- - https://andisheh-nou.org -

عمق بحران را به مردم اطلاع دهید

روزنامه واشنگتن‌پست، تیرماه ۱۳۹۳، در گزارشی اعلام کرد ایران در بین ۲۴ کشوری قرار دارد که وضعیت آب در آنها خطرناک است. امروز در کمتر از یک‌سال که از انتشار آن مقاله می‌گذرد، همه کارشناسان این حوزه هشدار می‌دهند بحران آب در ایران مدت‌ها پیش آغاز شده و از مرز خطرناک گذشته و در آینده نزدیک به «جنگ برای آب» مبدل خواهد شد. فارغ از دلایل رسیدن به چنین بحرانی و مقصریابی در این زمینه، از نشانه‌ها هویداست که دیگر نمی‌توان با این موضوع، شبیه سایر بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی برخورد کرد و حل مسئله را به تعویق انداخت یا منتظر ماند با مرور زمان، از وخامت اوضاع کاسته شود. دکتر محسن رنانی هفته گذشته گفته است که نبرد آب به‌زودی خانگی خواهد شد. به گواه آمار رسمی، قبل از انقلاب در ایران ١٩ سد داشتیم و امروز ٦٤٧ سد؛ جمعیت کشور دوبرابر شده…

و تعداد سدها ٣٠ برابر و پیشی‌گرفتن توسعه از حفظ منابع تجدیدناپذیر یکی از دلایل اصلی بحران آب در ایران است. بین ٧٥ تا ٨٠ درصد آب تجدیدپذیر خود را از دست داده‌ایم و اگر همین‌طور پیش برویم، طی سه، چهارسال آینده، در همه شهرها جیره‌بندی آب قطعی خواهد شد و دسترسی اکثر شهروندان به آب شیرین محدود.
جنگ برای آب ممکن است هنوز در کلان‌شهرها به‌وضوح حس نشود، هرچند افت فشار را همه تجربه کرده‌اند، اما در شهرستان‌ها و روستاهای مرکزی ایران از مدتی پیش آغاز شده است. خبرنگار ما سال گذشته در سفری به اصفهان، از زدوخورد اهالی چند روستا در شرق اصفهان برای گرفتن سهمی بیشتر از پساب جاری در بستر خشک‌شده زاینده‌رود خبر آورده بود. در آن سفر، جمعی از اهالی روستای «تیمیارت» برای قطع‌نکردن سهمشان از پساب جاری، از خبرنگار خواسته بودند صدایشان را به مسئولان برساند.
نقش رسانه‌ها در انتقال این مفهوم که «ته‌مانده آب موجود در کشور را مصرف می‌کنیم»، حیاتی است و هرروز بیش از روز قبل باید بکوشیم عمق این بحران را به مردم نشان دهیم. لازم است همه ایرانیان ریاضت آب در بخش خانگی را آغاز کنند.