- - https://andisheh-nou.org -

حق خود را می خواهیم!

بیش از ٤٠٠٠ بازنشسته در سراسر کشور یکشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ با اعلام قبلی که از سوی گروههای بازنشستگی اعلام شده بود، تجمع کردند. بازنشستگان در تهران حتا قبل از ساعت موعود ( ۱۰ و نیم صبح) در جلوی مجلس شورای اسلامی جمع شده بودند. به جز تهران در ١٨ شهر، رشت، قزوین، کرج، کرمانشاه، مشهد، شوش، همدان، اراک، بروجرد، شیراز، اصفهان، اهواز، اسفراین، ایلام، خرم آباد، تبریز، کرمان بازنشستگان در مقابل استانداری ها تجمع کردند. در تهران بیش از ٦٠٠ نفر در این تجمع شرکت کرده بودند که این خود یک امر بی سابقه ای بود. تفاوت این تجمع با تجمعات سابق بر این انسجام بهتر و تقسیم وظایف بود. از خود حضار برای انتظامات داوطلب شدند و میکروفون و بلندگو خریداری شده بود.

همه مرد و زن با شور و شوق شعارها را تکرار می کردند.علاوه بر شعار چند نفر از بازنشستگان، خانم لشگری و یک خانم دیگر، آقای غلامی بازرس علی البدل کانون بازنشستگان تهران، ناصراسالو از بازنشستگان فلزکارمکانیک، داوودرضوی، بازنشسته شرکت واحد، ناصرآغاجری بازنشسته پروژه های نفت و گاز سخنرانی و مشکلات را برای دیگران مطرح نمودند. بیشتر سخنرانی ها پیرامون عدم تطابق مستمری ها با هزینه زندگی، مخالفت با فساد و اختلاس، مخالفت با نوع اداره هیات امنایی تامین اجتماعی، عدم شفافیت و تصمیم گیری بر علیه منافع بازنشستگان (نظیر پرداخت دستمزد مربی تیم ملی ویلموتس توسط تامین اجتماعی که هیچ ربطی به وظایف و حیطه عمل سازمان ندارد) مخالفت با خصوصی سازی و آوردن شستا در بورس بود. آقای غلامی اعلام کردند که:« مستمری ها نباید طبق تورم بلکه بر اساس هزینه خانوار و حداقل بالای خط فقر اعلامی باشد» ناصر اسالو نیز در مورد خصوصی سازی و اینکه:« این خصوصی سازی ها فقط برای تصاحب زمین این واحدها و گرفتن وام های نجومی که هرگز پرداخت نخواهد شد و باعث بسته شدن واحدهای تولیدی می شوند، است و کارگران این واحدها به بیمه بیکاری روی آورده هزینه های سازمان تامین اجتماعی بیشتر می گردد». او در بخشی دیگر از سخنانش در مورد بحران موجود در تامین اجتماعی گفت:« وقتی کارگاههای زیر ده نفر از شمولیت قانون خارج می شوند بی تردید درآمدهای تامین اجتماعی هم کم می شود وقتی مناطق آزاد را از قانون کار معاف می کنید صدها هزار کارگر بیمه پرداخت نکرده و باز هم درآمدهای تامین اجتماعی کاهش می یابد. وقتی طلبه و خادم مسجد و هزاران فرد دیگری که باید با خرج دولت اداره شوند را بدون ضابطه وارد تامین اجتماعی می کنید بار هزینه ای را به تامین اجتماعی تحمیل کرده اید. وقتی دولت بدهی اش را به تامین اجتماعی نمی پردازد به این بحران دامن می زند» داوود رضوی گفت:« از این مجلس انتظاری نیست فقط باید متحد بود تا وضعیت مان تغییر کند»

در ادامه تظاهرات، نماینده ایلام آقای بسطامی که در کمیسیون تلفیق بود در تجمع حاضر شد و اظهار همبستگی با حاضرین کرد و گفت متاسفانه همسان سازی در بودجه رد شده است که با مخالفت حاضرین روبرو شد. بازنشسته ها به او گفتند که ما همبستگی تو را نمی خواهیم باید مشکل مان را حل کنی.

برخی شعارها :

خواسته بازنشسته/ حقوق طبق تورم – خواسته اصلی ما / حقوق طبق تورم – عیدی چرا کارمندیه/ وقتی که ما کارگران – گرانی تورم / بلای جان مردم – تا حق خود نگیریم/ از پا نمی نشینیم – شعار ما این زمان/ معیشت است و درمان – بازنشسته بیدار است/ از تبعیض بیزار است – حقوق ما سه میلیون/ خط فقر ده میلیون – طلب های سازمان پرداخت باید گردد – اختلاسا قطع بشه/ مشکل ما حل میشه – بیمه های تکمیلی/ دزد سر گردنه

شعارهای حمل شده توسط بازنشسته ها:

همسان سازی حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی با کشوری و لشکری – پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی – درمان رایگان و کارآمد، نه بیمه تکمیلی – منزلت، معیشت، حق مسلم ماست – درمان رایگان، نه بیمه تکمیلی – اجرای دقیق ماده ۹۶ – ابطال ماده ۶۹ – حذف ۲ درصد ماده ۸۹ – اجرای دقیق ماده ۱۱۱- عیدی بازنشسته همانند عیدی کارگران باشد – کارگر بازنشسته تامین اجتماعی، زیر خط مرگ.

در خاتمه ساعت ۱۲ و نیم قطعنامه خوانده شد.

سرچشمه: سایت سندیکای کارگران فلزکار مکانیک