیرى و شنیدن سخن مخالف و مورد مشورت قرار دادن افراد مختلف؛ الگوی خود قرار داده و در برابر انتقادات، شفاف پاسخگو بودن را جایگزین برخوردهاى قهرگونه و سلبى نمایند و باور کنند که نقد و پرسش با تهمت و افترا متفاوت است.

ما دانشجویان، برخورد با سوال به حق نماینده‌ى محترم مجلس شورای اسلامی آقاى دکتر محمود صادقى را خلاف اخلاق و انصاف می‌دانیم و خواهان تغییر رویه آن دستگاه نسبت به ایشان و سایر منتقدین هستیم. احضار ایشان خود به قدر کافی سوال برانگیز بود و حکم جلب ایشان بیش از پیش باعث شک و بی اعتمادی شد. طبق اصول ٨۴ و ٨۶ قانون اساسى نمایندگان مجلس حق اظهار نظر درباره تمامى زمینه‌ها را دارند و نمی‌توان ایشان را به سبب اظهار نظرى که داشته‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

صدور حکم زندان حجه‌الاسلام احمد منتظری به جای پاسخ به شبهات و ابهاماتی پیرامون بخشی از تاریخ انقلاب، موجب دلسردی مردم شده است.
همچنین چرا برخی دانشجویان، که دغدغه اى به غیر از اعتلا و آبادانى و رشد و سرافرازى این کشور و نظام و خدمت به مردم ندارند و کسانى که خود را پاسدار خون تک تک شهداى این انقلاب و کشور می دانند؛ تنها بواسطه ى بیان نظرات و انتقادات خود (درچهارچوب قانون و تنها بر خلاف سلیقه برخی افراد که میخواهند دانشگاه غیرسیاسی باشد) مورد هجوم و تهمت با عناوینى بى‌انصافانه چون اقدام علیه امنیت ملى و تشویش اذهان عمومى قرار می‌گیرند؟

٢. مبارزه با فساد: از مهمترین مطالبات پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مبارزه با فساد است و اهمیت این مبارزه در قوه‌ی قضاییه بیشتر نمایان است. برقراری عدالت و مبارزه با فساد در تمام سطوح و به خصوص در قوه قضاییه از مطالبات اصلى دانشجویان است و سهل انگارى و مسامحه در این باب هولناک‌ترین ضربه به اعتماد عموم مردم خواهد بود.

٣. عدم تبعیض بین افراد مختلف و طبقات متفاوت جامعه: از قوه قضاییه به عنوان قوه اى کاملاً مستقل، امین و عادل توقع می رود که با تمام افراد، اعم از غنى و فقیر، صاحب منصب و عام، دولتى و غیر دولتى؛ بر مبناى حق رفتار کند و در رسیدگى به پرونده ها و همچنین اجراى احکام بدون توجه به سبقه سیاسى ایشان به حق و عدالت رفتار کند. امروزه در ذهن مردم سوالات بسیاری بى جواب مانده است. از جمله آن سوالات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: سفر اخیر یکی از محکومین قضایی به خارج از کشور؛ برخورد با افشا کننده املاک نجومی به جای دارندگان این املاک؛ احضار کسی که با پرسشگری تقاضای شفافیت در دستگاه قضا داشته است.

 

این بیانیه توسط انجمنهای اسلامی زیر امضا شده است.

انجمن اسلامى دانشجویان دانشکده پزشکى دانشگاه علوم پزشکى تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دندانپزشکى دانشگاه علوم پزشکى تهران
انجمن اسلامى دانشجویان دانشکده پیراپزشکى دانشگاه علوم پزشکى تهران
انجمن اسلامى دانشکده پرستارى دانشگاه علوم پزشکى تهران
انجمن اسلامى دانشکده توانبخشى دانشگاه علوم پزشکى تهران
انجمن اسلامى دانشکده الهیات دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشکده زبان ها و ادبیات خارجى دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشجویان پردیس فارابى دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشجویان پردیس هنرهاى زیبا دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشجویان پردیس علوم دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشجویان پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
انجمن اسلامى دانشجویان دانشکده روانشناسى دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران