- - https://andisheh-nou.org -

نیروهای نظامی ترکیه به نیروهای کُرد سوری حمله کردند – كورشدن روزنه اميد

صلح در سوریه همین حالا و در بحبوحه مذاکرات جاری برای رسیدن به راه‌حل سیاسی هم دور از دسترس و ذهن است. قدرت‌های جهانی پس از آنکه به ‌هزار زور و زحمت فقط گروه اندکی از مخالفان را وادار به نشستن پشت میز مذاکره کردند؛ هم‌زمان که دست در دست هم برای دوربین‌های خبری ژست می‌گیرند، جنگ‌افزارهای خود را آماده نبردی می‌کنند که به اسم مبارزه با گروه تروریستی «داعش» است و به قیمت نابودی سوریه‌ای است که پیش‌تر ویران شده است.
پیکار نه میان دو گروه و سه گروه و این فرقه و آن فرقه، بلکه میان ده‌ها دست‌اندرکاری است که در پنج سال گذشته با تکیه بر منافع خود، فقط به گسترش جنگ در سوریه کمک کرده‌اند. بی‌شک در یک سمت این منفعت‌طلبی خودخواهانه، دولت ترکیه قرار دارد که پیروزی‌های «یگان‌های مدافع خلق» در شمال سوریه آن‌چنان به کامش تلخ آمده که عطای صلح با حزب «کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) را به لقایش بخشید و جنگی رو‌در‌رو را با کُردها آغاز کرد.
کُردها هم در داخل ترکیه و هم در سوریه در طول ماه‌های گذشته بارها هدف حملات نیروهای ارتش ترکیه قرار گرفتند و فشارهای کم‌وبیش قدرت‌های جهانی بر دولت «رجب طیب‌اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه برای توقف حملاتش علیه نیروهای کُرد راه به جایی نبرد.
حالا و درحالی‌که امیدهای اندکی برای برقراری آتش‌بسی دست‌کم یک‌هفته‌ای در سوریه جرقه زده، نیروهای ترکیه در دو روز گذشته به مواضع نیروهای «مدافع خلق سوریه» (ی‌پ‌گ)، شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» (پ‌ی‌د) در شمال این کشور حمله کردند و بر پیچیدگی‌های بحران افزودند. آن‌طور‌ که خبرگزاری‌های مختلف جهان به نقل از خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه گزارش داده‌اند، نیروهای نظامی ترکیه، نیروهای کُرد را در نزدیکی شهر «اعزاز» هدف قرار دادند که به گفته این خبرگزاری در پاسخ به حمله نیروهای دولتی سوریه به یک پُست نگهبانی ارتش ترکیه در منطقه «هاتای» در جنوب ترکیه بوده است. به گزارش راشاتودی، ارتش ترکیه همچنین به نیروهای دولتی سوریه که در نزدیکی مرز مستقر بوده‌اند، حمله کرده است. «برزان ایزوف»، روزنامه‌نگار محلی در گفت‌وگو با راشاتودی گفته است که پایگاه هوایی «مناق» و روستای مجاورش هدف قرار گرفته و بسیاری از غیر نظامیان در این حملات پیاپی زخمی شده‌اند.  به گفته این روزنامه‌نگار، نیروهای کُرد و متحدان آنها، ازجمله «نیروهای دموکراتیک سوریه» روز پنجشنبه کنترل این پایگاه هوایی را در دست گرفته بودند. حملات روزهای اخیر از سوی مقامات ترکیه هم تأیید شده است. روز گذشته «احمد داود اوغلو»، نخست‌وزیر ترکیه، حملات نیروهای این کشور به مواضع یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه را تأیید کرد و خواستار خروج این گروه از آن منطقه شد.
حزب اتحاد دموکراتیک کنترل بیشتر مناطق شمال سوریه (مرز سوریه و ترکیه) را در اختیار دارد و آنکارا این حزب را همدست حزب پ‌ک‌ک می‌داند که از نگاه ترکیه گروهی تروریستی است و حدود سه دهه است برای خودمختاری در جنوب شرق ترکیه تلاش می‌کند و پایگاه این گروه در کوه‌های «قندیل» عراق بارها و بارها از سوی ارتش ترکیه بمباران شده است.
——————————————————-
جهان در سوریه با لحظه‌ای سرنوشت‌ساز روبه‌روست
گفت‌وگوها بر سر بحران سوریه در غیاب حاضران همچنان ادامه دارد؛ در مونیخ وزرای خارجه کشورهای درگیر به دنبال راه‌حلی برای پایان‌دادن به بحرانی می‌گردند که پس از گذشت پنج سال تقریبا همه‌گیر شده است. اما با وجود گفت‌وگوهای بی‌وقفه، هر روز ابعاد این فاجعه گسترده‌تر می‌شود؛ شنبه‌شب ارتش ترکیه به مواضع ارتش سوریه در شمال غرب سوریه حمله کرد؛ عربستان خود را برای حمله زمینی به سوریه آماده می‌کند و جنگنده‌هایش را به بهانه جنگ با «داعش» در پایگاه «اینجرلیک» ترکیه مستقر کرده است؛ به گفته مخالفان جنگنده‌های قطری نیز به این پایگاه رسیده‌اند تا در کنار عربستان و دیگر کشورها در جنگ زمینی احتمالی حضور داشته باشند؛ اینها را اگر در کنار خبر اعزام ناو موشک‌انداز «زلیونی دول» روسی به سوی آب‌های سوریه بگذاریم، متوجه می‌شویم این بحران تا چه حد پیچیده شده است. همین گستردگی باعث شد بار دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی تلاش کند تا با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود به راه‌حلی مشترک برسد. هرچند جزئیاتی از این تماس تلفنی منتشر نشده است اما خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با اوباما بر اهمیت تشکیل جبهه یکپارچه علیه تروریسم تأکید کرد. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی، مذاکرات مونیخ درباره سوریه را مثبت ارزیابی و با تقویت همکاری دوجانبه برای اجرای نتایج نشست مونیخ توافق کردند. همچنین پوتین در این تماس تلفنی به اوباما اعلام کرده باید جبهه متحد بین‌المللی در مبارزه با داعش ایجاد شود. اما خلاف مثبت‌ارزیابی‌شدن توافق مونیخ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باور دیگری دارد و می‌گوید جامعه جهانی با آنچه او آن را لحظه‌ای‌ سرنوشت‌ساز در رابطه با سوریه خوانده، روبه‌رو است. به گفته موگرینی، اروپا تمام تلاش خود را برای تحقق این توافقات انجام می‌دهد تا در نتیجه بتوان تلاش برای راه‌حلی سیاسی درخصوص بحران سوریه را بار دیگر در نشستی در ژنو از سر گرفت.

شرق