- - https://andisheh-nou.org -

نشست اینترنتی بورل، موگرینی و سولانا؛ «عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه به همراه خاویار سولانا و فدریکا موگرینی، دو نفر از کسانی که پیش از او این سمت را برعهده داشتند در یک گفتگوی اینترنتی شرکت کرد.

این نشست آنلاین یکی از رشته رویدادهایی بود که به مناسبت دهمین سالگرد تشکیل سرویس کنش خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود. سه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در دو دهه اخیر در این نشست چالش ها و فرصت های پیش روی سیاست خارجی این اتحادیه را بررسی کردند. یکی از موضوعات مورد بحث در این گفتگوی اینترنتی رابطه با ایران و میانجیگری اتحادیه اروپا در پرونده هسته ای ایران بود.

خاویر سولانا که بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود در این نشست به اولین سفرش به تهران در سال ۲۰۰۳ و پیچیدگی مذاکرات با تهران در دورانی اشاره کرد که آمریکا بدون حضور در مذاکرات مایل به مشارکت در روند گفتگوها با ایران بود. خاویر سولانا همچنین به یکی از سفرهایش به تهران پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) اشاره کرد. به گفته وی حسن روحانی در جریان آن سفر هر چند هنوز رئیس جمهوری ایران نبود اما به خاویر سولانا گفت که تهران مایل به مذاکره با آمریکا است.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که به دنبال موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با اصل گفتگو با ایران ابتدا مذاکرات محرمانه و سپس گفتگوهای رسمی آغاز شد. او همچنین اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را یکی از «غم انگیزترین» خبرهایی دانست که تاکنون شنیده است.