- - https://andisheh-nou.org -

محمدعلی کلی، اسطوره مشت ‌زنی سنگین ‌وزن جهان و فعال مدنی وصلح، درگذشت – بهار پیراسته

محمدعلی کلی، ، روز جمعه، ۱۴ خرداد، پس از 23 سال مبارزه با بیماری پارکینسون، به سبب نارسایی تنفسی، درگذشت.
کلی که سه بار قهرمان مشت ‌زنی سنگین ‌وزن جهان شده بود در سال‌های اخیر بارها به دنبال وخامت حالش به بیمارستان رفته بود، اما در تمام این سال‌ها به شرکت در اجتماعات گوناگون و سخنرانی در باره مسائل اجتماعی و مدنی و تلاش برای برقراری صلح در جهان ادامه می‌داد. گوشه هائی از فعالیتهای محمد علی به شرح زیر است.
?در سال ۱۹۶۷ در مخالفت با جنگ ویتنام، وی به عضویت ارتش درنیامد. کمیسیون ورزشی نیویورک، مجوز بوکس محمدعلی را معلق و از به رسمیت شناختن وی به عنوان قهرمان سرباز زد. پلیس آمریکا به اتهام “فرار از خدمت” او را بازداشت کرد.   وی خطاب به هیأت حاکمه آمریکا گفت:
«شما توقع دارین کسانی که کاکا سیاه صداشون می کنین، به خاطر شما برن به جنگ رنگین پوست های دیگه ای که با ما هیچ کاری نداشته اند؟ نه آقایان، من به این جنگ نمیرم. 
اگر فکر می‌کردم که این جنگ قرار است برای ۲۲ میلیون نفر از مردمم آزادی به ارمغان آورد کسی لازم نبود اعزامم کند، خودم فردا داوطلب می‌شدم. من چیزی برای از دست دادن ندارم و پای باورهایم ایستاده‌ام. زندانی‌ام می‌کنید؟ خب که چی؟ ۴۰۰ سال است که ما اسیر بوده‌ایم. ۴-۵ سال بیشتر را هم دوام می‌آورم.»
?محمد علی دو بار در سالهای 1996 و 1998 از کوبا دیدار کرد. در زمان دشوارترین دوران پس از فروپاشی اتحاد شوروی و نیز ادامه شدیدنرین بلوک اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا. وی در یکی از این سفرها با فیدل کاسترو رهبر مردم کوبا دیدار کرد. وی در طی این سفرها مبلغ 1.7 میلیون دلار کمک به بیمارستانهای کوبا کرد. وی با این کار در واقع مخالفت خود را با تحریم اقتصادی آمریکا علیه کوبا نشان داد.
?او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، در کنار رهبران این جنبش، همچون مارتین لوتر کینگ و ملکوم ایکس فعالیت می‌کرد.  
?محمدعلی در سال ۱۳۷۲ سفری به ایران داشت و همچنین در سال ۲۰۱۱ با ارسال نامه‌ای به آقای خامنه‌ای خواهان آزادی دو کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران شد.
?محمدعلی در آخرین بیانیه‌اش به دونالد ترامپ، به علت اظهاراتش در مورد “ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا”حمله شدیدی کرد. وی در این بیانیه مسلمانان را به اتخاذ موضع در برابر كساني دعوت كرد كه با تخريب چهره اسلام در اذهان مردم درصدد رسيدن به منافع شخصي خود هستند. وی بيانيه خود را تنها متوجه شخص ترامپ ندانسته بلكه قصد خود را مخاطب قراردادن همه نامزدهاي انتخابات آتي آمريكا اعلام كرده كه بدنبال اِعمال محدوديت عليه مسلمانان در اين كشور هستند. كِلي در اين بيانيه همچنین  آورده است: اقدامات گروه تروريستي موسوم به داعش با همه آموزه‌هاي دين اسلام در مغايرت كامل است و اين رفتارها هيچ جايگاهي نزد مسلمانان واقعي ندارد.