- - https://andisheh-nou.org -

شروع کودتای «نرم» در برزیل! پارلمان برزیل رأی به استیضاح پرزیدنت «دیلما روسف» داد – آناهیتا کیهان

در اوّلین ساعت‌های بامداد روز دوشنبه، اکثریت نمایندگان حاضر در پارلمان (کنگره) برزیل رأی به استیضاح رئيس‌جمهور ترقی‌خواه و چپگرای این کشور دادند. صدها هزار نفر از حامیان دیلما روسف در تظاهرات گسترده در سراسر کشور خشم خود را از این رأی نمایندگان الیگارشی مالی به نمایش گذاشتند.

پس از حمایت بیش از دوسوّم نمایندگان پارلمان از استیضاح پرزیدنت دیلما روسف، اکنون موضوع استیضاح برای تأیید و تصویب نهایی به مجلس سنا فرستاده می‌شود، و در صورت تأیید اکثریت سادهٔ نمایندگان سنا (۴۱ سناتور از ۸۱ سناتور)، استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور به مدّت ۱۸۰ روز عملی خواهد شد، که در این فاصله اتهام‌های مطرح شده علیه او بررسی خواهد شد. در این مدّت شش ماه، معاون رئیس‌جمهور، میشل تِمِر، که خود از کودتاچیان و در معرض استیضاح است، به طور موقت در مقام ریاست‌جمهوری قرار خواهد گرفت. دیوان عالی کشور نیز در جریان بررسی اتهام‌های دیلما روسف می‌تواند روند کار را قطع کند و به موضوع خاتمه دهد، ولی تا کنون چنین تمایلی در آن دیده نشده است.

کنگرهٔ سندیکاهای کارگری برزیل اعلام کرده است که در صورت برکناری رئیس‌جمهور، با دولت موقّت گمارده شده از سوی کودتاچیان همکاری نخواهد کرد.

نشریهٔ نیویورک تایمز در گزارشی مفصّل در روز ۲۶ فروردین ماه فاش کرد که بیش از ۶۰درصد نمایندگان پارلمان که از استیضاح دیلما روسف حمایت می‌کنند، خود متّهم به فساد، رشوه‌گیری، و تقلب‌های انتخاباتی‌اند.  بر اساس گزارش نیویورک تایمز، « پائولو ملوف»، میلیونر برزیلی، شهردار سابق سائوپولو، و نمایندهٔ پارلمان، که کارزار استیضاح پرزیدنت روسف را رهبری می‌کند، خود در به جرم گرفتن رشوه‌ای به مبلغ  ۱۱٫۶ میلیون دلار در آمریکا تحت پیگرد است.  در واقع، نمایندگان راستگرای پارلمان برزیل با سازمان‌دهی کودتای پارلمانی بر ضد روسف در ضمن سعی دارند کلاهبرداری‌ها و دزدی‌های خود را از انظار عمومی پنهان کنند.

دولت کوبا در روز یکشنبه کودتای پارلمانی برزیل را محکوم کرد.

آنچه روشن است این است که قربانیان اصلی این کودتای ننگین الیگارشی برزیل، اقشار زحمتکش برزیل خواهند بود.

«حزب کارگران» حاکم شکست خود در رأی‌گیری در پارلمان را پذیرفت و «خوزه گوییمارِز» رهبر فراکسیون این حزب در پارلمان گفت که از این لحظه به بعد «صحنهٔ مبارزه به مجلس سنا منتقل می‌شود.»

«ژاک واگنر»، رئیس امور کاخ رئیس‌جمهوری گفت که دولت مطمئن است که مجلس سنا استیضاح و عزل دیلما روسف را تأیید نخواهد کرد. او اظهار داشت که آرای ریخته شده علیه دیلما روسف در پارلمان در اساس توسط مخالفان رئیس‌جمهور سازمان داده شده است که پایگاه مردمی ندارند و به‌علاوه، هیچ‌گاه انتخاب مجدد او را در دو سال پیش نپذیرفته بودندو.

در مرحلهٔ بعدی که از امروز (دوشنبه) آغاز می شود و می‌تواند تا یک ماه ادامه پیدا کند، اگر مجلس سنا تصمیم بگیرد که زمینهٔ قانونی برای استیضاح وجود دارد، و بیش از نیمی از اعضای آن از استیضاح حمایت کنند، روسف به طور موقت از مقام خود معلّق می‌شود و سرنوشتش در جریان دادگاهی مشخص خواهد شد که از سوی مجلس سنا تشکیل می‌شود و بر طبق قانون عمل خواهد کرد.

در آستانه رأی‌گیری و پس از اعلام نتیجهٔ رأی‌‌گیری نمایندگان  پارلمان برزیل، صدها هزار تن از مردم برزیل در خیابان‌های شهرهای عمده در سراسر کشور به خیابان‌ها آمدند و در موافقت یا مخالفت با استیضاح رئیس‌جمهور راه‌پیمایی و تظاهرات کردند.

در روز یکشنبه، اعضای حزب کارگران برزیل که یکپارچه از پرزیدنت دیلما روسف حمایت می‌کنند، در حالی که پرچم‌های قرمز حمل می‌کردند، در پارکینگ استادیوم فوتبال عظیم برازیلیا تظاهرات کردند و آنگاه به سوی ساختمان پارلمان راه‌پیمایی کردند. آنها شعار می‌دادند: «کودتایی نمی‌تواند شکل بگیرد. ما با آن مبارزه خواهیم کرد» که به سخنان دیلما روسف در ارتباط با اینکه استیضاح غیرقانونی و معادل کودتاست، اشاره داشتند.

در هفته‌های اخیر اسناد و مدارک معتبر و گویایی وسیعاً منتشر شده است حاکی از دست داشتن محافل منتسب به نهاد‌های مافیایی، نیروهای راست افراطی در برزیل و در آمریکا در رخدادهای سیاسی اخیر در برزیل، و سازمان‌دهی بحران سیاسی از سوی محافل سیاسی راست که از ادامهٔ کنترل قدرت دولتی توسط حزب کارگران برزیل و سیاست‌های دولت در دفاع از اقشار محروم و زحمتکش به‌شدّت خشمگین‌اند.