- - https://andisheh-nou.org -

حمله هوایی اسرائیل به سوریه بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشت

برخی منابع می‌گویند ۳۱تن از گروه‌های نزدیک به ایران جان‌باخته‌اند. اسراییل اطلاعات لازم برای این حمله را پریروز از پمپئو گرفته بودند.

در جریان حملهٔ هوایی شامگاه چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیل به سوریه دست‌کم ۵۷ نفر کشته و ۳۷ تن دیگر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از بامداد پنچشنبه با استناد به گزارشگران خود شمار قربانیان «مرگ‌بارترین حمله اسرائیل به سوریه» از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور را روزآمد کرده است.

اسرائیل معمولا درباره حمله به اهداف نظامی در سوریه سکوت می‌کند.

براساس آخرین گزارش این سازمان غیردولتی، از میان کشته‌ها ۱۴ نفر از اعضای ارتش سوریه و ۴۳ نفر دیگر از اعضای سازمان‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران بودند. ۱۶ نفر از جان‌باختگان از اتباع عراق بودند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هدف این حملات انبار مهمات و مواضع نظامی در نزدیکی دیرالزور، و مناطق صحرایی ابوکمال و میادین در شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق بود.

به گفته منابع سوری، ارتش اسرائیل از سه‌شنبه شب تا بامداد چهارشنبه ۱۸ حمله هوایی در سوریه انجام داده است که هدف آنها انبارهای مهمات و همچنین برخی از مواضع گردان فاطمیون، متشکل از نیروهای افغان تحت حمایت ایران و نیز نیروهای حزب‌الله بود.

در گزارش سالانهٔ ارتش اسرائيل آمده است که این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ نقطه از خاک سوریه را هدف قرار داده است. اسرائیل پیوسته اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد کشورهمسایه‌اش یعنی سوریه، به پایگاه نیروهای تحت حمایت ایران تبدیل شود و از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، بارها به مواضع نیروهای نزدیک به ایران و حزب‌الله لبنان در خاک سوریه حمله کرده است.

حمله نیمه‌شب چهارشنبه یک یورش بی‌سابقه به شمار می‌رود: اسرائیل در سال‌های گذشته عمدتا دمشق و مناطق جنوبی سوریه را هدف حملات خود قرار داده است.

برخی رسانه‌های عرب از قول مقام‌های دفاعی اسرائیل گزارش کرده اند که موضوع حمله چهارشنبه شب در جریان آخرین دیدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده با دولتمردان اسرائیلی مطرح شده بود.