- - https://andisheh-nou.org -

نامه ۲۹ تشکل دانشجویی به روحانی: دانشجو در حصار استبداد فکری قرار نمی‌گیرد و راه‌های جدید ایجاد می‌کند

۲۹ تشکل‌ دانشجویی اصلاح‌طلب سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به روحانی با انتقاد از لغو نشست هم‌اندیشی دانشجویی، خواستار پایبندی هرچه بیشتر به قانون اساسی از سوی مسئولان شدند.

در متن این نامه به گزارش ایلنا آمده است:

 

جناب آقای دکتر حسن روحانی؛ ریاست محترم جمهور

با سلام

همان‌طور که مستحضرید، هشت سال زمستان سرد و جانکاه دولت قبل و تاثیرات سیاه آن فضای دانشگاهی کشور را به سمت رخوت و سکون کشاند، دولتی که تلاش داشت با نشانه‌گیری حیات تشکیلاتی انجمن‌های اسلامی دانشجویان – که از جمله معدود نهادهای مدنی فعال در سپهر سیاسی کشور بودند – در تضعیف جامعه‌ مدنی، تخریب فضای انتقادی جامعه و تثبیت حاکمیت اقتدارگرایان در مدیریت کلان کشور گام بردارد.

بازگشایی انجمن‌های اسلامی در دولت یازدهم، اصلاح رویه‌های ناصحیح گذشته در دانشگاه را نوید می‌داد، اما با گذشت سه سال از عمر دولت جنابعالی، همچنان برای تشکل‌های اصیل دانشجویی که سعی در حفظ رسالت خود دارند، در بر همان پاشنه‌ سابق می‌چرخد و این تشکل‌ها حتی از برگزاری یک نشست هم‌اندیشی نیز در سراسر کشور محروم‌اند؛ نمونه‌ای از آن را در روزهای اخیر شاهد بودیم که با وجود مجوزها و قول‌های اخلاقی داده شده از سوی مسئولان وزارت علوم مبنی بر همکاری در برگزاری یک نشست دانشجویی، در حالی که دانشجویان از سراسر کشور در تهران گردهم آمده‌بودند، بدعهدی مسئولان وزارت علوم تا بدان جا پیش رفت که اسکان دانشجویان نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد. هرچند آوارگی برای این دانشجویان شرافتی را معنا می‌کند که نمی‌خواهند هویت‌شان را زیرپای مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی قدرت‌طلبان ذبح کنند؛ این در حالی است که تشکل‌های همسو و جنب قدرت از همه‌ی امکانات در جهت پیشبرد اهداف تشکیلاتی خود بهره‌مند می‌شوند.

تفاوت‌ها آن‌جا پررنگ‌تر می‌شود که برای فعالان اصیل دانشجویی هیچ‌گاه هدف وسیله را توجیه نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد و اگر تشکل‌های دانشجویی از هویت و آرمان‌های ذاتی خود که همانا نقد اساسی ارکان قدرت، استقلال از احزاب و گروه‌های سیاسی، ایستادگی بر آزادی‌های مدنی و برابری اجتماعی فاصله گیرند، هیچ‌گاه نخواهند توانست داعیه‌دار یک جریان دانشجویی و پرچم‌دار بازتولید یک جنبش دانشجویی باشند. حال سوال اساسی این است که وزارت علوم دولت تدبیر و امید، چگونه تبعیض‌های فراوان موجود را توجیه می‌کند؟ از یک سوی شاهد فراهم آوردن امکانات حداکثری برای تشکل‌های همسو با قدرت هستیم و ازسوی دیگر از ارائه حداقل امکانات به تشکل‌های مترقی، تحول‌خواه، منتقد و اصلاح‌طلب دریغ می‌شود.

جناب آقای روحانی، شما پاسدار قانون اساسی کشوری هستید که در مقدمه‌ی آن آمده است: «قانون اساسی تضمین‌گر نفی هرگونه استبداد فکری، اجتماعی و انحصار اقتصادی است و در خط گسستن سیستم استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دولت خودشان، تلاش می‌کند.» براساس این مقدمه می‌توان گفت آزادی بیان و نفی استبداد فکری در چارچوب تعدد احزاب، اجتماعات، تشکل‌ها و گوناگونی اندیشه‌ها تحقق می‌یابد. حال این پرسش ایجاد می‌شود که چگونه می‌توان با مطرود کردن اجتماعات، نفی استبداد فکری را تضمین کرد؟!

امروز قشر فهیم دانشجو قطعاً در حصار استبداد فکری قرار نخواهد گرفت و در صورت انسداد مسیر، راه‌های جدیدی ایجاد می‌کند و در جهت تظلم‌خواهی از پای نمی‌نشیند، اما این وظیفه اخلاقی و قانونی دولت است که دانشجویان را در حصول مطالبات مشروع‌شان یاری کند. جناب آقای روحانی، آیا زمان آن نرسیده است که با اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی و زدودن انگاره‌های انحصارطلبانه برخی از گروه‌ها، از پس این زمستان سرد نشاء امیدی را در دل جوانان این سرزمین بپرورانید؟!
۱. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۳. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

۴. انجمن فرهنگ وسیاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین

۵. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان

۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان

۷. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۸. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

۹. انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه علوم پزشکی همدان

۱۰. انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران

۱۱. انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۱۲. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان

۱۳. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی و صنعتی کرمان

۱۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۱۵. انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۱۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

۱۷. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه زنجان

۱۸. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان

۱۹. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان

۲۰. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند

۲۱. انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بیرجند

۲۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

۲۳. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

۲۴. انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد

۲۵. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان

۲۶. جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد

۲۷. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۲۸. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس

۲۹. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز