- - https://andisheh-nou.org -

انتقاد مادورو از استاندارد دوگانه آمریکا در حمله به ساختمان کنگره

رئیس جمهوری ونزوئلا چگونگی برخورد واشنگتن با حادثه حمله به کنگره آمریکا را «استاندارد دوگانه» توصیف کرد و با یادآور شدن توجیهات بین المللی درقبال ترویج خشونت های مشابه از سوی واشنگتن در دیگر کشورها گفت: آمریکا مکافات عمل خود را می بیند.

به گزارش دوشنبه ایرنا از نشریه اولتیماس نوتیسیاس ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به برخورد دوگانه دولت واشنگتن در مقابل اعتراضات خشونت آمیز گفت: من از خودم می پرسم چطور در آمریکا این اقدامات را فتنه، شورش، نفرت و خشونت می دانند و بیش از ۱۰۰ نفر را در جریان آن حتی برای حبس ابد بازداشت کرده اند، اما در ونزوئلا چنین خشونت هایی اعتراضات جامعه مدنی تعبیر می شود و آنها را «قهرمان جامعه مدنی» می نامند!؟

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین تصریح کرد: به کنگره آمریکا حمله کردند و تمام رسانه های جمعی این اقدامات را فتنه انگیز، خشونت، شورش و نفرت آمیز خواندند؛ در حالی که چنین خشونت هایی را خود آمریکا در ونزوئلا به راه انداخت و رسانه های آمریکا چنین واکنشی نداشتند.

مادورو همچنین با انتقاد از برخورد دوگانه توئیتر در تعلیق دائمی حساب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل تحریک خشونت و نفرت گفت ؛ این در حالی است که این شبکه اجتماعی چنین اقدامی را در برابر عاملان خشونت در ونزوئلا که حتی به دنبال کودتا در این کشور بودند، اعمال نکرد.

وی افزوذ «توئیتر حساب گوایدو، لئوپولدو لوپز و کودتاگران را نبست. این استاندارد دوگانه در برخورد با مسائل است.

رئیس دولت کاراکاس در همین راستا با اشاره به خشونت‌های شهری گروه مخالفان افراطی موسوم به «گواریمبا» در ونزوئلا یادآور شد: «در ونزوئلا با تحریک و حمایت از خشونت ها، گروه گواریمبا را به راه انداختند. چطور در آمریکا چنین حرکاتی را شورش، خشونت و نفرت پراکنی می دانند اما در ونزوئلا از عاملان خشونت «قهرمان جامعه مدنی» می سازند!؟

مادورو با انتقاد شدید از عملکرد شرکت توئیتر گفت: این شرکت در مواجهه با خشونت های افراطی در ونزوئلا، حساب هایی که “به کودتا، ترور رئیس جمهور و حمله و خشونت فراخواندند” را تبلیغ کرد.

حساب توئیتر دونالد ترامپ از روز جمعه به دلیل «خطر تحریک خشونت» مسدود شد.

شب پنج شنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

حمله به کنگره که ۵ کشته برجای گذاشت با محکومیت‌های داخلی و خارجی روبرو شده و دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان به دنبال برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از ۱ بهمن و برگزاری مراسم تحلیف بایدن هستند. 

گارد ملی آمریکا در پی شورش روز چهارشنبه هواداران ترامپ، به طور گسترده در واشنگتن دی‌سی مستقر شده‌اند.