- - https://andisheh-nou.org -

هدیۀ خداحافظی دونالد ترامپ به دنیا؟ ممکن است جنگ با ایران باشد – دانیل السبرگ (افشاگر اسناد پنتاگون)

اعزام بمب افکن های بدون توقف  B-52 از پایگاه داکوتای شمالی به سوی سواحل ایران – یعنی چهارمین پرواز در خلال 7  هفته اخیر- همراه با افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه ، هشداری نه فقط به ایران، همچنین هشداری برای ما است.

دانیل السبرگ یک افشاگر مشهور و تحلیل‌گر ارشد سابق نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا است. او در سال ۱۹۷۱ با افشا کردن اسناد محرمانه پنتاگون ‏در روزنامه نیویورک تایمز نشان داد که دولت ایالات متحده در مورد جنگ ویتنام به مردم آمریکا دروغ گفته است.

Top Military Brass Knew In Advance Vietnam War Would Fail, Daniel Ellsberg  Reveals

در مقاله ای که امروز جمعه 19 دی در روزنامه گاردین منتشر شده است دانیل السبرگ نسبت به روزهای آخر ریاست جمهوری ترامپ هشدار می دهد. بخش هایی از نظرات وی را در اینجا می خوانید: 

دانیل السبرگ بر این باور است که تحریکات ترامپ در روز چهارشنبه گذشته که موجب اشغال ساختمان کنگره و اعمال جنایتکارانۀ خشونت آمیزی شد نشان می دهند در طی دو هفته ای که ترامپ در سمت خود باقی خواهد ماند، حد و حدودی در سوء استفاده او از قدرت از نیست. در ادامه دانیل السبرگ می گوید: من می ترسم که او ممکن است در چند روز آینده دست به تحریکات بسیار خطرناک تری بزند؛ “جنگی که او مدتها با ایران می خواست را به راه اندازد”.

دانیل السبرگ این سوال را مطرح می کند: آیا او [ترامپ] ممکن است آنقدر در توهم باشد که تصور کند چنین جنگی به نفع ملت یا منطقه یا حتی منافع کوتاه مدت خودش است؟ در ادامه او می گوید که پاسخ به این پرسش مربوط به رفتار و وضعیت روحی ترامپ در این هفته و طی دو ماه اخیر می شود. اعزام بمب افکن های بدون توقف  B-52 از پایگاه داکوتای شمالی به سوی سواحل ایران – یعنی چهارمین پرواز در خلال 7  هفته اخیر- همراه با افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه، هشداری نه فقط به ایران، همچنین هشداری برای ما نیز است.

دانیل السبرگ با استناد به سمت و وظایف اش در پنتاگون پیش از شروع جنگ ویتنام، می گوید که او به عنوان دستیار ویژه معاون وزیر دفاع در امور امنیت بین المللی ناظر بر برنامه ریزی بود با هدف تحریک کردن نیروهای ویتنام شمالی. دانیل السبرگ به بخشنامه ای اشاره می کند که  توسط رئیس او برای پنتاگون نوشته شده بود و این موضوع را عنوان می كرد: “با تحریک کردن  DRV [ویتنام شمالی] به اقدام متقابل نظامی ….احتمالا در مرحله ای، زمینه خوبی اگر بخواهیم آنرا تشدید کنیم برای ما مهیا خواهد شد”.

دانیل السبرگ در حین صحبت با یک هیئت غیررسمی مجلس نمایندگان
در مورد اهمیت اسناد جنگ – 28 ژوئیه 1971

دانیل السبرگ در ادامه متذکر می شود او کمترین شکی را ندارد، مادامی که این دولت [ترامپ] هنوز بر سر کار است به منظور برنامه ریزی های احتمالی، در گاوصندوق ها و کامپیوترهای پنتاگون، سازمان سیا و کاخ سفید طرح هایی زیر نظر “دفتر بیضی” [کاخ سفید]  با هدف تحریک کردن ایران و لزوم ایجاد بهانه ای برای حمله نظامی، موجود خواهند بود. 

بنا به باور دانیل السبرگ، احتمالا پشت میز کار سابق اش در پنتاگون کسانی نشسته اند که در صفحه کامپیوترهای شان شاهد اینگونه مدارک مافوق سری اند – مانند بخشنامه ای که او در سپتامبر 1964 در مورد تحریک و آغاز جنگ ویتنام دیده بود و می گوید: “من همیشه از این بابت که این بخشنامه ها را کپی و منتقل نکردم پشیمان خواهم بود”. او می گوید این اسناد مافوق سری که در اختیاراش بودند نشان می دانند تمام قول های رئیس جمهور در مورد اینکه “ما به دنبال جنگ نیستیم” دروغ بودند.  

دانیل السبرگ می گوید اگر او در آن موقع این اسناد را به کمیته روابط خارجی سناتور فولبرایت منتقل کرده بود این امر می توانست مانع جنگ و از بین رفتن جان انسان ها شود. 

دانیل السبرگ خواهان افشا شدن اسنادی است که در آنها برای تحریک و شروع جنگ با ایران برنامه های مشخصی طراحی شده اند و می گوید: “خواست امروز من از افشاگران شجاع، در مورد این هفته است و نه برای ماه ها یا سال های آتی، پس از آنکه که بمب ها ریخته می شوند. این امر [افشاگری] می تواند وطن دوستانه ترین عمل در دورۀ یک زندگی باشد.”