- - https://andisheh-nou.org -

آیا تونی بلر محاکمه می شود؟ – نیما پاکزاد

جان پرسکات معاون تونی بلر در سال بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷، امروز در مقاله ای در روزنامه ساندی میرُر گفت: “جنگ عراق یک جنگ غیرقانونی بود”. جان پرسکات از نقش خویش در حمایت از تصمیم تونی بلر برای حمله به عراق اظهار ندامت کرد و گفت  این حمایت بی‌چون و چرای تونی بلر از جورج بوش “فاجعه آور  بوده است”.

از چهارشنبه  گذشته 16 تیرماه تابحال پس از انتشار گزارش سر جان چیلکاک، مسئول هیئت تحقیق و تفحص درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق، تونی بلر نخست وزیر وقت بریتانیا، بعنوان مسئول اصلی خطاهایی شناخته شده است که موجب مرگ صد ها هزار انسان و ویرانی یک کشور گشته است.

گزارش چیلکاک با صراحت به نقش تونی بلر و تعهد مخفیانۀ وی به جورج بوش، با هدف مشروعیت دادن به حمله غیر قانونی آمریکا به عراق در سال  2003 (1381) اشاره می نماید. این گزارش برای مثال نشان می دهد که تونی بلر مدت ها قبل از اینکه کابینه و مجلس عوام بریتانیا را در جریان تدارک تصمیم گیری ها در مورد حمله به عراق قرار دهد –  در نامه‌ای شخصی به جورج بوش نوشت: “هرچه شود با تو هستم”! اما گزارش چیلکاک بعد از 7 سال تاخیر، با وجود 2 میلیون و 600 هزار لغت، از همان ابتدا بنا به دستور دولت (حزب کارگر) در سال 2009 حق اظهار نظر قانونی در مورد چگونگی تصمیم گیری حمله به عراق و تبعات این حمله را نداشته است. اکنون دولت کنونی بریتانیا (حزب محافظه کار) نیز حاضر نیست متن این بخشنامه، یعنی دستور دولت وقت به هیئت تحقیق و تفحص که حیطه عمل آنرا بسیار محدود کرد را فاش نماید.

به هر حال، جزئیات گزارش چیلکاک در مورد غیر قانونی بودن این حمله ضد انسانی به عراق و دروغ پردازی تونی بلر آنچنان شفاف اند که وی شدیدا اعتبار خود را از دست داده است و بسیاری خواهان محاکمه وی شده اند. البته چهار شنبه گذشته، تونی بلر در روز انتشار گزارش با لحنی تاثرآمیز، عواقب جنگ را تاسف انگیز دانست و به شکلی مبهم عذر خواهی کرد، زیرا که بلافاصله با دفاع از تصمیم اش، گفت که بار دیگر باز هم این تصمیم را در حمایت از آمریکا خواهد گرفت!

جان پرسکات معاون تونی بلر در سال بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷، امروز در مقاله ای در روزنامه ساندی میرُر گفت: “جنگ عراق یک جنگ غیرقانونی بود”. جان پرسکات از نقش خویش در حمایت از تصمیم تونی بلر برای حمله به عراق اظهار ندامت کرد و گفت  این حمایت بی‌چون و چرای تونی بلر از جورج بوش “فاجعه آور  بوده است”.

خانواده های سربازان بریتانیایی کشته شده در تهاجم نظامی به عراق نیز تونی بلر را مسئول کشته شدن فرزندانشان اعلان نموده اند و خواهان محاکمه وی هستند.

دیوید دیویس نماینده حزب محافظه کار نیز امروز در یک مصاحبه تلویزیونی اعلان نمود که تونی بلر عملا مجلس بریتانیا را با هدف کسب رای در حمایت از حمله به عراق گمراه نمود و وی بهمراه گروهی از نمایندگان احزاب دیگر، اقدامات قانونی برای پیگرد تونی بلر را آغاز کرده اند. نا گفته نماند که در سال 2003 برخی از نمایندگان مجلس، منجمله جرمی کوربین رهبر کنونی حزب کارگر، مدارک و گفته های تونی بلر را بی پایه ارزیابی کردند و آنها خواهان توقف تدارک برای حمله به عراق شدند. همینطور بازرسان سازمان ملل اعلان کرده بودند که در عراق سلاح های کشتار جمعی وجود ندارد.

تونی بلر در دوره حمله به عراق رهبری حزب کارگر را به عهده داشت. قابل توجه است که جرمی کوربین بلافاصله بعد از انتشار نتایج گزارش چیلکاک، چهارشنبه گذشته رسما به عنوان رهبر حزب کارگر از نقش حزب اش در این جنگ از مردم عراق و مردم بریتانیاعذرخواهی کرد. جان پرسکات معاون تونی بلر از این عذرخواهی جرمی کوربین(رهبر حزب کارگر) تقدیر کرد.

گفتنی است که  تونی بلر  و آن چیزی که وی آنرا بعنوان سیاست های “حزب کارگر نوین” مطرح می کرد ، در میان بخشی از فعالین سیاسی کشورمان،  بعنوان نمادی از “چپ مدرن” محبوب شده است. اکنون در حالیکه تونی بلر در کشور خودش و در حزب کارگر بریتانیا شدیدا بی آبرو شده است، باید دید که آیا هنوز محبوبیت وی و نظراتش در میان این فعالین سیاسی ایرانی ادامه خواهد داشت؟