- - https://andisheh-nou.org -

نتایج‌ دور‌ دوم انتخابات مجلس

به گزارش ایسنا، دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس برای مشخص شدن ۶۸ کرسی از میان ۱۷۶ کاندیدای باقی مانده، روز جمعه (۱۰ اردیبهشت) در ۲۱ استان، ۱۲۱ شهر و ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار شد. از میان این ۱۷۶ نفر ۳۷ نفر از آن‌ها در دور اول در لیست اصولگرایان بودند، اصلاح‌طلبان نیز برای دور دوم لیستی ۵۵ نفره ارائه کردند و سایر کاندیداها مستقل به حساب می‌آمدند.

تاکنون در دور دوم ۸ اصولگرا، ۲۳ مستقل و ۳۶ اصلاح‌طلب به مجلس دهم راه یافته‌اند. تکلیف تنها کرسی حوزه انتخابیه نورآباد و ممسنی هنوز مشخص نشده است.

طبق نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات که ۷ اسفند ۱۳۹۴ با رای‌گیری در ۲۰۹ حوزه انتخابیه سراسر ایران با مشارکت 62 درصدی در کل کشور و ۵۰ درصدی در تهران برگزار شد، از ۲۹۰ کرسی مجلس دهم، ۸۳ کرسی به اصلاح‌طلبان، ۷۵ کرسی به اصولگرایان، ۵۸ کرسی به مستقلین و 5 کرسی به اقلیت‌های دینی اختصاص یافت. از دور اول هنوز تکلیف منتخب سوم اصفهان که اصلاح‌طلب بود، مشخص نیست که آیا آرای او ابطال شده و تکلیف این کرسی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مشخص می‌شود یا اینکه اعتبارنامه مینو خالقی صادر خواهد شد.

بنابراین پس از پایان دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم ۱۱۹ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و ۵ منتخب اقلیت به مجلس دوره دهم راه یافتند.