- - https://andisheh-nou.org -

پیکاچو به دهها هزار نفر در اروپا در اعتراض به TTIP و CETA پیوست! بهار پیراسته

ترجمه از تله سور انگلیسی

بزرگترین تظاهرات در آلمان صورت گرفت، جایی که سازمان دهندگان تظاهرات، تعداد شرکت کنندگان را حدود 320،000 برآورد میکنند.
دهها هزار نفر از معترضان روز شنبه به خیابان های شهرهای سراسر اروپا در اعتراض به قراردادهای پیشنهادی تجارت آزاد با ایالات متحده و کانادا سرازیر شدند. تظاهرکنندگان، که شامل اعضای اتحادیه های کارگری، سازمانهای دفاع از محیط زیست، و گروه های مصرف کننده میباشند، می گویند که این قراردادها منحر به بیکاری خواهد شد و سلامت و ایمنی بازار اروپا را به خطر خواهد انداخت.
بزرگترین تظاهرات در آلمان بود، جایی که سازمان دهندگان اعتراض می گویند حدود 320،000 نفر در تظاهرات شرکت کرده بودند، منتها پلیس تعداد آنها را حدود 180،000 نفر تخمین مینرند. تظاهراتی با مقیاس کوچکتر در اتریش و سوئد نیز برگزار شد.

بر اساس گزارش بی بی سی حدود 80،000 تظاهرکننده در برلین پایتخت آلمان شرکت کرده بودند. پلیس این تعداد را به نصف تقلیل داد. هزاران نفر در فرانکفورت، پایتخت بانک مرکزی اروپا، در این تظاهرات شرکت کردند.

معترضان مخالف  قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری ترانس آتلانتیک ، TTIP، که بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا میباشد و حامیان آن معتقدند این قرارداد باعث رشد مبادلات تجاری به غلت کاهش تعرفه خواهد شد، میباشند. قرارداد جامع اقتصادی و تجاری یا CETA، یک توافقنامه تجارت آزاد مشابه بین اتحادیه اروپا و کانادا میباشد که انتظار می رود در ماه اکتبر به امضا طرفین قرارداد برسد.

تظاهرکنندگان در خیابان ها می گویند که معاملات تجاری باعث کاهش استانداردهای زیست محیطی و ایمنی خواهد گشت و حقوق کار و استاندارد کار را کاهش میدهد. منتقدان این پیمان معتقدند که این قرارداد از طریق دادگاه های ویژه به شرکت های خصوصی اختیارات فرا قانونی فوق العاده ای میدهد که میتوانند استانداردهای تعیین شده توسط دولت را باطل سازند.

فعالان صلح سبز  کلن علامت عظیم “توقف CETA و TTIP”  را روی رودخانه راین بالا بردند، و کشاورزان ناراضی با راندن تراکتور به سمت شهر اعتراض خود را به مهندسی ژنتیک محصولات اعلام کردند. معترضان پلاکاردهایی از جمله «دموکراسی به جای TTIP”  و “بPikachu نیز مخالف این پیمان است.” را با خود حمل کردند.

جنیفر مورگان، رئیس صلح سبز بین المللی گفت: “CETA و TTIP تهدیدی برای محیط زیست و محافظت از مصرف کننده برای میلیون ها نفر از مردم  اروپا و آمریکای شمالی است” .

با وجود ادامه مخالفت با این پیمانها در سراسر جهان، از جمله فرانسه که درخواست توقف مذاکرات پیرامون این قرارداد را داد، باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده  در حمایت خود را از این پیمان ثابت قدم باقی مانده است.

جان کری وزیر امور خارجه پیش از این گفته بود که این معامله برای کمک کردن اروپا برای خروج از شوک تصمیم خارج شدن  بریتانیا از اتحادیه اروپا ، که باعث  بی ثباتی سیاسی و اقتصادی بلوک میگردد، ضروری بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با تکرار شعارهای محافظه کار ادعا میکند  که نرخ بالای بیکاری بدان معنی است که اتحادیه اروپا نیاز به موافقتنامه های تجارت آزاد برای سرپا نگه داشتن اقتصاد خود و افزایش سرمایه گذاری دارد.

اعضای کابینه مرکل می گویند این آخرین فرصت بزرگ اتحادیه اروپا برای سامان دادن  به اقتصاد جهانی توسط همکاری با امریکای شمالی از طریق این قراداد خواهد بود. احزاب چپ در آلمان، با این حال، می گویند که CETA به شرکت های خصوصی بزرگ امکان دسترسی بیشتر به بازارهای اتحادیه اروپا را بدون در نظر داشتن منافع کارگران اروپایی خواهد داد.

 

Protestors flock to the streets of Berlin. Photo: Reuters

Protestors outside the European Central Banks in Frankfurt. Photo: Reuters