- - https://andisheh-nou.org -

نگاهی به روزنامه های ایران، ۱۴ اردیبهشت

روزنامه جوان، در باره مینو خالقی نماینده منتخب اصفهان که از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، دارد. دلیل این رد صلاحیت انتشار عکس های بدون حجاب این نماینده عنوان شده است. جوان با وارد شدن به این بحث و اشاره به عکس های نماینده مذکور در فضای مجازی، به مسئله آبروی افراد می پردازد و می نویسد: شوراي نگهبان نه كوتاه آمد و نه حرمتي را زير سؤال برد؛ گرچه با ادعاهايي خلاف واقع همچون سرك‌كشي در آلبوم خصوصي افراد مواجه شد و سكوت كرد. آن‌سو جدال را به سطح بالاتري رساند؛ رئيس‌جمهور كه قانوناً هيچ اختياري براي مداخله در بررسي صلاحيت كانديداها توسط شوراي نگهبان را ندارد، به ميدان آمد و كانديداي رد صلاحيت شده،‌ را منتخب خواند و حتي بي‌اعتنا به نظارت استصوابي شوراي نگهبان، تعداد نمايندگان زن مجلس دهم را از نگاه خود 18 نفر دانست! گويا شوراي نگهبان در تأييد انتخابات‌هاي اين كشور هيچ اختيار و مسئوليتي ندارد. “جوان در ادامه به مواضع دولت و اصلاح طلبان می پردازد و می نویسد:”دولت و اصلاح‌طلبان خواستار بررسي موضوع اين خانم در مجلس و در قالب اعتبارنامه شدند. اين درخواست بدين معنا بود كه يكي، دو ماه ديگر، موضوع كشف حجاب يك خانم كه از قضا نماينده مجلس جمهوري اسلامي ايران است، در صحن علني مجلس كه به‌طور زنده از راديو پخش مي‌شود، بررسي شود و جزئيات ماجرايي كه ارتباط مستقيم با آبرو و حرمت افراد و حتي كل حكومت دارد، در صحن علني مجلس به سمع و نظر همگان برسد! اين نتيجه راه‌حلي بود كه دولت و اصلاح‌طلبان براي وضعيت اين خانم انديشيده بودند و نجابت و خويشتنداري و حرمت پاس داشتن توسط شوراي نگهبان را به دليل جدل سياسي نخواستند ببينند. حال همه چيز پيش‌روي آنهاست؛ انتشار اين عكس‌ها اقدامي خلاف شرع و خلاف قانون و خلاف اخلاق است اما آيا بهتر نبود تدبير شوراي نگهبان پذيرفته مي‌شد و با آبروي افراد بازي نمي‌شد.”

 

روزنامه ایران، در مطلبی با عنوان، “وضعیت منتخب سوم اصفهان در «بهارستان» مشخص نیست”، و با اشاره به بیانیه مینو خالقی که در بیانیه ای انتشار عکس های جعلی متسب به وی را انتشار داده اند، می نویسد:” هر چند به نظر می‌رسید ماجرای مینو خالقی بعد از اعلام نتایج مرحله دوم به فراموشی سپرده یا موضوع تمام شده تلقی شود، اما سخنان صریح حسن روحانی در این باره، بار دیگر این پرونده را مفتوح کرد. رئیس جمهوری روز یکشنبه در مراسمی به مناسبت روز کارگر شمار نمایندگان زن راه یافته به مجلس را 18 نفر عنوان کرد. … علی مطهری نماینده و منتخب مردم تهران در گفت‌وگویی از وزارت کشور خواست اعتبارنامه مینو خالقی را صادر کند. وی به وزیر کشور هشدار داد در صورت تعلل در امضای اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان، وی را استیضاح خواهد کرد.”

ایران در ادامه به راه حل های سه گانه علی مطهری، برای برون رفت از این وضعیت اشاره می کند و می نویسد:”مطهری در ادامه سه راه را برای روشن شدن وضعیت خالقی مفروض دانست و گفت: «فارغ از راه اول که‌‌ همان استیضاح وزیر کشور است، امکان استفسار به‌عنوان راه‌حل دوم نیز مطرح شده است. اما باتوجه به اینکه قانون در این خصوص هیچ ابهامی ندارد، ضروری نیست. راه سوم هم این است که رهبر معظم انقلاب این پرونده را به هیأت حل‌اختلاف واگذار کند.:

ایران در نتیجه گیری اعتقاد دارد،”با این مواضع و اظهار نظرهاست که به نظر می‌رسد نمی‌توان پرونده مینو خالقی را تمام شده تلقی کرد و از سوی دیگر هم نمی‌توان به قطعیت گفت کدام راه، چالش میان مجموعه دولت و شورای نگهبان را حل می‌‌کند.”

 

روزنامه خراسان،”راهبرد و رویکرد جمهوری اسلامی درنشان دادن مبانی قدرت”، را بررسی کرده و با اشاره به اینکه روابط حاکم در عرصه بین الملل قانون جنگل است، بحث بازدارندگی را مطرح می کند و می نویسد:”بازدارندگی به معنای خودداری دشمن از تعرض نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی به یک کشور است. برای بازدارندگی دشمن از تجاوز به مرزهای سیاسی و غیرسیاسی یک حاکمیت، آن نظام باید روی عناصر قدرت خود متمرکز شود و از این عناصر در موقعیت های مختلف و به نحو بهینه استفاده کند.” خراسان با نقل قولی از ظریف، که گفت،” حرف متفاوت جمهوری اسلامی در دنیا یکی از ابزارهای مهم قدرت ایران است.”، آن را درست ارزیابی کرده و ادامه می دهد:” نپذیرفتن نظام بین الملل توسط جمهوری اسلامی و تکیه ایران بر حرف های تازه ای که برای دنیا دارد می تواند جایگاه ایران را نو به نو تغییر دهد. …در مسیر استفاده از عناصر قدرت ملی برای بازداشتن دشمن از هرگونه تجاوز و تعرض به مرزهای جغرافیایی، عقیدتی، سیاسی و …. یک «راهبرد» وجود دارد و یک «رویکرد». خراسان در جایی دیگر اضافه می کند:” برای بازدارندگی دشمن از عملی کردن نیات پلیدش باید یک «رویکرد» ویژه را هم دنبال کرد؛ «به رخ کشیدن عناصر قدرت» این مهم روز گذشته مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت؛ جایی که فرمودند: «دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن گستاخ می‌شودخراسان با رد سخنان اخیر روحانی مبنی بر اینکه ما در دوران قرن نوزدهم بودیم و جز اینها، و در اشاره به سخنان خامنه ای مبنی بر اینکه آمادگی به صورتی باشد که در دشمن ترس ایجاد کند، می نویسد:” این ترس، بزرگترین ابزار ما برای جهت دهی و کنترل رفتار دشمن است و برعکس جایی که به او پیام «ضعف و اجتناب از سخن صریح و انقلابی» بدهیم، او را به تعرض به حقوق خود در ابعاد مالی تهییج کرده ایم.”

 

روزنامه مردم سالاری، در مطلبی جهت دار به مسایل آمریکای جنوبی و اینکه وضعیت برای نیروهای چپ تیره و تار شده است، می نویسد:”کوبا به عنوان ميراث داران سوسياليسم با امپرياليسم آمريکايي دست دوستي داده است. «کريستينا فرناندز» رئيس‌جمهور آرژانتين از اريکه قدرت توسط غرب گرايان پايين کشيده شده است. در ونزوئلا هر لحظه ممکن است مادورو با آرزوهاي هوگوچاوز ساقط شود. در ميان افول ستاره‌هاي چپ گراي آمريکاي لاتين،‌ دردسرهاي بانوي فولادين برزيل،‌ دليما روسف بيش از ديگران به چشم مي‌آيد.” مردم سالاری در ادامه با تفصیل به روند حوادث سیاسی برزیل و سرنوشت آتی دیلما روسف، می پردازد و می نویسد:”در خلال سقوط سياستمداران چپ‌گراي آمريکاي لاتين فساد مالي،‌ رکود اقتصادي،‌ تورم و بيکاري به عنوان يک نقطه مشترک وجود داشته است. برزيل کشوري است که در دو دهه گذشته به جهت رشد اقتصادي خود به‌عنوان الگويي براي کشورهاي در حال توسعه بود. حزب کارگران برزيل با اتکا به حمايت بخش توليد و صنعت برزيل توانست نزديک به دو دهه در برزيل پيشرفت‌هاي بزرگي در عرصه سياسي، اقتصادي و اجتماعي به وجود آورد. اوج توسعه برزيل به رهبري حزب کارگران با رياست‌‌جمهوري آقاي لولا داسيلوا بوده ‌که برزيل در اين دوره به قدرت هشتم جهان از نظر اقتصادي ارتقا‌ پيدا کرد. روسف آرزو داشت که راه داسيلوا را ادامه دهد اما افول اقتصاد جهاني مسئله مفاسد دولتي را برجسته کرد. اتهام سوءاستفاده از خانم روسف در انتخابات 2014 رياست‌جمهوري برزيل و سوءاستفاده از قدرت و فساد مالي و اداري موجب از بين رفتن محبوبيت حزب کارگر در بين مردم شده است.”

 

روزنامه جهان صنعت، در مطلبی به موضوع تنظیم بازار وافزایش قیمت کالاهای اساسی پرداخته و می نویسد:”مدت‌هاست که موضوع تنظیم بازار میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دست به دست می‌شود و بازار کالاهای اساسی بدون متولی تنظیم بازار پیش می‌رود. از همین رو کالاهای اساسی به بهانه‌های مختلف با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند و به دلیل بی‌سر و سامانی بازار این کالاها، سودجویان همیشگی بازار نیز از شرایط بهره‌برداری می‌کنند.”جهان صنعت در اشاره به افزایش قیمت ها، آورده است:” در روزهای اخیر قیمت برنج به کیلویی 11 هزار و 500 تومان رسید همچنین حبوبات با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شد اما متولیان تنظیم بازار با اعلام اینکه هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و این دلالان هستند که بازار را آشفته می‌کنند، به این موضوع خاتمه دادند.” جهان صنعت ضمن تشریح وضعیت بازار میوه و تره بار، می نویسد:”بازار گوشت و مرغ و ماهی نیز بی‌نصیب از گرانی نبوده و اگرچه قیمت گوشت نسبت به اواخر سال گذشته اندکی کاهش داشته است اما همچنان بازار این محصولات نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.” مطلب در رابطه با گرانی به آمار جدید بانک مرکزی اشاره دارد و ادامه می دهد:” این روزها دیگر نیازی به ارائه آمار برای اثبات گرانی‌ها نیست و این افزایش قیمت‌ها کاملا برای همه مصرف‌کنندگان که هر روز اجناس را با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌کنند، ملموس شده است اما بانک مرکزی نیز گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به سوم اردیبهشت‌ماه جاری را منتشر کرد که بر‌اساس آن قیمت شش گروه کالایی (حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، مرغ و قند و شکر) افزایش و نرخ دو گروه کالایی (برنج و روغن نباتی) نسبت به هفته قبلش کاهش یافته است. همچنین نرخ سه گروه کالایی (لبنیات، تخم مرغ و چای) ثابت مانده است.”