- - https://andisheh-nou.org -

انتخابات ترکیه پیروزی حزب دموکراتیک خلق ها، شکست اردوغان

مردم ترکیه روز یکشنبه ۷ ژوئن با شرکت در انتخابات تاریخی، ۵۵۰ نماینده “مجلس ملی کبیر” این کشور را انتخاب کردند. براساس آخرین نتایج شمارش آرا، حزب عدالت و توسعه رای کافی برای تغییر نظام سیاسی نیاورده و حزب چپ گرای دموکراتیک خلق ها با کسب نزدیک به ۱۲ درصد از کل آرا و به دست آوردن ٨۰ کرسی برای نخستین بار در تاریخ این کشور وارد پارلمان می شود.

این انتخابات که از آن به عنوان مهم ترین انتخابات از سال ۲۰۰۲ نام برده می شود، انتخاب مردم ترکیه بین تغییر نظام سیاسی و افزایش اقتدار رجب طیب اردوغان و یا گشایش راه ورود کردها و چپ ها به مجلس بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه زمانی که نخست وزیر این کشور بود صراحتا اعلام کرده بود که در پی تغییر قانون اساسی ترکیه با هدف افزایش اختیاراتش و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری است.
به گزارش هیات عالی انتخابات ترکیه، ۳۱ حزب در انتخابات ۷ ژوئن (۱۷ خرداد)‌ شرکت کردند، اما از ماه ها پیش معلوم بود که رای مردم به دو حزب عدالت و توسعه و دموکراتیک خلق‌ها بیشترین تاثیر را بر سرنوشت ترکیه در سال‌های آتی خواهد داشت. رای بیشتر به حزب اردوغان به معنی انتخاب تغییر نظام سیاسی ترکیه از نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری بود و پشتیبانی از حزب دموکراتیک خلق ها به ورود یک حزب چپ گرای طرفدار کردها به مجلس منجر می شد. ترکیه حضور حزب طرفدار کردها در مجلس را بر سیاست حزب عدالت و توسعه و رهبر آن اردوغان ترجیح داد.
شمارش آرا هنوز ادامه دارد و در پایان آن ممکن است ارقام اعلام شده اندکی متفاوت باشد، اما حضور حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس قطعی است و چنانچه آرای حزب عدالت و توسعه همچنان زیر ۵۰ درصد باقی بماند، این حزب دیگر نمی تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد و احمد داوود اوغلو نخست وزیر این کشور برای تشکیل دولت آینده مجبور خواهد شد با حزب دیگری ائتلاف کند.
طبق اعلام شبکه ترکی “سی‌ ان‌ ان”، براساس ۹۰ درصد آرای شمارش شده حزب عدالت و توسعه ۴/ ۴۲درصد، حزب چپگرای دمکراتیک خلق‌ها ۵/ ۱۱درصد، حزب میانه‌روی جمهوری خلق ۶/ ۲۴ درصد و حزب دست راستی حرکت ملی ۱/ ۱۷درصد آرا را کسب کرده‌اند.
صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک حزب دموکراتیک خلق ها روز یکشنبه در حوزه رای گیری محله حمیدیه در استانبول در گفتگو با خبرنگاران گفت: خواست ما این است که انتخابات وسیله ای شود برای صلح و آزادی و دموکراسی در ترکیه. من نمی توانم بگویم که ما رقابتی دموکراتیک داشته ایم. علی رغم تمام حق کشی و بی عدالتی ها ما تلاش کردیم برادری خلق ها را تقویت کنیم. درخواست من از شهروندان این است که به حوزه های رای گیری بروند، ما برای آینده ای آزاد و برای آینده فرزندانمان رای خود را به صندوق های رای خواهیم انداخت. نتیجه هرچه می خواهد باشد و هیچ کس نباید امید خود را از دست بدهد.