- - https://andisheh-nou.org -

فعال حقوق زنان عربستانی به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد

دادگاه ریاض لجین الهذلول، فعال حقوق زنان را در آستانه آزادی او از زندان دوباره محاکمه کرد و پس از یک دادرسی سریع به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

دادگاه او را به اتهام “تحریک مردم” و مبارزه برای “تغییر سیستم سیاسی پادشاهی” در عربستان سعودی و همچنین عضویت در شبکه گروه‌های تروریستی محکوم کرده است.

طبق حکم دادگاه نیمی از دوره حبس این فعال زنان یعنی دو سال و ۱۰ ماه از حکم زندان او به حکم تعلیقی تبدیل شده و الهذلول عملا می‌تواند در ماه مارس ۲۰۲۱ از زندان آزاد شود.

خواهر الهذلول گفته است وضع جسمی خواهرش بد و نامساعد است و برای گرفتن اعتراف تحت فشارهای شدید روحی قرار گرفته است.

الهذلول ۳۱ سال دارد و یکی از طرفداران پایان دادن به ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی و سیستم نظام مردسالار در این کشور بوده است.

او پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ به مدت ۷۳ روز بازداشت شده بود. این بازداشت به خاطر تلاش او برای خروج از مرز کشورش با خودروی شخصی خود بوده است.

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و هفته‌‌ها پس از آنکه الهذلول دوباره بازداشت شد، تلاش او و دیگر فعالان حقوق زنان به بار نشست و ممنوعیت رانندگی زنان عربستان برداشته شد. با این وجود در دو سال گذشته ده‌ها فعال حقوق بشر، حقوق زنان، روشنفکران و روحانیون در اقداماتی جداگانه بازداشت شده‌‌اند.

۸ دیماه ۹۹