- - https://andisheh-nou.org -

دادسرای اوین وکیل مدافع احمد رضا جلالی، پزشک ایرانی ـ سوئدی، را از انتقال وی به زندان رجائی شهر برای اجرای حکم اعدام مطلع کرد

دادسرای اوین بعدازظهر امروز سه شنبه ١١ آذر به هلاله موسویان، وکیل احمد رضا جلالی، پزشک ایرانی ـ سوئدی اطلاع داد که وی برای اجرای حکم اعدام به زندان رجائی شهر منتقل می‌شود. هلالۀ موسویان صبح امروز از سوی دادسرا اطمینان یافته بود که مدت قرنطینۀ موکل او در زندان اوین حداقل برای یک هفته تمدید شده است. مادر و همسر احمد رضا جلالی در تماس با رسانه‌ها خواستار اقدام فوری از سوی سوئد برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام علیۀ او شدند.

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، پزشکی که به اتهام جاسوسی در ایران به اعدام محکوم شده است، روز سه شنبه در گفتگو با خبرگزاری هرانا از انتقال موکل خود به زندان رجائی شهر شدیداً ابراز نگرانی کرد و گفت ابراز نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام موکل خود گفت: «صبح امروز در مراجعه به دادسرای اوین به من گفته شد که قرار است زمان نگهداری آقای جلالی در قرنطینه بند ۲۰۹ به مدت یک هفته دیگر تمدید شود اما در حدود ساعت ۲ ظهر و پایان ساعت اداری  مجددا به من اطلاع دادند که آقای جلالی ساعت ۵ عصر جهت اجرای حکم اعدام به زندان رجایی شهر کرج منتقل خواهد شد». احمد رضا جلالی از روز سه‌شنبه ۴ آذرماه به یکی از سلول‌های انفرادی قرنطینه بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و از آن هنگام به بعد از حق ملاقات و برقراری تماس تلفنی محروم شده است.

آن هنگام در برگه انتقال آقای جلالی نوشته شده که ایشان تا یک هفته برای اجرای تشریفات اجرای حکم اعدام در قرنطینه نگهداری خواهد شد. احمد رضا جلالی همان روز در گفتگوی تلفنی به همسر خود، ویدا مهران نیا، اطلاع داده بود که اجرای حکم اعدام را به او ابلاغ کرده‌اند و گفتگوی آن روز آنان «ممکن است آخرین مکالمه باشد».

به دنبال انتشار این خبر، خانم آن لیده، وزیر امور خارجه سوئد در تویئتی اعلام کرد که با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، گفتگو کرده و در تلاش است تا از اجرای حکم اعدام آقای جلالی جلوگیری کند.

اتحادیه انجمن‌های علمی آلمان که اکثریت انجمن‌های پژوهشگران و دانشمندان این کشور را در بر می‌گیرد، روز دوشنبه ١٠ آذر با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو حکم اعدام و آزادی فوری احمدرضا جلالی شد. این اتحادیه در بیانیۀ خود تاکید کرده است که اعدام احتمالی دکتر جلالی، آسیب‌های اجتناب ‌ناپذیری بر مناسبات علمی – پژوهشی تهران و برلین وارد خواهد کرد.

پیش از آن، کارشناسان سازان ملل متحد روز چهارشنبه ۵ آذر نسبت از احتمال اعدام قریب الوقوع احمدرضا جلالی، پزشک متخصص مدیریت بحران و حوادث اضطراری ابراز نگرانی کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند حکم اعدام وی فوراً را متوقف کنند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران و اَنیِس کلامَر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در بارۀ اعدام‌های غیرقانونی با اشاره به محکومیت احمدرضا جلالی بر پایۀ اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاهی غیرمنصفانه، خواستار لغو فوری این حکم شده بود. خانم انیس کلامر در بیانیۀ خود یادآوری کرد که تصمیم به اعدام احمد رضا جلالی «از جهات متعدد و به طور خاص در زمینه حق حیات نقض آشکار و جدی تعهداتی است که ایران به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد».

احمدرضا جلالی، که دانشگاه های بلژیک، ایتالیا و سوئد مدیریت بحران های اضطراری پزشکی را آموزش می‌دهد،  در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرد، اما از سوی نیروهای امنیتی به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرد. سوئد ملیت این کشور را هنگامی که وی در زندان دستگیر شده بود به او اعطا کرد تا بتواند از وی حمایت کند.

احمد رضا جلالی به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم گردید و دیوان عالی کشور این حکم را در آذرماه ١٣٩۶ مورد تائید قرار داد.