- - https://andisheh-nou.org -

تشدید فشار دموکرات‌ها بر مایک پنس برای برکناری دونالد ترامپ

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای برکناری دونالد ترامپ به مایک پنس، معاون او ۲۴ ساعت فرصت داده است. در صورت عدم همراهی مایک پنس، دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اقدام به استیضاح مجدد ترامپ خواهند کرد.

دوره زمامداری دونالد ترامپ درآمریکا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. با هدف مانع شدن از کاندیداتوری مجدد ترامپ، دموکرات‌ها بر آنند تا او را استیضاح کنند.

تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان قطعی است. اما استیضاح او در مجلس سنا نیاز به دو سوم آرای سناتورها دارد و چنین امری به معنای الزام همراهی بخش قابل ملاحظه‌ای از جمهوری‌خواهان با این اقدام است.

نانسی پلوسی در مصاحبه خود با شبکه خبری “سی‌بی‌اس” آمریکا نقش ترامپ در آشوب روز چهارشنبه ششم ژانویه را “مجرمانه” خوانده و خواستار محاکمه او شده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که روز دوشنبه ۲۲ دی (۱۱ ژانویه) در راستای استیضاح و برکناری ترامپ اقدام خواهد شد.

پلوسی غروب یکشنبه دهم ژانویه (۲۱ دی) با ارسال نامه‌ای به فراکسیون دموکرات‌های مجلس نمایندگان رسما خبر از تهیه طرح قطعنامه‌ای ناظر بر استیضاح ترامپ داده است.

در این قطعنامه از مایک پنس درخواست شده است که بی درنگ اقدام به اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی کرده و در راستای برکناری ترامپ گام بردارد. بر اساس این متمم، پنس می‌تواند در همراهی با اکثریت اعضای کابینه ترامپ، رئیس جمهور را برکنار کند.

پلوسی ۲۴ ساعت فرصت برای انجام این اقدام تعیین کرده است. هرگاه پنس از همراهی با خواست دموکرات‌ها اجتناب ورزد، آنگاه دموکرات‌ها طرح استیضاح ترامپ را رسما به جریان خواهند انداخت.

در صورت تصویب این طرح در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، ترامپ از نامزدی مجدد در انتخابات آمریکا منع خواهد شد. تصویب این طرح حتی می‌تواند پس از ۲۰ ژانویه و آغاز کار دولت جو بایدن صورت گیرد.

در طرح قطعنامه استیضاح از دونالد ترامپ به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی، دموکراسی و قانون اساسی یاد شده است.