- - https://andisheh-nou.org -

نامه یک وکیل دادگستری به رییس جمهور در روز جهانی کارگر: مانع ظلم مضاعف به کودکان کار شوید

شرایط و وضعیت کودکان کار به علت ممنوعیت کار کودکان و فقدان نظارت دقیق بر آنان، رقت بار بوده و در محیط کار در معرض انواع آسیب های اجتماعی روحی و روانی قرار می گیرند و مخاطرات زیادی همواره آنان را تهدید می کند.

ایرنا نوشت:

یک وکیل دادگستری به مناسبت ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر در نامه ای به رییس جمهور، خواستار بهبود وضعیت کودکان کار شد و افزود: این کودکان تحت پوشش هیچ اتحادیه صنفی یا کارگری قرار ندارند و بنابراین درمخاطره آسیبهای اجتماعی فراوانی قرار دارند.

حسین احمدی نیاز در آغاز نامه خودآورده است: اکنون در آستانه روز جهانی کارگر که همه گروهها، سازمانها، اتحادیه ها، سندیکاها و نهادهای کارگری آن را جشن می گیرند و برنامه های مختلفی برای ارتقای استانداردهای کاری، شغلی، زندگی و رفاهی آنها برگزار می شود.

وی در این نامه ضمن اشاره به لزوم توجه به خواسته های کارگران و اهمیت فعالیتشان در فرایند توسعه ی هرجامعه ، خاطرنشان ساخته امروز تعداد زیادی کودک که آمار مشخصی از شمار آنها در دست نیست ، به عنوان کارگر فعالیت می کنند.

براساس نامه احمدی نیاز ، کودکان مزبور بیشتر به علت از دست دادن سرپرست خانوار ، فقر و مشکلات مالی ، تنگدستی والدین ،کمک به معیشت خانواده یا به موجب گرانی و تورم موجود در جامعه و غیره مجبور به پذیرش شرایط نامناسب کاری سخت و زیان آور، تن به ناهنجاری های اجتماعی وحضور در باند های تبهکاری و دریافت رفتار ها و برخوردهای خشن در محیط کار می شوند.

این حقوقدان در نامه خود به رییس جمهوری آورده است: شرایط و وضعیت کودکان کار به علت ممنوعیت کار کودکان و فقدان نظارت دقیق بر آنان، رقت بار بوده و در محیط کار در معرض انواع آسیب های اجتماعی روحی و روانی قرار می گیرند و مخاطرات زیادی همواره آنان را تهدید می کند.

وی درنامه خود افزوده است: کودکان یاد شده با وجود تمامی مصایب کار به علت غیر قانونی بودن فعالیتشان ، تحت پوشش هیچ اتحادیه صنفی یا کارگری قرار نمی گیرند و از حداقل دستمزدها برخوردارند که این امر موجب ظلم مضاعف بر کودکان کار شده و آنان را بیش از پیش در معرض آسیب های اجتماعی قرار داده است.

احمدی نیاز ضمن ابراز تاسف از فقدان نهاد متولی خاص برای رسیدگی به وضعیت این کودکان، خاطرنشان کرد: کودکان مزبور تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی نیز قرار نگرفته اند و براساس اصول سوم، هشتم ، نوزدهم ، 113 و 121 قانون اساسی از رئیس جمهور درخواست رسیدگی و پیگیری و اتخاذ راهکار مناسب از دولت برای حفاظت و حمایت از کودکان کار و حقوق آنها را مطرح کرده است .

این حقوقدان در نامه خود آورده است ،’این کودکان بخشی از شهروندان جامعه ایران را تشکیل می دهند که شرایط آنان زیبنده تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی نیست؛ بنابراین از حضرتعالی به عنوان ریس جمهور، حقوقدان و مسوول اجرای قانون اساسی خواستار رسیدگی فوری به این امر و یا انتخاب نماینده ویژه حسب اصل 127 قانون اساسی برای بررسی و انتخاب راهکار مناسب در حمایت از این کودکان را دارد’.