- - https://andisheh-nou.org -

بازداشت فعالان کارگری و فشار مضاعف در آستانه روز جهانی کارگر/ اول ماه مه مبارک

حقوق معلم و کارگر

امسال در شرایطی به روز جهانی کارگر نزدیک می شویم که فضا، ملتهب و آکنده از بیم و امید است.

از یک طرف با تجمعات گسترده معلمان در هفته ها و ماههای گذشته و اعتراضات گسترده کارگران به دستمزدهای ناعادلانه و مشکلات موجود، امید به تغییر فضای اجتماعی و پیشرفت جنبش اعتراضی کارگران و معلمان افزایش یافته است و از طرف دیگر این امید با نگرانی ها و دلهره هایی نیز همراه است.

بازداشت فعالان کارگری در آستانه روز جهانی کارگر، حاوی پیام خوشایندی نیست. در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه نهم اردیبهشت آقای ابراهیم مددی نایب رئیس سندیکای شرکت واحد و داود رضوی عضو هیئت مدیره طی مراجعه ماموران لباس شخصی به منزل ایشان بعد از بازرسی و تفتیش منزل بازداشت شدند. وبسایت سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از اعلام این خبر، اطلاع میدهد که این فعالان بازداشتی،   به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند.

دو روز مانده به روز جهانی کارگر نیز، محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، فعالان کارگری در سقز و مهاباد بازداشت شدند.

از طرف دیگر، در آستانه هفته معلم، سه روز از احضار رسول بداقی به دادسرای اوین گذشته و در تمام این مدت بداقی با نظر نیروهای امنیتی ممنوع الملاقات بوده است. او هم اکنون نیز در بازداشت به سر می برد و تا اتمام بازجویی حتی حضور وکیل  برای دیدار با بداقی و رویت پرونده امکان پذیر نیست.

این فشارها و بازداشت ها و تهدیدهای پی در پی، نشان از آستانه پایین تحمل  وپذیرش  نهادها و  ساختارهای بی قانون و فراقانونی  دارد که نمی خواهند بپذیرند، مطالبه حقوق قانونی، قانونی است.  که نمی خواهند بپذیرند، در شرایطی که چشمه های غنی ثروت و منابع سرشار  مادی و غیرمادی به سادگی به یغما میرود، جای کارگر زندان نیست ، جای معلم زندان نیست.

فردا، اول ماه مه روز جهانی کارگر است. در حالی که کارگران که نیروی کار مولد این سرزمینند، با سخت ترین شرایط معیشتی دست و پنجه نرم می کنند  و زیر فشار سنگین اقتصادی به سر می برند. فردا روز جهانی کارگر است، اما کارگران در بندند، اما همچنان چماق و شلاق و تهدید ، پاسخ حقیقت طلبی و عدالت خواهی است. همچنان هم معیشت و هم منزلت انسانی، حق مسلمی است که نه تنها فراموش شده که مطالبه آن هم جرم است.

با همه این اوصاف، فردا روز جهانی کارگر است. اول ماه مه، روز جهانی زحمتکشان، بر تمامی دستمزدبگیران مبارک!