- - https://andisheh-nou.org -

واکنش تند اتحادیه اروپا به زمین خواری جدید ۲۳۴ هکتاری اسرائیل

بدنبال تصمیم اسرائیل برای تصاحب بیش از ۲۳۴ هکتار اراضی فلسطینی در نزدیکی اریحا، در کرانه باختری اتحادیه اروپا در بیانیه خود واکنش تندی به این تصمیم اسرائیل نشان داد و آن را محکوم کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: هر تصمیمی که به گسترش شهرک‌ها منجر شود، امری خلاف قوانین بین‌المللی و مانعی در برابر صلح است.

این بیانیه اضافه می کند که این تصمیم موجب درگیری های بیشتر میان فلسطینیان و رژیم اسرائیل می گردد.

اتحادیه اروپا به طور جدی با سیاست اسرائیل درباره شهرک‌ها و اقدامات مرتبط با آن، مثل تخریب خانه‌ها، مصادره‌ها، تخلیه اجباری و اعمال محدودیت تردد برای فلسطینیان مخالف است. گروه های حقوق بشری در اسرائیل که مخالف شهرک‌سازی در کرانه باختری هستند این اقدام را بزرگ‌ترین غصب زمین‌ توسط اسرائیلی‌ها در سی سال گذشته خوانده اند.

به گفته مقام‌های فلسطینی بخش زیادی از زمین‌های مصادره شده در اریحا مزارع زیتون فلسطینی ها ست.

شهریور سال گذشته اسرائیل اعلام کرده بود که قصد دارد ۴۰۰ هکتار از سرزمین‌های فلسطینی در بخش اشغالی کرانه باختری را مصادره کند. در آن زمان شهرداری این منطقه گفته بود که زمین‌های مجتمع شهرکی عتصیون در حومه بیت‌لحم را “ملک دولتی” اعلام می‌کند.

طرح ساخت‌وساز در یک شهرک بزرگ این منطقه ابتدا در سال ۲۰۰۰ مطرح شد. تا این که سال گذشته میلادی دولت اسرائیل ساخت هزار واحد مسکونی در این شهرک را به مناقصه گذاشت.