- - https://andisheh-nou.org -

امیرارجمند: آقای موسوی به جرم گفتن همین فسادهایی که امروز همه می‌گویند در حصر است

اردشیر امیرارجمند، سخن‌گوی شورای هماهنگی راه سبز امید، گفت که در هر صورت و «چه ایشان مسئولیت قبول کنند یا نکنند، مسئولیت دارند. همه شواهد و قرائن و آن‌چه تا امروز گذشته نشان می‌دهد ایشان مسوول هستند. دستور حصر را ایشان صادر کرده و تا زمانی که آقای خامنه‌ای مایل نباشند، این مساله تمام نمی‌شود. ایشان قدرت مطلق دارند و به اندازه همین قدرت مطلق پاسخ‌گو باشند».

انتقادهای محمدعلی کام‌فیروزی، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در دیدار سالانه رهبری با دانشجویان در مرکز بحث‌های دو روز گذشته بوده است. گرچه وبسایت ‌آیت‌الله خامنه‌ای اساسا سخنان او را منعکس نکرده و اغلب خبرگزاری‌ها را هم این بخش از دیدار را نادیده گرفته‌اند اما سخنان انتقادی وی و واکنش رهبری همچنان مورد توجه است.

او در سخنان خود «محدودیت‌های برخی مسئولین سابق نظام» را با استناد به اصول ۳۰، ۳۶، ۳۷ و ۳۹ قانون اساسی «غیرقانونی» توصیف کرد و هزینه بالای انتقاد از آیت‌الله خامنه‌ای و یا محدودیت‌ها برای احزاب و گروه‌های سیاسی و وضعیت آزادی بیان در کشور را به صورت رو در رو، با رهبری در میان گذاشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این دانشجوی دکترای حقوق جزای دانشگاه تهران تاکید کرد که «من به این اسم‌ها [اصلاح‌طلب و اصول‌گرا] اصلا اهمیتی نمی‌دهم و توجه ندارم؛ به محتواها کار دارم؛ اما روی مسئله‌ی فتنه حساسم».

این نخستین بار است که حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، در حضور آیت‌الله خامنه‌ای و دیداری عمومی، مورد اشاره قرار می‌گیرد و رهبری هر چند با ایهام، پاسخی به آن می‌دهد. پاسخی که به عقیده برخی می‌تواند نشان‌دهنده پذیرش مسئولیت حصر از سوی او باشد.

اردشیر امیرارجمند، سخن‌گوی شورای هماهنگی راه سبز امید، به زیتون گفت که در هر صورت و «چه ایشان مسئولیت قبول کنند یا نکنند، مسئولیت دارند. همه شواهد و قرائن و آن‌چه تا امروز گذشته نشان می‌دهد ایشان مسوول هستند. دستور حصر را ایشان صادر کرده و تا زمانی که آقای خامنه‌ای مایل نباشند، این مساله تمام نمی‌شود».

امیرارجمند گفت: «این که گفته شود «من به فتنه حساس هستم» پاسخ سوال آقای کام‌فیروزی نبوده است. ایشان حتما باید به مساله حصر حساس باشند، به هر حال یک مساله اساسی کشور است. آقای خامنه‌ای چندی پیش گفته بود که مسئول اشکالات هستم، اگر این‌طور است باید برای رفع این مشکلات تلاش کنند. این سخنان ایشان فقط برای تاریخ و گنجینه آثار و نقل‌قول بعد از ایشان نیست. ایشان اگر واقعا مسئولیت قبول می‌‌کنند، باید اشتباه‌های خود را جبران کنند. حتی اگر به شکل رسمی و عمومی در این‌باره صحبت نکنند هم باید برای رفع آن تلاش کنند. ایشان قدرت مطلق دارند و به اندازه همین قدرت مطلق پاسخ‌گو باشند».

مطرح شدن مساله حصر در حضور آیت‌الله خامنه‌ای، این امیدواری را برای برخی به وجود آورده که امکان بحث و گفت‌وگو پیرامون آن بیشتر شود، امیدی که امیرارجمند چنین درباره آن سخن می گوید: «امیدوارم که آقای خامنه‌ای اجازه دهند درباره این حصر بحث شود و پاسخ‌گوی تصمیم‌های خود باشند. این‌که صرفا گفته شود شورای عالی امنیت ملی مصوبه دارد، به معنای پاسخ‌گویی نیست».

تاکنون و از زمان حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، اظهارنظری عمومی از رهبر جمهوری‌اسلامی در این‌باره شنیده نشده بود. آن‌چه از مواضع آیت‌الله خامنه‌ای درباره مساله حصر منتشر شده، مبتنی بر نقل‌قول‌هایی از جلسه‌های خصوصی‌تر از سوی افرادی خارج از مجموعه بیت اوست.

به عقیده امیرارجمند اما «در ماه‌های اخیر آقای خامنه‌ای صحبت‌های زیادی مطرح کرده‌اند که شاید از دیدگاهی جمله‌های کوتاه برای نقل قول در آینده باشد. ما امیدواریم آقای خامنه‌ای مسئولیت قبول کند. در صورتی که ایشان مسئولیت قبول کند، مشکل خواهد شد. چرا که وقتی کسی مسئولیت را قبول می‌کند، به معنای آن است که اشتباه خود را پذیرفته و برای جبران آن تلاش می‌کند».

سخن‌گوی شورای هماهنگی راه سبز امید با اشاره به مساله «فیش‌های حقوقی» گفت که محدود دانستن فساد به این مساله، «لوث کردن بحث فساد در حکومت»‌ است،‌ چرا که کشور «دچار فساد ساختاری» است و فردی که «هشت سال پیش همین مسایل را اعلام کرده، به جرم همین حرف‌ها امروز در زندان است. آقای موسوی به جرم همان حرف‌ها در زندان است. همان حرف‌هایی که بعد از هشت سال، امروز عده‌ای تکرار می‌کنند».

امیرارجمند اشاره‌ای هم به وضعیت موسوی و رهنورد می‌‌کند که به عقیده او «تمام مختصات زندان را دارد. به گفته او ملاقات‌ موسوی و رهنورد «منظم‌»تر شده و وضعیت سلامتی آن‌ها هم از سوی وزیر بهداشت کنترل می‌شود و این تمام «بهبود»ی است که در وضعیت آن‌ها در یک سال اخیر رخ داده: «اگر بتوان نام این مسایل را بهبود گذاشت».